Facebook


Instagram

Green Cargo maximerar volymkapaciteten åt Söderenergi med nya XXXL-containrar


2018-01-16

Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.
Bild:Green Cargo
Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Det är åtta år sedan Green Cargo transporterade den första leveransen med skogsflis till Söderenergis nya bränsleterminal i Nykvarn. Nu växlas samarbetet med Söderenergi upp genom att gå över till större containrar, nämligen XXXL. Antalet tågtransporter reduceras, utan att volymerna minskar.

– Vi har under avtalstiden löpande utvecklat transportlösningen och uppgraderar nu hela systemet tillsammans för bättre volymkapacitet. Det handlar om att öka och anpassa kapaciteten på ett så optimalt sätt som möjligt för Söderenergi. En uppgradering av containern gör att vi får en bättre matchning mellan den totala vikten och den totala volymen vi transporterar i detta system. Här av vi valt att fortsätta att använda lastbärare från Innofreight och byter ut systemets containrar till den större XXXL-modellen, säger Johan Lorensson, säljare på Green Cargo.

Söderenergi använder mer och mer returbränsle, som är en lättare typ av bränsle jämfört med skogsbränsle som är tyngre per kubik. Med de nya containrarna XXXL kan Green Cargo transportera större volymer med färre tåg.

– För Söderenergi är detta ytterligare ett steg i rätt riktning mot ökad hållbarhet. Med större containrar blir vi mer flexibla, vi reducerar våra tågtransporter med 25 % och blir mer kostnadseffektiva. Det gör att vi även bidrar till att minska trafiken på ett redan högt belastat järnvägsnät och frigör spårkapacitet för annan trafik. Vi hanterar totalt cirka 900 000 ton bränsle motsvarande 3 TWh per år och vi lägger ner stor kraft på att skapa effektiva och hållbara transporter inom samtliga transportslag, säger Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Green Cargos leveranser av skogs- och returbränsle under 2018 sker bland annat från Töva, Östavall, Ånge, Bastuträsk och Örnsköldsvik. Transporterna går från varje ort enlig en förutbestämd tågplan till Nykvarn. Tågen kommer att bestå av dubbla lok, 27 vagnar med 81 containrar XXXL, vilket är cirka 1600 nettoton bränsle per tåg. Tågets lastvolym ökar till cirka 4500 m3.

– Genom tät dialog med våra kunder kan vi ta ett helhetsansvar för våra kunders leveranser för att ständigt optimera och förbättra tågplanen. Tillsammans med Söderenergi har vi utvecklat transportsystemen löpande under avtalstiden för att nå punktliga leveranser med minimala störningar. Vi har arbetat bort dragkraftsbegränsningar och med de XXXL maximerar vi volymkapaciteten. Vi kompletterar varandra med framförhållning och långsiktighet, säger Johan Lorensson.

Nykvarns bränsleterminal

Terminalen finns på ett åtta hektar stort område intill Svealandsbanan i Nykvarn och är Söderenergis bränsledepå och centrala nav logistiskt sett. Idag lossas och lagras bränsle från cirka 75 tåg per år. Transporter till och från Nykvarn sker i huvudsak med Sveriges första 74-tons flisbil som drivs med 100 % biodrivmedel.

Bakgrund och utveckling

Green Cargo har varit tågoperatör sedan starten och tågsystemet har utvecklats stegvis under åren.

  • 2009-2013: Ett lok, 19 vagnar 57 containrar XXL och 430 meter tåglängd och cirka 750 nettoton bränsle per tåg. Begränsande faktor: lokets dragkraft
  • 2014-2017: Dubbla lok, 27 vagnar och 81 containrar XXL, cirka 1600 nettoton bränsle per tåg. Begränsande faktor: tågets lastvolym, lastvolym cirka 3500 m3
  • 2018: Dubbla lok, 27 vagnar och 81 containrar XXXL, cirka 1600 nettoton bränsle per tåg. Tågets lastvolym ökad till cirka 4500 m3. Begränsningar för tåget är nu beroende av bränsleslag och lastningsplats.

Söderenergi har ett av Sveriges största biobränsleeldade kraftvärmeverk. De använder främst återvunna och förnyelsebara bränslen. De omvandlar utsorterat avfall till energi i form av värme och el med goda miljöprestanda. Det är ett smart resursutnyttjande, en miljötjänst av rang. De förser cirka 300 000 personer, kontor och industrier i södra Storstockholm med fjärrvärme. Deras produktion av el motsvarar förbrukningen av hushållsel i 100 000 bostäder.




Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se