Facebook


Instagram

Hälften av stockholmarna tillbaka i tunnelbanan, dubblering mot i våras


2020-09-21

Bild: Tre

Diagram över Tres mätningar över mobiltrafiken under morgontimmarna i Stockholms tunnelbana.
Bild: Tre
Diagram över Tres mätningar över mobiltrafiken under morgontimmarna i Stockholms tunnelbana.

Under våren rörde sig ungefär 25 procent av stockholmarna i tunnelbanesystemet jämfört med före pandemin bröt ut. Ny data från Tre visar att antalet resenärer mer än fördubblats sedan i våras. Nära hälften av stockholmarna är nu tillbaka i t-banan visar Tres mätningar som mäter mobiltrafik på Stockholms mest trafikerade t-banestationer.

– Vi ser en tydlig trend i att fler stockholmare nu väljer att ta tunnelbanan igen. De senaste fem veckorna har antalet resenärer i morgonruschen vid exempelvis Slussen och T-centralen mer än dubblats, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre.

Tre har analyserat anonymiserad nätverksdata för att få en bild av hur antalet människor i Stockholms tunnelbana utvecklats från pandemins start, och myndigheterna införde nya rekommendationer, fram till idag. Siffrorna visar att vid några av de mest trafikerade tunnelbanestationerna - T-Centralen, Slussen, Fridhemsplan, Östermalmstorg och Hötorget - var det under våren runt ca 20-25 procent så många personer i morgonruschen som jämfört med en normalvecka före corona. Efter semestrarna har en kraftig ökning skett.

Från den första veckan i augusti fram till förra veckan har antalet resenärer ökat kraftigt. Vid samtliga stationer i analysen har antalet resenärer mer än dubblerats på bara fem veckor och ligger nu på betydligt mycket högre nivåer än under våren. Vid exempelvis Slussen och Gullmarsplan är det nu mer än 50 procent så många resenärer i morgontrafiken som en normalvecka.

Se nedan för statistiken i sen helhet.

Nuvarande nivåer jämfört med en normalvecka innan corona, där 100 motsvarar en normalvecka (data från v. 37):

  • Slussen: 52
  • Gullmarsplan: 52
  • T-centralen: 47
  • Östermalmstorg: 43
  • Fridhemsplan: 41
  • Hötorget: 39


Nivåer vecka för vecka jämfört med en normalvecka innan corona, där 100 motsvarar en normalvecka (data från v. 37 och bakåt):

MORGON 
 VINDEXSkillnad mot veckan innan
Stockholm - T-CentralenA100 
 1422-78%
 17221%
 1820-10%
 192419%
 2023-4%
 2119-16%
 222741%
 23272%
 24299%
 2524-20%
 26243%
 2723-6%
 2819-17%
 2916-15%
 3015-9%
 31153%
 321928%
 332737%
 343844%
 354312%
 36431%
 37479%
Stockholm - SlussenA100 
 1417-83%
 17173%
 1815-14%
 191925%
 202218%
 2121-6%
 223045%
 2330-1%
 24327%
 2525-20%
 26250%
 2723-8%
 2818-22%
 2915-17%
 3014-7%
 31158%
 322029%
 332844%
 344354%
 354811%
 3647-1%
 375210%
Stockholm - FridhemsplanA100 
 1426-74%
 17273%
 1823-15%
 192614%
 2021-19%
 2118-16%
 222538%
 23279%
 2426-3%
 2521-20%
 26212%
 2719-11%
 2816-17%
 2913-20%
 3012-8%
 31122%
 321633%
 332349%
 343549%
 354015%
 3638-4%
 37417%
Stockholm – Gullmarsplan*A100 
 1438-62%
 174414%
 1838-14%
 194520%
 20450%
 2137-18%
 225137%
 2339-24%
 24390%
 2529-25%
 263210%
 2727-14%
 2823-16%
 2919-18%
 3017-9%
 31199%
 322427%
 332922%
 344867%
 355617%
 3651-9%
 37522%
Stockholm - ÖstermalmstorgA100 
 1421-79%
 1721-2%
 1818-11%
 192324%
 2022-5%
 2117-20%
 222650%
 2326-2%
 242911%
 2522-22%
 2622-2%
 27220%
 2817-21%
 2913-24%
 3012-11%
 31126%
 321738%
 332546%
 343539%
 35389%
 36381%
 374311%
Stockholm - HötorgetA100 
 1420-80%
 17201%
 1817-14%
 192122%
 2021-1%
 2116-22%
 222551%
 23252%
 24251%
 2521-17%
 26223%
 2720-8%
 2816-19%
 2912-25%
 3011-9%
 31125%
 321637%
 332553%
 343644%
 354322%
 3637-15%
 37395%


*Gullmarsplan sticker ut med dubbelt så hög trafik som de andra under våren, runt 40 procent av en normalvecka. En förklaring är att det är en knutpunkt men även att fler passerar förbi Gullmarsplan med exempelvis bil och cykel vilket delvis förklarar den högre trafiktätheten.



Källa: Tre


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se