Facebook


Instagram

Fler och grövre fortkörningar bland yrkesförare


2019-08-19

För tredje året i rad har Folksam genomfört hastighetsmätningar av yrkestrafiken i Stockholm och Uppsala, och hastighetsöverträdelserna fortsätter att öka. Precis som föregående år är det taxichaufförer som är de största fartsyndarna, men färdtjänstförare står ut med hög andel överträdelser på vägar med låga hastigheter. 

I snitt kör yrkesförare för fort sex av tio gånger. Andelen fortkörare har ökat i stort sett alla branscher. Färdtjänst är de som oftast bryter mot hastighetsgränserna på 40-vägar. Där kör de för fort i 96 procent av fallen. Även på 30-vägar kör de för fort i över nio av tio mätningar, och endast taxichaufförer kommer sämre ut.

Taxiförare bryter i snitt mot hastighetsgränserna i tre av fyra fall vilket är mest sett till alla branscher. På 30-vägar kör de för fort i 95 procent av mätningarna.

− Sedan vi började med mätningarna för tre år sen har det dessvärre gått åt fel håll med allt fler och kraftigare fortkörningar, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam.
– Att nu färdtjänstförare sållar sig till taxibranschen med både många och grövre hastighetsöverträdelser är minst sagt olyckligt. Det här är två branscher som har passagerare i bilen, vilket även innebär ett ansvar för de som åker med. De som behöver färdtjänst kanske inte heller alltid kan säga ifrån om det går för fort.

Det är inte bara andelen fortkörningar som har ökat, utan även den genomsnittliga hastigheten vid överträdelse har gått upp sedan 2018 års mätning. Från 7 km/h för fort till 8,5 km/h vid årets mätning. Skillnaden är tydligast i tätbebyggda områden. På 30-vägar har alla branscher blivit sämre på att hålla hastigheten och på 40- och 50-vägar har dessutom de grova överträdelserna blivit fler.

− 8,5 km/h kanske inte låter som så mycket, men vi vet att det på 30-vägar motsvarar 50 procents ökad risk för allvarliga skador vid kollision med andra fordon, 70 procents ökad risk för svåra personskador och tre gånger ökad dödsrisk vid påkörning av fotgängare, säger Amanda Axelsson, forskare på Folksam.

Även tung trafik kör för fort. Det är speciellt fallet i tätorter där många oskyddade trafikanter vistas. På 30-vägar uppmättes fortkörningar i 80 procent av mätningarna och överträdelser över 10 km/h i en femtedel av fallen. På 40-vägar är det ännu värre med 84 procents fortkörningar och uppmätta hastigheter över 10 km/h i 35 procent.

− Det är väldigt allvarligt att tunga lastbilar, i vissa fall med släp, kör för fort i områden med låga hastigheter. 30- och 40-zoner ligger ofta nära områden där många oskyddade trafikanter befinner sig, till exempel utanför våra dagis och skolor, säger Amanda Axelsson.

Bäst på att respektera hastighetsgränserna är busschaufförer, men även här har överträdelserna blivit fler, liksom fortkörningar över tio km/h.

− Företag som är ISO39001-certifierade kör inte för fort i samma utsträckning som företag utan. Ett stort ansvar för fortkörningarna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilde föraren. De har ett ansvar att skapa förutsättningar för att deras transporter sker på ett trafiksäkert sätt där hastighetsbegränsningarna följs. Studien visar att ISO39001 är ett effektivt sätt att påverka detta i rätt riktning, säger Amanda Axelsson.



Källa: Folksam

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se