Facebook

Instagram

Elbilstaxi lönsamt visar ny studie


2018-01-10

<span>Hög efterfrågan på att åka elbilstaxi tillsammans låga driftskostnader är två skäl till att elbilstaxi blir lönsamt.</span>
Bild:Sustainable Innovation
Hög efterfrågan på att åka elbilstaxi tillsammans låga driftskostnader är två skäl till att elbilstaxi blir lönsamt.

En ny studie från KTH visar att elbilar kan vara lönsammare i taxiverksamhet jämfört med både diesel och biogasbilar. Låga driftskostnader, hög efterfrågan samt smarta strategier från taxiförare är bidragande orsaker till resultatet. I studien som är baserad på verklig kördata från Taxi Stockholm har Tesla Model S jämförts med Mercedes-Benz E300 dieselhybrid och E200 NGT.

- Trots ett närmare dubbelt så högt inköpspris och begränsad räckvidd möjliggör smarta strategier från taxiförare, hög efterfrågan på elbilstaxi och låga driftskostnader lönsamhetsfördelar för elbilstaxi, säger Jens Hagman doktorand på KTH som är medförfattare till studien och projektledare på Sustainable Innovation.

Studien som nyligen presenterades i Washington DC på Transportation Research Board visar att taxibranschen har förutsättningar att vara en attraktiv aktör för övergången till elektrifierade fordon. Dock ställer detta ökade krav på en mer utbyggd och effektiv användning av laddinfrastrukturen. Ett annat resultat från studien är att eltaxibilar har en genomsnittligt längre körsträcka än motsvarande diesel eller biogasbilar vilket kan härledas till fler körningar till och från Arlanda där elbilar har förtur i kösystemet samt en stark efterfrågan från organisationer anslutna till initiativet Nollzon. 

Studien är ett delmoment i projekt Elbilstaxi vilket är ett samarbete mellan Sustainable Innovation, KTH, Taxi Stockholm och Vattenfall. Projektet syftar att identifiera samt om möjligt undanröja hinder för elbilar i taxiverksamhet för att påskynda omställningen till en utsläppsfri fordonsflotta med fokus på städer. Första delen i projektet har fokuserat på lönsamhet vilket är en kritisk aspekt i en hårt konkurrensutsatt bransch som taxi.

- Studiens resultat indikerar att lönsamheten är god för eltaxibilar men också att andra hinder finns för att en större andel taxibilar ska kunna gå på el som t.ex. behov av dedikerade verkstäder för elbilstaxi samt ökad tillgång till laddinfrastruktur, säger Joram Langbroek, doktorand på KTH och medförfattare till studien. 

Nästa steg i projektet är att undersöka hur laddning och efterfrågan på elbilstaxi kan optimeras och matchas på bästa sätt. Projektet avslutas under sommaren 2018 och ytterligare resultat kommer att kommuniceras löpande fram till dess.



Källa: Sustainable Innovation


Skriv ut





Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Att transportnäringens utbildningar matchar företagens behov är avgörande för att kunna möta företagens stora efterfrågan på kompetens. Därför...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
<span class=\

Jernhusen tar över bussterminalen på Cityterminalen

Jernhusen köper Stockholms stads aktieinnehav i Stockholms Terminal AB (STAB) på...

Läs mer
Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Green Cargo maximerar volymkapaciteten åt Söderenergi med nya XXXL-containrar

Det är åtta år sedan Green Cargo transporterade den första leveransen med...

Läs mer
Swede-wheel550

Debatt: Transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

Niklas Knight, vd på Best Transport, skriver i debattartikeln att transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från...

Läs mer

5 000 bilister erbjuds fria resor med Länstrafiken i två veckor


Nu kommer cirka 5 000 personer i länet som vanligtvis pendlar med bil till och från...

Läs mer


Nudgingteorin bekräftas av årets nobelprisvinnare och SAFER testar nu teorin för ökad trafiksäkerhet

Kungliga Vetenskapsakademin beslutade att tilldela Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap...

Läs mer
\

Fortfarande stor brist på lastbilsförare

Arbetsmarknaden för lastbilsförare är fortsatt mycket god. Det visar TYAs...

Läs mer


"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott...

Läs mer

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner...

Läs mer

Personliga fordonsskyltar ger fyra miljoner till ökad trafiksäkerhet

Skyltfonden bildades hösten 1988 och ska ge ekonomiskt stöd för utveckling av goda...

Läs mer
<span class=\

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal...

Läs mer


Tillgänglighet i det hållbara samhället

Generaldirektörerna för Trafikverket, Luftfartsverket, Trafikanalys, Sjöfartsverket...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se