Facebook


Instagram

EU:s gemensamma plan för artificiell intelligens kan gynna transportnäringen


2019-02-21

Bild: Transportföretagen

I veckan fattade EU:s ministerråd beslut om en gemensam plan för artificiell intelligens (AI). Bland annat understryks behovet av att utveckla yrkesutbildningar inom området och en bred strategi för fortbildning inom AI efterlyses. Transportföretagen har i sin rapport ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras” tagit upp dessa punkter som vitala för att lösa transportnäringens rekryteringsbehov.

Transportsektorn befinner sig i ett stort teknikskifte och den ökade digitaliseringen tar inneburit förändringar som självkörande fordon och en alltmer digitaliserad verkstad, vilket i hög grad påverkar och förändrar behovet av personal inom transportnäringen. Transportföretagen har producerat en rapport med en djupdykning i frågan med förslag på åtgärder. EU:s ministerråds beslut om en gemensam plan för artificiell intelligens (AI) tar upp delar av de åtgärder som Transportföretagen belyser.

– Det är glädjande att EU:s ministerråds gemensamma plan för AI belyser stora delar av åtgärder som vi föreslår, som efterlysning av en bredare strategi för fortbildning på den nuvarande arbetsmarknaden och utveckla yrkesutbildningarna inom området. Utbildningssystemet är trögrörligt idag och det är av oerhörd vikt att utbildningarna anpassas på ett snabbare och mer flexibelt sätt i takt med den snabba teknikutvecklingen för att inte tappa mark, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Transportföretagens rapport visar en fortsatt hög efterfrågan på arbetskraft, såväl kort- som långsiktigt. Däremot kommer behovet av kompetens att vidgas till nya teknikområden och på sikt kommer antalet jobb med dagens arbetsuppgifter att minska medan nya uppstår.

– Idag finns ett stort behov av personal inom transportnäringen och i samband med en ökad digitalisering uppstod frågan om de kommer att behövas i framtiden, därav framtagandet av vår rapport. Att säkerställa personal inom transportnäringen är en av våra viktigaste frågor och då behövs en konkret uppfattning om vart vi är på väg och hur vi ska arbeta framöver. Att EU:s ministerråd belyser delar av våra förslag på åtgärder visar att vi är på rätt väg. Det behövs ett krafttag där branschen, beslutsfattare och utbildningssystemet tillsammans arbetar för att lösa framtidens transporter och utmaningar, avslutar Caj Luoma.

 

Fakta:

  • Den 18 februari fattade EU:s ministerråd beslut om en gemensam plan för artificiell intelligens (AI) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-6177-2019-INIT/sv/pdf
  • Beslutet belyser åtgärder som Transportföretagen föreslår i rapporten ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras”, som erbjuder ett djupare beslutsunderlag för planeringen av framtidens utbildning och kompetensförsörjning inom transportnäringen. 
  • Rapporten visar en fortsatt hög efterfrågan på arbetskraft, såväl kort- som långsiktigt. Däremot kommer behovet av kompetens att vidgas till nya teknikområden och på sikt kommer antalet jobb med dagens arbetsuppgifter att minska medan nya uppstår.
  • För att klara av omställningen föreslås följande åtgärder:
  1. Sverige bör ha höga ambitioner för kompetensförsörjningen till transportsektorn.
  2. Antalet utbildningsplatser vid fordonstekniska och transporttekniska utbildningar bör inte minskas.
  3. Myndigheter som ansvarar för de fordons- respektive transporttekniska utbildningarna behöver, i samarbete med transportsektorn, omgående se över utbildningarnas innehåll och framöver tillämpa ett snabbare och mer flexibelt förhållningssätt när det gäller behovet av att löpande se över läroplaner.
  4. Kvaliteten på utbildningarna behöver säkras. Operativa resurser behöver därför inrättas på regional nivå med målet att samverkan mellan skola och näringsliv ska komma till stånd, utvecklas och vara långsiktigt.
  5. Skolinspektionen behöver i större utsträckning kontrollera den faktiska kvaliteten i utbildningen.
  6. Regeringen behöver ha arbetsmarknaden inom transportsektorn under uppsikt och vara redo med lämpliga insatser kring fortbildning och omställning om de mest dramatiska scenarierna kring automationens påverkan på jobben skulle bli verklighet.



Källa: Transportföretagen

Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se