Facebook

Instagram

Fem exportarenor för fossilfria transporter


2018-04-11

Svensk teknik har en stor roll att spela i den globala omställningen till fossilfria godstransporter på väg. Men då måste våra klimatsmarta lösningar skalas upp. I en debattartikel i Dagens Industri lyfter Henrik Henriksson, VD Scania och Lars Stenqvist, Teknisk direktör, Volvokoncernen, tillsammans med Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige och Johan Rockström, professor i miljövetenskap, fram fem platser och teknologier som man borde satsa extra på för att göra till skyltfönster för export.

– Det kommer att göra Sverige till en permanent världsutställning för fossilfria transportlösningar och därmed bidra till exporten av ny teknik. Här har vi förutsättningar att positionera Sverige i fronten för hållbar och modern välfärd, säger Svante Axelsson.

Sverige är på många sätt ett föregångsland inom klimatarbetet i världen och det har goda förutsättningar att gynna vår exportsektor. Regeringen har i samverkan med fordonsindustrin tagit viktiga initiativ till att starta pilotprojekt och testbäddar inom transportsektorn, men för att gå från innovationsfas till kommersiella storskaliga satsningar på fossilfri teknik i transportsektorn krävs det att upphandlande företag och offentliga aktörer på den globala marknaden kan studera fossilfria transportlösningar som fungerar storskaligt för att våga göra stora beställningar.

Inom transportsektorn har Sverige unika förutsättningar med två stora tillverkare av tunga fordon. Fossilfritt Sverige, som är ett regeringsinitiativ för att påskynda klimatomställningen i Sverige, har därför i samarbete med Scania och Volvokoncernen identifierat fem arenor runt om i landet som snabbt kan växlas upp för att visa hur Sverige kan bidra till att utveckla fossilfria vägtransporter i hela världen.

Arenorna är:

Elväg i Gävleborg
Utanför Sandviken har redan en kortare elväg byggts upp i samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Här finns de praktiska förutsättningarna för att nu genomföra elvägskonceptet fullt ut i kommersiell skala. En utbyggnad av elvägar i Sverige i den kommande nationella planen för infrastruktur skulle främja både klimatet och konkurrenskraften hos svensk industri.   

Flytande biogas i Kalmar län
För att biogasen ska övergå från att främst användas lokalt till att bli ett nationellt bränsle är det viktigt att göra den flytande så att den kan driva både tunga fordon och färjor. Kalmar har ett strategiskt läge för detta ändamål och har redan påbörjat en sådan vidareförädling av biogasen.

Logistikarena i Stockholm
Den stora utmaningen inom godstransporterna är att utnyttja digitaliseringens möjligheter för att utveckla mobilitetskoncept som effektiviserar transportarbetet så att både trängsel och kostnader minskar. Smarta logistiksamarbeten mellan olika aktörer finns redan men behöver genomföras i större skala för att verkligen visa dess fulla potential.

Etanolkluster i Norrköping
Bioraffinaderiet i Norrköping producerar världens klimatbästa etanol. Idag exporteras all denna etanol till Tyskland där den är högre värderad än i Sverige. En etanolarena kan visa hur klimatnyttan behålls i Sverige i och med en omställning av tunga transporter till etanoldrift, vilket samtidigt gynnar den svenska landsbygden och lantbruket.

Uppkopplad elstad i Göteborg
I Göteborg var kollektivtrafiken tidigt ute med elbussar i linjetrafik. I takt med att elektrifieringen av personbilar, lastbilar, fartyg och arbetsmaskiner fortskrider kan Göteborg vara ett skyltfönster för elektrifieringens möjligheter inom trafiksektorn i stort.




Källa: Regeringskansliet


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se