Facebook


Instagram

Öppet brev till samtliga ledamöter i Trafiknämnden i Stockholms läns landsting

Ett fossilfritt Djurgården – Rusta Djurgårdsfärjorna och ge Djurgården helt elektrifierad kollektivtrafik


2018-06-28

Idag skickar Royal Djurgården och organisationen Fossilfritt Sverige ett öppet brev till Trafiknämnden i Stockholms läns landsting med krav om att utreda elfärjor till Djurgården och hur färjeläget vid Slussen kan anpassas efter det som en viktig symbol för en hållbar stad.

Efter sommaren börjar spårvagnarna till Djurgården rulla direkt från Centralen. Skandinaviens största besöksmål med hela 15 miljoner besökare per år, fler än kinesiska muren och Disneyland Paris, får då en kapacitetsstark, tillgänglig och miljövänlig kollektivtrafik. Låt oss lyfta Djurgårdsfärjan till samma nivå och på sikt ge Djurgården helt elektrifierad kollektivtrafik.

Djurgårdsfärjorna börjar bli till åren vad gäller tillgänglighet och miljövänlighet och står just nu inför en modernisering. Efter som Slussen nu byggs om med ett nytt färjeläge är det nu av yttersta vikt att färjelinjen nu byggs med långsiktig hållbarhet i åtanke.

Djurgården kan bli ett skyltfönster för ett hållbart Stockholm och ett fossilfritt Sverige. Med sin unika kombination av kultur och nöjen, park och natur kan ön bli en förebild som kan sprida förnybar teknik och kretsloppstänkande. Ett viktigt steg på vägen är då att göra transporterna fossilfria och elektrifiera färjetrafiken.

Djurgårdsfärjan fyllde 120 år i fjol och torde vara Sveriges mest kända båtlinje. Den tar redan idag nära tre miljoner resande till och från Djurgården. Alla förutsättningar för att här satsa på elfärjor finns på plats. Nu saknas endast ett klokt beslut.

För att Sverige ska nå målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter med 70 procent till år 2030 måste våra knappa resurserna användas optimalt. Konkurrensen om biodrivmedel kommer att öka när både tung lastbilstrafik, flyget, sjöfarten och industrin byter bränsle. Därför bör eldrift utnyttjas där det är möjligt och särskilt i områden och på sträckor med stora synergieffekter.

För färjetrafik på kortare sträckor med förutbestämd rutt, som Djurgårdsfärjan, är det lätt att anpassa batteristorlek och laddtider. Effekterna skulle vara positiva för klimatet, men också för den lokala miljön med minskade utsläpp och minskat buller. Sedan 2014 testas elfärja på två linjer: mellan Nybroplan och Kvarnholmen samt mellan Solna strand och Riddarholmen, vilken den senare linjen minskat utsläppen med 300 ton koldioxid per år och dessutom sänkt driftskostnaderna med 40 procent.

Vi vill därför att landstinget nu utreder elfärjor till Djurgården och hur färjeläget vid Slussen kan anpassas efter det. Det skulle också bli en viktig symbol för en hållbar stad.

Djurgården är Skandinaviens största besöksmål med hela 15 miljoner besökare per år, fler än exempelvis kinesiska muren och Disneyland Paris. Kungl. Djurgårdens Intressenter samlar flera av de aktörer som har sin verksamhet på Djurgården med målet att tillsammans, och i samarbete med andra, bevara och utveckla Djurgårdens unika kvaliteter.

Hållbarhet är en självklarhet och en förutsättning för att hantera dagens och morgondagens besöksströmmar. På Djurgården finns möjlighet att kombinera platsens rika historia med moderna miljövänliga lösningar av senaste snitt. Precis som vid Stockholmsutställningarna på Djurgården 1897 och 1930 kan vi visa upp och marknadsföra de idéer som ska göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Redan idag blir Skansens hästgödsel näring åt Rosendals biodynamiska odling, Aquaria vattenmuseum sätter ut Östersjööring som återvänder via deras laxtrappa, idéer finns om samordnad sopsortering och gemensamma leveranser. Fossilfria transporter är en självklar del i arbetet. Det är därför välkommet att spårvägen till Djurgården nu förlängs till Centralen och att landstinget utreder övergång till elbussar.

Vi har här en historisk chans att ta ännu ett kliv mot ett än mer hållbart Stockholm och Djurgården. Vi uppmanar landstingets politiker i alla partier att gripa detta unika tillfälle att med elfärjor göra Djurgårdens kollektivtrafik helt elektrifierad och göra världens första nationalstadspark till en världsutställning för hållbara transporter.



Texten är skriven av:

John Brattmyr, VD Stiftelsen Skansen, ordförande Kungl. Djurgårdens Intressenter
Camilla Zedendahl, VD Kungl. Djurgårdens Intressenter
Svante Axelsson, Nationell samordnare för Fossilfritt Sverige


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se