Facebook

Instagram

Göteborgs stadslinbana: Här är det vinnande designförslaget


2018-02-09

Illustration i det vinnande förslaget som visar linbanetornens utformning och gestaltning, här på Lindholmen.
Bild:UNStudio och Kjellgren Kaminsky
Illustration i det vinnande förslaget som visar linbanetornens utformning och gestaltning, här på Lindholmen.

Illustration i det vinnande förslaget som visar en stations och ett torns utformning och gestaltning, här vid Järntorget-Masthuggskajen.
Bild:UNStudio och Kjellgren Kaminsky
Illustration i det vinnande förslaget som visar en stations och ett torns utformning och gestaltning, här vid Järntorget-Masthuggskajen.

Nu har juryn utsett det vinnande designförslaget för stationer och torn längs den planerade stadslinbanan i Göteborg. Förslaget heter New Beacons och bakom det står Amsterdam-baserade arkitekt- och designkontoret UNStudio och Göteborgs-baserade Kjellgren Kaminsky Architecture.

– New Beacons är det förslag som mest övertygande förenar arkitektonisk kvalitet och funktionella krav. Poesi och lekfullhet kombineras med flexibilitet och utvecklingsbarhet, säger Lena Dübeck, tävlingsjuryns ordförande, enhetschef Stadsmiljö,trafikkontoret Göteborgs Stad

Designtävlingen har arrangerats av Göteborgs Stad i samarbete med Västtrafik och organisationen Sveriges Arkitekter. Fyra prekvalificerade team lämnade i höstas in sina förslag som sedan har visats upp för allmänheten, både på nätet och på utställningar på flera håll i Göteborg. Och nu har juryn - med representanter för de tre arrangörerna - utsett förslaget från UNStudio och Kjellgren Kaminsky Architecture till det vinnande.

– Förslaget New Beacons har ett genomarbetat designkoncept för både torn och stationer där gestaltningen av tornen övertygar mest, säger Lena Dübeck.

Vad händer nu med förslaget?

– Det kommer att ingå i den fortsatta planeringen av linbanan och det vinnande teamet kommer att medverka i det arbetet. Men vi kan inte idag med säkerhet säga att det är just så här som i förslaget som torn och stationer kommer att se ut, svarar juryns ordförande Lena Dübeck.



Källa: Göteborgs stad


Skriv ut





Nestes förnybara bränslen minskade utsläppen med 8,3 miljoner ton

Genom att ersätta fossila bränslen med Nestes förnybara bränslen minskade de globala klimatpåverkande utsläppen med sammanlagt 8,3 miljoner ton under år 2017. Det...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
<span>83 procent av Vasaloppsbussarna körs på världens enda Svanenmärkta diesel, Preem Evolution Diesel Plus, med minst 50 procent förnybart innehåll i form av bland annat tallolja, en restprodukt från skogsindustrin.</span><span>Preem har varit huvudsponsor av Vasaloppet i tio år. Tio år av skog, skog och skog. Skog som inte bara är fantastisk att skida genom, utan som även fungerar utmärkt att göra drivmedel av. Restprodukter som blir över när skogsindustrin gör virke och pappersmassa används som en del av innehållet i företagets biodrivmedel.</span><span>– Vi är stolta över att vara en del av lösningen för ett grönare Vasalopp och ett mer hållbart samhälle. Det finns dessutom många goda mervärden med bussåkandet. Förutom att det är bra för miljön ökar det även säkerheten då trötta åkare inte sätter sig bakom ratten och kör, säger Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.</span><span>Utöver förnybart drivmedel till bussarna levererar Preem också förnybart bränsle för uppvärmning till tältstartplatsen i Sälen och Oxberg, SVT:s vinterstudio i Mora samt även till skotrar och pistmaskiner. </span><span>För att uppmärksamma att det är tionde året som huvudsponsor av Vasaloppet har Preem också tagit initiativ till en öppen Facebookgrupp för Vasaloppsåkare och andra som är intresserade. Gunde Svan är dragplåstret och kommer att dels coacha ett par av gruppens medlemmar fram till starten, dels faktiskt åka själva Vasaloppet med en av dem.</span>

Preem ordnar hållbar busstransfer för Vasaloppet

I mars är det tioårsjubileum för Preem som huvudsponsor av Vasaloppet – ett...

Läs mer
Höganäs AB har sedan 2016 haft dispens för att testa en 74-tons-lastbil. Lastbilen kan transportera två istället för en container med metallpulver från Höganäs till hamnen i Helsingborg. 

Stärkt hopp för 74 tons lastbilar

I går fattade regeringen ett beslut som öppnar för Trafikverket att peka ut på...

Läs mer
Swede-wheel550
Nu har Trafikverket möjlighet att peka ut vägar där det är tillåtet att köra lastbilar med 74 tons bruttovikt

Glädjande besked om att vägar nu kan öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har idag fattat beslut om ändringar i trafikförordningen som ger Trafikverket...

Läs mer

Rekordmånga resenärer ger rekordstarkt resultat för SL

Trafiknämnden gör ett rekordstarkt resultat för 2017. Överskottet på 483...

Läs mer

Förarlösa bussar kan bli verklighet i Barkarbystaden

För att skapa möjligheter för hållbart resande och lösa framkomligheten i...

Läs mer
PRM avkylningsperiod

Inför avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en ”avkylningsperiod” för...

Läs mer


Örebroregionen har Sveriges bästa logistikläge

Varje år utvärderar och rankar tidskriften ”Intelligent Logistik” Sveriges...

Läs mer
Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Grönare transporter är bara ett samtal bort

Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att...

Läs mer


Välkommen storsatsning på lastbilsförare

Under måndagen meddelade Skolverket att man storsatsar på vuxenutbildning av...

Läs mer
Illustration i det vinnande förslaget som visar linbanetornens utformning och gestaltning, här på Lindholmen.

Göteborgs stadslinbana: Här är det vinnande designförslaget

Nu har juryn utsett det vinnande designförslaget för stationer och torn längs den...

Läs mer


Mercedes satsar 100 miljarder kronor på elbilar

Mercedes-Benz storsatsar på elektrifiering. Under de kommande åren investeras nä...

Läs mer


Mest lästa

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Epox

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

Zugol

PRC Sweden

Rockbreakertools

vermeerviking

Oilquick

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250

Mobilaris250


Dynapac250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se