Facebook


Instagram

Grönare transporter är bara ett samtal bort


2018-02-13

Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.
Bild: Högskolan i Gävle
Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att anstränga sig för miljön, men kommunikationen fungerar inte. Det finns inga bad guys därute, säger Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Det forskarna vill förstå är hur företagen som köper logistiktjänster och de som tillhandahåller logistiktjänsterna, samarbetar för att tillsammans uppnå en mer hållbar grön logistik. Man har tittat på företag som redan försöker göra något inom hållbarhet och inte bara de stora, utan även mindre företag.

- Det kan handla om transporterna, att använda biodrivmedel eller elektriska truckar. Men också om driva sina lager med förnybar energi och att öka effektiviteten inne i dem och om program för återvinning av t ex vatten.

Transportören framställs som boven

Amer säger att vi generellt tenderar att tycka att allt ansvar för att minimera transporternas miljömässiga påverkan ligger hos dem som tillhandahåller logistiktjänster, t ex DHL eller Schenker.

- I nyheterna framställs ofta transportörerna som miljöbovarna, men vår forskning visar att en stor del av ansvaret också ligger hos logistikköparna. De väljer transportör och vilka altenativ de vill ha och betala för. Om de inte vill så blir det ingen affär.

Han säger att båda aktörerna är "good guys" och att båda vill arbeta för en hållbar logistik.

- Vi har sett så fina exempel på att köpare och transportörer verkligen försöker uppfylla hållbarhetsmålen.

Krav omöjliga att uppfylla

Forskarna ser är att logistikköparna försöker addera mer och mer hållbarhetselement i sina kravspecifikationer, men också krav som inte kan uppfyllas. Amer ger tre exempel:

  • En logistikköpare kräver ett speciellt bränsle, som man i media hört är bra. Problemet med detta är att transportören använder delade tillgångar som strategi. Den här lastbilen är också för andra kunder och man använder ett annat bränsle, som man kommit överrens med andra kunder om.

- Så om man är för specifik så kan det slå tillbaka.

  • Sedan finns problemet med motstridiga krav. Köparen kräver den kortaste transporttiden, lägsta möjliga utsläpp och vill ha godset levererat imorgon. Men lägsta möjliga utsläpp kan bara uppfyllas genom att använda tåg och tåget går bara en gång i veckan.

- Infrastrukturen eller teknologin finns inte ännu.

  • Logistikköparen vill att transportören investerar i ett intermodalt hållbart transportsystem, men vill samtidigt bara ha ett ettårigt avtal. Transportören måste då investera och kan inte få tillbaka sin investering på den tiden. Han behöver ett längre engagemang från köparen.

Ställ flexibla krav och förhandla 

Så det handlar inte bara om att ställa krav, poängterar Amer, ibland kan kraven också skapa problem. Han menar att det vi behöver förstå är att köparen inte har tillräcklig kunskap om transportföretagens villkor.

- Om man ställer flexibla krav och är öppen för att förhandla om dessa krav med transportören, kan man nå bättre resultat. I all vår forskning ser vi att det brister i kommunikationen.

Exemplet Ernst:s Express

Ernst:s Express kan leverera gröna hållbara transporter till sina kunder. De använder biobränsle som HVO och RME som drivmedel. Många av transportuppdragen finns hos större industriföretag inom tunga industrin.

Långa kontrakt och modifierade fordon
De anpassar sin fordonsflotta efter kundernas behov. De säljer inte standardiserad logistik och på så sätt kan de också säkra långsiktiga kontrakt.

- Vi tecknar i regel inte kontrakt under fem år, när vi tar fram specialanpassade fordon för industritransportuppdrag. För oss kostar det idag exakt lika mycket, om lastbilen drivs på biobränsle eller konventionellt fossilt bränsle, säger vd:n på Ernst:s Express.

- Man måste dela på ansvaret i ett miljöprojet som detta, långa kontrakt och ett samarbete från början. Om man tar bort något av detta så blir det svårt, säger Amer Jazayrli.

Nu väntar alla 

Situationen nu är att båda parter väntar på att den andre ska ställa mera krav på hållbarhet.

Köparen vill att utföraren ska vara mer uppfinningsrik och komma upp med nya idéer. "Ni kan logistiken så kom på något som är mera hållbart, något som går utanför våra krav". Och utföraren väntar på att köparen ska ta upp mer krav om hållbarheten.

De är bekväma 

Amer säger att alla transportörer som han har intervjuat, små och stora, säger att de idag ligger långt över myndigheternas krav. Det ger oss en situation med köpare som inte ställer tillräckligt höga krav och myndigheter som ofta väntar på att industrin ska lösa problemen själva.

- Det finns en komfortabel situation, med transportörer som är bekväma och ibland är det inte så bra.

Unikt för Sverige 

I Sverige är det marknaden och kunderna som är den stora drivkraften för att arbeta hållbart. De företag i Sverige som drivs av detta, som har grön logistik som sitt kärnvärde och i sitt varumärke, ser det som sin konkurrensfördel.

- Detta är något unikt för Sverige, att se logistikföretag som drivs av detta.

Amer säger att det finns ett stort behov av standardiserade krav från myndigheterna.

Han avslutar med ett exempel från Paris. Där uppmuntrar myndigheter samlastning av gods för att öka fyllnadsgraden maximalt. Det motiverar franska bolag att samarbeta för grönare transporter och man delar lastbilar för att fylla dem.

- Det är som att vi kan se lösningen och att den är nära. Jag är mycket optimistisk, alla problem kan lösas och samarbete är nyckeln, säger Amer Jazairy.

Amer Jazairy 

Amer Jazairy är doktorand vid Högskolan i Gävle och forskar inom hållbar logistik.

- Jag läste också min masterutbildning inom logistik och innovation här. Jag tyckte masterutbildningen här var mycket bra.

Han arbetade tidigare inom logistik hos företag i Saudiarabien, bl a med ett projekt där han hanterade Ericssons logistik i Saudiarabien.

- Så jag träffade många människor från Ericsson, och eftersom mitt intresse är logistik så kom jag hit för att studera logistik.

- Nu fortsätter jag min forskning inom hållbar logistik, men det är fortfarande med samma typ av företag. Vi kallar dem för leverantörer inom logistik, typ Schenker, DHL och Speed Group etc.




Källa: Högskolan i Gävle


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se