Facebook


Instagram

Green Cargo etablerar ramverk för grön finansiering


2019-11-12

Bild: Green Cargo

Green Cargos målsättning är att huvuddelen av ny finansiering ska klassas som grön eller hållbarhetsrelaterad. Green Cargo fastslår därför ett ramverk för grön finansiering. Ramverket syftar till att etablera en standard för grön finansiering och stärker i sin tur bolagets hållbarhetsarbete inom alla områden.

Hållbarhet är sedan länge en naturlig del i Green Cargos arbete. För bolaget omfattar begreppet en helhetssyn på ansvarsfullt och hållbart företagande; att vi ska ta socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar. Det är också grunden för att skapa långsiktig lönsamhet.

– Vi har höga ambitioner när det gäller vårt hållbarhetsarbete. Att etablera och fastslå ett ramverk för grön finansiering är ett naturligt steg i vårt arbete och det stämmer väl överens med hur vi integrerat leder och styr bolaget inom alla områden, säger Erica Kronhöffer, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Ramverket har utformats för att ge Green Cargo möjlighet till grön finansiering, dvs en finansiering som är förenad med vissa kriterier för att säkerställa att hänsyn tas till miljö och klimat. Ramverket bygger på ambitiösa mål för fossilfria transporter och energieffektivisering i förhållande till utfört transportarbete. Tåget är det mest energieffektiva trafikslaget och har en självklar roll i ett hållbart transportsystem – både idag och i en framtid. Ska Sverige nå de högt ställda klimatmålen, måste mer gods transporteras på järnväg.

Ramverket bygger på specifika principer för gröna obligationer. Principerna anger hur gröna obligationer och lån ska användas för att finansiera klimatsmarta och ekologiskt hållbara lösningar. Det hänger väl ihop med Green Cargos ambition att minska sin klimatbelastning samt bidra till målen enligt Agenda 2030. Med det nya ramverket stärker vi även en långsiktig och närmare relation med långivare och banker. Green Cargos målsättning är att huvuddelen av ny finansiering ska klassas som grön eller hållbarhetsrelaterad.

Det oberoende analysinstitutet CICERO Shades of Green har utfärdat ett yttrande om ramverket med högsta betyget ”Dark Green” avseende de gröna villkoren samt ”Excellent” med avseende på styrning.

– Det är verkligen glädjande att få ramverket på plats. Det möjliggör att bredda vår plattform för grön finansiering och att vi, tillsammans med våra finansiärer, bidrar till en förbättrad miljöprestanda och hållbara logistiklösningar för svenskt näringsliv. Ambitionen är att vi i framtiden ska kunna koppla fler finansieringskällor till det gröna ramverket, säger Lars Öquist, chef för Treasury på Green Cargo.

All information om Green Cargos satsning på grön finansiering med länkar till ramverk, second opinion, samt kommande återrapportering finns på Green Cargos hemsida. Nordea har agerat rådgivare i framtagande av dokumentationen och Green Cargos ramverk för grön finansiering.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se