Facebook


Instagram

Fossilfritt i tanken minskar utsläppen för bränsletransporter


2019-09-16

Bild: Sandra Lee Pettersson

10 000 lastbilar per år levererar bränsle till kraftvärmeverket i Östersund. På tre år har koldioxidutsläppen för transporterna minskat med 50 procent, tack vare att lastbilarna nu tankas med fossilfritt bränsle.

Jämtkraft har sedan tre år tillbaka ställt högre krav på fossilfria drivmedel hos sina transportleverantörer. Mellan 2016 och 2018 halverades bolagets koldioxidutsläpp för dessa transporter. Ett exempel på en leverantör som gått över från fossilt till förnybart är det mindre skogsentreprenadföretaget Kvarnmon, de kör enbart på biodrivmedel (HVO100)

– Vi ställer krav på förnybara drivmedel hos våra underleverantörer, både inom kraftvärmeverket och de som levererar bränsle till oss. Jämtkraft har som mål att ha en helt fossilfri verksamhet 2030 och att vi har 100 procent fossilfria drivmedel fem år tidigare, år 2025, berättar Jonas Vestun, avdelningschef för Värme Bränsle vid Jämtkraft.


Satsning på biojet
Avtalen med leverantörer är en viktig del, tjänsteresor är en annan. Att flyga till Åre-Östersund flygplats är en viktig förutsättning för regional utveckling och näringslivet i Jämtland.I nuläget bidrar flyget väsentligt till klimatförändring.Flygbolagen har än så länge inte tagit steget att upphandla biojet med argumenten ökade kostnader och minskad konkurrenskraft. Efterfrågan för biojet måste öka för att stimulera marknaden och producera större volymer till ett lägre pris, Jämtkraft vill vara med i utvecklingen inleder därför ett forskningsprojekt tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers och Lunds universitet.

– Vi ska utreda om det går att starta storskalig produktion av fossilfritt flygbränsle. Från kraftvärmeverkets skorsten i Lugnvik, utanför Östersund, ska koldioxid samlas upp och blandas med vätgas för att framställa flygbränslet. Den vätgas som behövs för processen ska produceras från förnybar el, säger Ulf Lindqvist, enhetschef Värme Jämtkraft .

Energimyndigheten har beslutat att ge projektet 4,5 miljoner kronor, Jämtkraft kommer att bidra med 1 miljon kronor och i slutet av nästa år, 2020, ska projektets resultat redovisas. Det är IVL Svenska miljöinstitutet som kommer att leda projektet och Chalmers samt Lunds Universitet kommer att bidra med spetskompetens för att utveckla den nya tekniken. Även Fly Green Fund, Nordic Initiative for Sustainable Aviation, A Flygbränslehantering och The Power Region genom Östersunds kommun är med i projektet.



Källa: Jämtkraft


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se