Facebook

Instagram

Fem exportarenor för fossilfria transporter


2018-04-11

Svensk teknik har en stor roll att spela i den globala omställningen till fossilfria godstransporter på väg. Men då måste våra klimatsmarta lösningar skalas upp. I en debattartikel i Dagens Industri lyfter Henrik Henriksson, VD Scania och Lars Stenqvist, Teknisk direktör, Volvokoncernen, tillsammans med Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige och Johan Rockström, professor i miljövetenskap, fram fem platser och teknologier som man borde satsa extra på för att göra till skyltfönster för export.

– Det kommer att göra Sverige till en permanent världsutställning för fossilfria transportlösningar och därmed bidra till exporten av ny teknik. Här har vi förutsättningar att positionera Sverige i fronten för hållbar och modern välfärd, säger Svante Axelsson.

Sverige är på många sätt ett föregångsland inom klimatarbetet i världen och det har goda förutsättningar att gynna vår exportsektor. Regeringen har i samverkan med fordonsindustrin tagit viktiga initiativ till att starta pilotprojekt och testbäddar inom transportsektorn, men för att gå från innovationsfas till kommersiella storskaliga satsningar på fossilfri teknik i transportsektorn krävs det att upphandlande företag och offentliga aktörer på den globala marknaden kan studera fossilfria transportlösningar som fungerar storskaligt för att våga göra stora beställningar.

Inom transportsektorn har Sverige unika förutsättningar med två stora tillverkare av tunga fordon. Fossilfritt Sverige, som är ett regeringsinitiativ för att påskynda klimatomställningen i Sverige, har därför i samarbete med Scania och Volvokoncernen identifierat fem arenor runt om i landet som snabbt kan växlas upp för att visa hur Sverige kan bidra till att utveckla fossilfria vägtransporter i hela världen.

Arenorna är:

Elväg i Gävleborg
Utanför Sandviken har redan en kortare elväg byggts upp i samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Här finns de praktiska förutsättningarna för att nu genomföra elvägskonceptet fullt ut i kommersiell skala. En utbyggnad av elvägar i Sverige i den kommande nationella planen för infrastruktur skulle främja både klimatet och konkurrenskraften hos svensk industri.   

Flytande biogas i Kalmar län
För att biogasen ska övergå från att främst användas lokalt till att bli ett nationellt bränsle är det viktigt att göra den flytande så att den kan driva både tunga fordon och färjor. Kalmar har ett strategiskt läge för detta ändamål och har redan påbörjat en sådan vidareförädling av biogasen.

Logistikarena i Stockholm
Den stora utmaningen inom godstransporterna är att utnyttja digitaliseringens möjligheter för att utveckla mobilitetskoncept som effektiviserar transportarbetet så att både trängsel och kostnader minskar. Smarta logistiksamarbeten mellan olika aktörer finns redan men behöver genomföras i större skala för att verkligen visa dess fulla potential.

Etanolkluster i Norrköping
Bioraffinaderiet i Norrköping producerar världens klimatbästa etanol. Idag exporteras all denna etanol till Tyskland där den är högre värderad än i Sverige. En etanolarena kan visa hur klimatnyttan behålls i Sverige i och med en omställning av tunga transporter till etanoldrift, vilket samtidigt gynnar den svenska landsbygden och lantbruket.

Uppkopplad elstad i Göteborg
I Göteborg var kollektivtrafiken tidigt ute med elbussar i linjetrafik. I takt med att elektrifieringen av personbilar, lastbilar, fartyg och arbetsmaskiner fortskrider kan Göteborg vara ett skyltfönster för elektrifieringens möjligheter inom trafiksektorn i stort.




Källa: Regeringskansliet


Skriv ut



Här tas första spadtagen för logistikanläggningen som Logicenters och Skanska utvecklar i Arlandastad.
Här tas första spadtagen för logistikanläggningen som Logicenters och Skanska utvecklar i Arlandastad.

Nu tas första spadtaget för Logicenters logistikanläggning i Arlandastad

Idag, den 24 september, sker byggstarten för den fastighet som Logicenters och Skanska utvecklar i Arlandastad. Logistikanläggningen beräknas stå till förfogande för...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
Gordon Strömfelt, ny projektledare för Nollzon.

Gordon Strömfelt blir ny projektledare för Nollzon

Nollzon har idag drygt 85 000 anslutna anställda och över 10 000 000 hotell och...

Läs mer
Swede-wheel550


Castellum hyr ut 20 400 kvm till Jollyroom i Göteborg

E-handelsbolaget Jollyroom tecknade i våras hyresavtal med Castellum och har nu tillträ...

Läs mer


Robotisering och allt-i-ett-paket vinner

Om man automatiserar och lägger till idén med ett allt-i-ett-paket kan man sänka...

Läs mer


Modern mobilitet i Barkarbystaden får stöd av Vinnova

Kollektivtrafiksatsningen i Barkarbystaden har beskrivits som världens modernaste stadstrafik,...

Läs mer

Självkörande bussar under utredning

Självkörande bussar kan snart rulla i Sjöbo.

Tillväxtverket beviljar 400 000 kr till stöd för förstudien Framtidens...

Läs mer


En jättelångtradare på nästan 33 meter transporterar fyra containrar med återvinningsmetall

Drygt 30 meter långa jättelångtradare som kan transportera upp till fyra...

Läs mer
Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.

Komplett utbud av litiumjondrivna truckar

De största elektriska motviktstruckarna från Linde Material Handling finns nu tillgä...

Läs mer


Växande städer utmanar logistikbranschen

Befolkningen i städerna ökar. Vid slutet av förra året bodde nästan 8,8...

Läs mer

Airmee expanderar kraftigt och rekryterar Head of Growth

Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling.

Airmee växer kraftigt i takt med att e-handeln och efterfrågan på snabba...

Läs mer


Synergi i Teknologin

SSI SCHÄFER har tecknat avtal med Premier Farnell och ska bygga en 361 000 kvadrat meter ny...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se