Facebook

Instagram

Elbilstaxi lönsamt visar ny studie


2018-01-10

<span>Hög efterfrågan på att åka elbilstaxi tillsammans låga driftskostnader är två skäl till att elbilstaxi blir lönsamt.</span>
Bild:Sustainable Innovation
Hög efterfrågan på att åka elbilstaxi tillsammans låga driftskostnader är två skäl till att elbilstaxi blir lönsamt.

En ny studie från KTH visar att elbilar kan vara lönsammare i taxiverksamhet jämfört med både diesel och biogasbilar. Låga driftskostnader, hög efterfrågan samt smarta strategier från taxiförare är bidragande orsaker till resultatet. I studien som är baserad på verklig kördata från Taxi Stockholm har Tesla Model S jämförts med Mercedes-Benz E300 dieselhybrid och E200 NGT.

- Trots ett närmare dubbelt så högt inköpspris och begränsad räckvidd möjliggör smarta strategier från taxiförare, hög efterfrågan på elbilstaxi och låga driftskostnader lönsamhetsfördelar för elbilstaxi, säger Jens Hagman doktorand på KTH som är medförfattare till studien och projektledare på Sustainable Innovation.

Studien som nyligen presenterades i Washington DC på Transportation Research Board visar att taxibranschen har förutsättningar att vara en attraktiv aktör för övergången till elektrifierade fordon. Dock ställer detta ökade krav på en mer utbyggd och effektiv användning av laddinfrastrukturen. Ett annat resultat från studien är att eltaxibilar har en genomsnittligt längre körsträcka än motsvarande diesel eller biogasbilar vilket kan härledas till fler körningar till och från Arlanda där elbilar har förtur i kösystemet samt en stark efterfrågan från organisationer anslutna till initiativet Nollzon. 

Studien är ett delmoment i projekt Elbilstaxi vilket är ett samarbete mellan Sustainable Innovation, KTH, Taxi Stockholm och Vattenfall. Projektet syftar att identifiera samt om möjligt undanröja hinder för elbilar i taxiverksamhet för att påskynda omställningen till en utsläppsfri fordonsflotta med fokus på städer. Första delen i projektet har fokuserat på lönsamhet vilket är en kritisk aspekt i en hårt konkurrensutsatt bransch som taxi.

- Studiens resultat indikerar att lönsamheten är god för eltaxibilar men också att andra hinder finns för att en större andel taxibilar ska kunna gå på el som t.ex. behov av dedikerade verkstäder för elbilstaxi samt ökad tillgång till laddinfrastruktur, säger Joram Langbroek, doktorand på KTH och medförfattare till studien. 

Nästa steg i projektet är att undersöka hur laddning och efterfrågan på elbilstaxi kan optimeras och matchas på bästa sätt. Projektet avslutas under sommaren 2018 och ytterligare resultat kommer att kommuniceras löpande fram till dess.



Källa: Sustainable Innovation


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se