Facebook


Instagram

Green Cargo får fortsatt förtroende för rundvirkestransporter åt Ahlstrom-Munksjö


2017-05-08

Bild:Green Cargo

Från Billingsfors till Varberg och Falkenberg rullar åtta av Green Cargos vagnar varje vecka med rundvirke på uppdrag av Ahlstrom-Munksjö i Billingsfors. Slutdestination för virket är Maa Såg utanför Ullared.

– Vi är glada för Ahlstrom-Munksjö förfrågan och att vi snabbt och smidigt kunde lösa transportbehovet via Green Cargos vagnslasttjänst. Tack vare vår lokala produktionspersonal på plats i Varberg kunde vi också ta fram en flexibel lösning för kunden som innebär att transporterna alterneras mellan Varberg och Falkenberg. Detta innebär en kostnadseffektivitet i sista transportsträckan som kompletteras med lastbil fram till Maa såg, säger Malin Gustafsson, säljare Green Cargo.

I området där Maa Såg ligger är det hård konkurrens om det virkesslag de har behov av. Bland annat tog stormen Gudrun mycket skog som ännu inte har växt upp. Tillgången på sågvirke är bättre i Mellansverige och därför har samarbetet mellan Ahlstrom-Munksjö och Maa såg med att byta virke sinsemellan kommit till.

– Tack vare Green Cargos vagnslastnätverk kan vi frigöra kapacitet för rundvirkesbilarna som nu kan koncentrera sig på transporterna från närområdet till Ahlstrom-Munksjö verksamhet i Billingsfors. Det blir också en mycket mer hållbar transportlösning med järnväg på den långa sträckan, säger Göran Hansson, Virkesinköpare, Ahlstrom-Munksjö i Billingsfors.

Ahlstrom-Munksjö i Billingsfors tillverkar 65 000 ton massa per år. Virkesavdelningen köper in ved som används till massaproduktionen. Produktionsavdelningen består av tre delar; massaproduktion, pappersproduktion och konvertering. Den 1 april 2017 fusionerades Ahlstrom-Munksjö och skapade en global ledare inom hållbara och innovativa fiberbaserade lösningar.

Maa Sågs produktion förbrukar 80 000 kubikmeter per år, och utgörs till 90 procent av gran. Företaget bygger på att köpa virke från lokala skogsägare och leverera kundanpassade produkter inom Sverige, Europa och Mellanöstern. Femtio procent av deras orderstyrda produktionsvolym säljs i Sverige, företrädesvis till bygghandeln.

Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se