Facebook

Instagram

Grönare transporter är bara ett samtal bort


2018-02-13

Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.
Bild: Högskolan i Gävle
Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att anstränga sig för miljön, men kommunikationen fungerar inte. Det finns inga bad guys därute, säger Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Det forskarna vill förstå är hur företagen som köper logistiktjänster och de som tillhandahåller logistiktjänsterna, samarbetar för att tillsammans uppnå en mer hållbar grön logistik. Man har tittat på företag som redan försöker göra något inom hållbarhet och inte bara de stora, utan även mindre företag.

- Det kan handla om transporterna, att använda biodrivmedel eller elektriska truckar. Men också om driva sina lager med förnybar energi och att öka effektiviteten inne i dem och om program för återvinning av t ex vatten.

Transportören framställs som boven

Amer säger att vi generellt tenderar att tycka att allt ansvar för att minimera transporternas miljömässiga påverkan ligger hos dem som tillhandahåller logistiktjänster, t ex DHL eller Schenker.

- I nyheterna framställs ofta transportörerna som miljöbovarna, men vår forskning visar att en stor del av ansvaret också ligger hos logistikköparna. De väljer transportör och vilka altenativ de vill ha och betala för. Om de inte vill så blir det ingen affär.

Han säger att båda aktörerna är "good guys" och att båda vill arbeta för en hållbar logistik.

- Vi har sett så fina exempel på att köpare och transportörer verkligen försöker uppfylla hållbarhetsmålen.

Krav omöjliga att uppfylla

Forskarna ser är att logistikköparna försöker addera mer och mer hållbarhetselement i sina kravspecifikationer, men också krav som inte kan uppfyllas. Amer ger tre exempel:

  • En logistikköpare kräver ett speciellt bränsle, som man i media hört är bra. Problemet med detta är att transportören använder delade tillgångar som strategi. Den här lastbilen är också för andra kunder och man använder ett annat bränsle, som man kommit överrens med andra kunder om.

- Så om man är för specifik så kan det slå tillbaka.

  • Sedan finns problemet med motstridiga krav. Köparen kräver den kortaste transporttiden, lägsta möjliga utsläpp och vill ha godset levererat imorgon. Men lägsta möjliga utsläpp kan bara uppfyllas genom att använda tåg och tåget går bara en gång i veckan.

- Infrastrukturen eller teknologin finns inte ännu.

  • Logistikköparen vill att transportören investerar i ett intermodalt hållbart transportsystem, men vill samtidigt bara ha ett ettårigt avtal. Transportören måste då investera och kan inte få tillbaka sin investering på den tiden. Han behöver ett längre engagemang från köparen.

Ställ flexibla krav och förhandla 

Så det handlar inte bara om att ställa krav, poängterar Amer, ibland kan kraven också skapa problem. Han menar att det vi behöver förstå är att köparen inte har tillräcklig kunskap om transportföretagens villkor.

- Om man ställer flexibla krav och är öppen för att förhandla om dessa krav med transportören, kan man nå bättre resultat. I all vår forskning ser vi att det brister i kommunikationen.

Exemplet Ernst:s Express

Ernst:s Express kan leverera gröna hållbara transporter till sina kunder. De använder biobränsle som HVO och RME som drivmedel. Många av transportuppdragen finns hos större industriföretag inom tunga industrin.

Långa kontrakt och modifierade fordon
De anpassar sin fordonsflotta efter kundernas behov. De säljer inte standardiserad logistik och på så sätt kan de också säkra långsiktiga kontrakt.

- Vi tecknar i regel inte kontrakt under fem år, när vi tar fram specialanpassade fordon för industritransportuppdrag. För oss kostar det idag exakt lika mycket, om lastbilen drivs på biobränsle eller konventionellt fossilt bränsle, säger vd:n på Ernst:s Express.

- Man måste dela på ansvaret i ett miljöprojet som detta, långa kontrakt och ett samarbete från början. Om man tar bort något av detta så blir det svårt, säger Amer Jazayrli.

Nu väntar alla 

Situationen nu är att båda parter väntar på att den andre ska ställa mera krav på hållbarhet.

Köparen vill att utföraren ska vara mer uppfinningsrik och komma upp med nya idéer. "Ni kan logistiken så kom på något som är mera hållbart, något som går utanför våra krav". Och utföraren väntar på att köparen ska ta upp mer krav om hållbarheten.

De är bekväma 

Amer säger att alla transportörer som han har intervjuat, små och stora, säger att de idag ligger långt över myndigheternas krav. Det ger oss en situation med köpare som inte ställer tillräckligt höga krav och myndigheter som ofta väntar på att industrin ska lösa problemen själva.

- Det finns en komfortabel situation, med transportörer som är bekväma och ibland är det inte så bra.

Unikt för Sverige 

I Sverige är det marknaden och kunderna som är den stora drivkraften för att arbeta hållbart. De företag i Sverige som drivs av detta, som har grön logistik som sitt kärnvärde och i sitt varumärke, ser det som sin konkurrensfördel.

- Detta är något unikt för Sverige, att se logistikföretag som drivs av detta.

Amer säger att det finns ett stort behov av standardiserade krav från myndigheterna.

Han avslutar med ett exempel från Paris. Där uppmuntrar myndigheter samlastning av gods för att öka fyllnadsgraden maximalt. Det motiverar franska bolag att samarbeta för grönare transporter och man delar lastbilar för att fylla dem.

- Det är som att vi kan se lösningen och att den är nära. Jag är mycket optimistisk, alla problem kan lösas och samarbete är nyckeln, säger Amer Jazairy.

Amer Jazairy 

Amer Jazairy är doktorand vid Högskolan i Gävle och forskar inom hållbar logistik.

- Jag läste också min masterutbildning inom logistik och innovation här. Jag tyckte masterutbildningen här var mycket bra.

Han arbetade tidigare inom logistik hos företag i Saudiarabien, bl a med ett projekt där han hanterade Ericssons logistik i Saudiarabien.

- Så jag träffade många människor från Ericsson, och eftersom mitt intresse är logistik så kom jag hit för att studera logistik.

- Nu fortsätter jag min forskning inom hållbar logistik, men det är fortfarande med samma typ av företag. Vi kallar dem för leverantörer inom logistik, typ Schenker, DHL och Speed Group etc.




Källa: Högskolan i Gävle


Skriv ut





Nestes förnybara bränslen minskade utsläppen med 8,3 miljoner ton

Genom att ersätta fossila bränslen med Nestes förnybara bränslen minskade de globala klimatpåverkande utsläppen med sammanlagt 8,3 miljoner ton under år 2017. Det...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
<span>83 procent av Vasaloppsbussarna körs på världens enda Svanenmärkta diesel, Preem Evolution Diesel Plus, med minst 50 procent förnybart innehåll i form av bland annat tallolja, en restprodukt från skogsindustrin.</span><span>Preem har varit huvudsponsor av Vasaloppet i tio år. Tio år av skog, skog och skog. Skog som inte bara är fantastisk att skida genom, utan som även fungerar utmärkt att göra drivmedel av. Restprodukter som blir över när skogsindustrin gör virke och pappersmassa används som en del av innehållet i företagets biodrivmedel.</span><span>– Vi är stolta över att vara en del av lösningen för ett grönare Vasalopp och ett mer hållbart samhälle. Det finns dessutom många goda mervärden med bussåkandet. Förutom att det är bra för miljön ökar det även säkerheten då trötta åkare inte sätter sig bakom ratten och kör, säger Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.</span><span>Utöver förnybart drivmedel till bussarna levererar Preem också förnybart bränsle för uppvärmning till tältstartplatsen i Sälen och Oxberg, SVT:s vinterstudio i Mora samt även till skotrar och pistmaskiner. </span><span>För att uppmärksamma att det är tionde året som huvudsponsor av Vasaloppet har Preem också tagit initiativ till en öppen Facebookgrupp för Vasaloppsåkare och andra som är intresserade. Gunde Svan är dragplåstret och kommer att dels coacha ett par av gruppens medlemmar fram till starten, dels faktiskt åka själva Vasaloppet med en av dem.</span>

Preem ordnar hållbar busstransfer för Vasaloppet

I mars är det tioårsjubileum för Preem som huvudsponsor av Vasaloppet – ett...

Läs mer
Höganäs AB har sedan 2016 haft dispens för att testa en 74-tons-lastbil. Lastbilen kan transportera två istället för en container med metallpulver från Höganäs till hamnen i Helsingborg. 

Stärkt hopp för 74 tons lastbilar

I går fattade regeringen ett beslut som öppnar för Trafikverket att peka ut på...

Läs mer
Swede-wheel550
Nu har Trafikverket möjlighet att peka ut vägar där det är tillåtet att köra lastbilar med 74 tons bruttovikt

Glädjande besked om att vägar nu kan öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har idag fattat beslut om ändringar i trafikförordningen som ger Trafikverket...

Läs mer

Rekordmånga resenärer ger rekordstarkt resultat för SL

Trafiknämnden gör ett rekordstarkt resultat för 2017. Överskottet på 483...

Läs mer

Förarlösa bussar kan bli verklighet i Barkarbystaden

För att skapa möjligheter för hållbart resande och lösa framkomligheten i...

Läs mer
PRM avkylningsperiod

Inför avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en ”avkylningsperiod” för...

Läs mer


Örebroregionen har Sveriges bästa logistikläge

Varje år utvärderar och rankar tidskriften ”Intelligent Logistik” Sveriges...

Läs mer
Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Grönare transporter är bara ett samtal bort

Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att...

Läs mer


Välkommen storsatsning på lastbilsförare

Under måndagen meddelade Skolverket att man storsatsar på vuxenutbildning av...

Läs mer
Illustration i det vinnande förslaget som visar linbanetornens utformning och gestaltning, här på Lindholmen.

Göteborgs stadslinbana: Här är det vinnande designförslaget

Nu har juryn utsett det vinnande designförslaget för stationer och torn längs den...

Läs mer


Mercedes satsar 100 miljarder kronor på elbilar

Mercedes-Benz storsatsar på elektrifiering. Under de kommande åren investeras nä...

Läs mer


Mest lästa

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Epox

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

Zugol

PRC Sweden

Rockbreakertools

vermeerviking

Oilquick

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250

Mobilaris250


Dynapac250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se