Facebook

Instagram

Högpresterande Edge Data Center för smarta koncept inom transport och logistik


2019-03-13

Detta Secure Edge Data Center (SEDC) erbjuds av Rittal i samarbete med sina partner ABB och HPE och är en nyckelfärdig datacenterlösning som utvecklats speciellt för realtids databehandling i tuffa industrimiljöer.
Bild: Rittal GmbH & Co. KG
Detta Secure Edge Data Center (SEDC) erbjuds av Rittal i samarbete med sina partner ABB och HPE och är en nyckelfärdig datacenterlösning som utvecklats speciellt för realtids databehandling i tuffa industrimiljöer.

Smarta städer, förarlösa fordon och nya mobilitetstjänster förändrar hur människor kommer från A till B. Automatiserade fordon stöder också effektiva processer i lager och logistikcentrum. Högpresterande Edge Data Center är nyckeln. Rittal har tillsammans med internationella partner utvecklat ett koncept.

Framtida mobilitetskoncept (MaaS - Mobility as a Service) kommer att kretsa kring människor och inte transportsätt. Det innebär att kundernas användarprofiler och rörelsemönster måste uppdateras kontinuerligt så att användare alltid kan få ett personligt transporterbjudande. MaaS-plattformen måste upprepade gånger processa ett stort antal parametrar i realtid för anpassad rutt- och reseplanering.

Kaotiska och dynamiska miljöer, som en stad, innebär att två dagar inte är lika varandra. Förutom aktuella data om trafikvolymer är nyckelfaktorer vid val av rutter aktuella väderförhållanden, tillfälliga vägarbeten och oväntade avstängningar på grund av olyckor, storskaliga sport- eller musikhändelser, pendeltrafik, och även semestertider och helgdagar. Denna och personliga användardata, till exempel från smartphones, behöver matas in i systemet i realtid.

Utmaningen för IT
MaaS är ett tydligt exempel på den utmaning IT-infrastrukturen står inför när mängder av data behöver processas i realtid. Edge-system är en robust och decentraliserad IT-infrastruktur, bokstavligen datakraft vid kanten av nätverket, och innebär att dataströmmarna utan dröjsmål bearbetas i anslutning till datas ursprung. Detta gör det möjligt att styra nätverksuppkopplade transportvagnar i ett lager, övervaka maskiner i en Sakernas internet lösning och specifikt optimera trafikflödet i en smart stad.

Edge-system är också kopplade till molndatasystem för nedströms bearbetning. Programvaruapplikationer i anslutna datacenter använder denna uppdaterade data för att utföra analyser inom områden som förutsägbart underhåll och trafikprognoser.

En av de viktigaste drivkrafterna bakom tillväxten av Edge IT-system är den nya 5G-mobilkommunikationsstandarden, vilken banar väg för en ytterligare dramatisk ökning av datavolymen i nätverk jämfört med 4G/LTE. Datahastigheter så höga som 10 Gbit per sekund är möjliga i framtiden.

Den nya standarden är till exempel idealisk för alla mobila lösningar i industriella applikationer - från robotar och verktyg till autonoma transportsystem. Det kan också tänkas användas i förstärkta verklighetsapplikationer, vilket kommer att bli allt viktigare för Industri 4.0. Med fler sådana applikationer krävs större bandbredd och kortare svarstider.

Anpassas efter behov
Ett Edge Data Center är utformat så att kunderna kan anpassa det till den önskade prestandanivån med hjälp av förkonfigurerade, standardiserade moduler. Klimatkontroll och strömförsörjningsmoduler, stabila IT-rack och robusta säkerhetskomponenter är redan samordnade med varandra - ett särskilt viktigt krav i tuffa miljöer. IT-racken måste hålla en hög skyddsklass, som IP 55, om de ska skydda de känsliga IT-systemen mot yttre påverkan, inklusive fukt, damm eller smuts och förhindra obehörig åtkomst.

För att säkra datacentret finns olika tekniker. Skyddskategorin bestäms av faktorer som plats och hur felsäkert systemet behöver vara. Utomhus bör det säkerställas att tekniken stöder tillförlitlig IT-drift över ett stort temperaturspann, exempelvis från -20 °C till +45 °C.

En intressant variant är att välja en IT-container med väderbeständigt och brandbeständigt skydd. En sådan lösning installeras i närheten av den plats där data genereras, utomhus eller inomhus. Med lämplig kylteknik stöder den en effekt på upp till 35 kW per IT-rack. Att de är flyttbara gör IT-containrarna mycket flexibla. Edge Data Center kan även installeras i en rum-i-rummet miljö för de hårdaste säkerhetskraven. Ett säkerhetsrum av detta slag ger maximalt skydd vid bränder eller mycket förorenade omgivningar.

Krav som bestämmer konfigurationen
För att minimera driftskostnaderna bör Edge-systemet automatiseras och i stort sett göras underhållsfritt. Ett övervakningssystem som täcker strömförsörjning, kylning, branddetektering och släckning, men även kapsling/rackdörrar samt sidopaneler, är viktigt.

Elektroniska dörrlås har den extra fördelen att det blir lättare att fastställa vilken personal som hade tillgång till IT och när. Under fjärrunderhåll eller nödsituationer kan det vara nödvändigt att helt stänga av systemet, vilket innebär att avbryta strömförsörjningen. Omkopplingsbara PDU (strömfördelningsenheter) krävs för detta ändamål.

Ett exempel på ett modulärt och mångsidigt Edge Data Center är SMDC (Scalable Modular Data Center), en lösning Rittal och IBM gemensamt har utvecklat. Datacentret finns i versioner med två till sex rack och stöder en effekt på upp till 5 kW per IT-rack.

Det innehåller IT-rack som uppfyller skyddsklass IP 20 eller IP 55 och system för kylning, strömfördelning och back-up, tidig branddetektering, brandsläckning och övervakning. Det fördefinierade allt-i-ett Edge-systemet kan kompletteras med aktiva IT-komponenter och "as-a-Service" alternativ i en nyckelfärdig lösning.




Källa: Rittal


Skriv ut



Marie Ridén, chef för Keolis trafikskola.
Marie Ridén, chef för Keolis trafikskola.

Fortsatt högtryck när Keolis trafikskola fyller två år

240 utbildade och anställda bussförare på två år – det är resultatet av Keolis satsning på en egen utbildning för bussförare.

Läs mer
Safetyseal

Snart får Trelleborgarna ren och tyst stadsbusstrafik

Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och Bergkvarabuss vd Göran Mellström skriver avtal om Trelleborgs nya elbussar.

Tisdagen den 19 mars signerades ett långsiktigt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och...

Läs mer
Pacetell

Från 6 till 10 miljoner resor med Upplands regionbussar


Resandet ökar kraftigt med Upplands regionbussar. Det visar nya mätningar. På ett...

Läs mer
Uniteam


Volvo Bussar får rekordorder från Perth i Australien

Volvo Bussar har fått en order på upp till 900 bussar över en tioårsperiod...

Läs mer

Mählers lanserar smart och säkert styrsystem som styr all utrustning på lastbilen

Mählers MC3 styrsystem och MIG2 joystick uppfyller EN ISO 13849, tredjepartscertifierad, och alla reglage uppfyller dessutom säkerhetsnivå PLd. CANopen Safety-kompatibel för säkrare styrning, övervakning av bräddande funktioner med slidövervakning i hydrauliken och säkerhetsventil i alla hydraulblock.

Efter ett par års utveckling och hårda tester är nu Mählers nya...

Läs mer
Tågvärdar på Västtågen börjar bära kroppsburen kamera från den 18 mars.

Tågvärdar utrustas med kroppsburen kamera

Från och med den 18 mars kommer tågvärdar ombord på Västtågen att...

Läs mer

Glenn Kronberg Transport är ny Strands-ambassadör

Anestis Papadopoulos är ny Strands-ambassadör.

Belysningsexperten Strands fortsätter framgångsrikt utöka teamet med ambassadö...

Läs mer
Måndag 18 mars är det Bussförarens dag, en dag som uppmärksammar busschafförers viktiga arbete.

Dags att rosa alla bussförare

Måndag 18 mars är det Bussförarens dag, en dag då Nobina lyfter det viktiga...

Läs mer
Enligt bedömningar från försäkringsbolaget If är åtgärder för hastighetssänkningar centrala för att nå nollvisionen.

“Sänkta hastigheter en av de viktigaste åtgärderna för att nå nollvisionen”

Höga hastigheter är en av de stora utmaningarna för trafiksäkerheten i Sverige,...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se