Facebook


Instagram

Historien vägleder i omställningen till fossilfri bilflotta


2021-09-14

Mattias Näsman, doktorand vid Enheten för ekonomisk historia, Umeå universitet.
Bild: Mikael Stiernstedt
Mattias Näsman, doktorand vid Enheten för ekonomisk historia, Umeå universitet.

Varför har det varit så svårt att minska bilarnas utsläpp? Vilka styrmedel har haft bäst effekt för att få mer miljövänliga bilar? Det undersöker en ny avhandling i ekonomisk historia från Umeå universitet.

I sin avhandling studerar Mattias Näsman framväxten av bilavgasstandarder i Sverige under 1960-talet till 1980-talet. Han analyserar de politiska, ekonomiska och tekniska processerna som påverkat utvecklingen, framför allt de som utgjort hinder för att anta strikta utsläppskrav.

– Den svenska utvecklingen måste ses i sin europeiska kontext. Bilindustrin var även då i hög grad internationaliserad och beroende av att kunna exportera. Strikta miljöstandarder på en nationell marknad, men inte på andra, riskerade att skapa internationella handelshinder med negativa konsekvenser för relationer med andra länder och minskad konkurrenskraft.


Expertkunskap före privata intressen
Det finns en allmän uppfattning om att bilindustrin ofta lyckas påverka utformningen av utsläppsstandarder för att gynna sig själv. I sin avhandling visar Mattias Näsman att så inte har varit fallet med den svenska bilindustrin.

– Det är ganska förvånande, faktiskt. Volvo och Saab-Scania var de största privata arbetsgivarna i Sverige i början på 1980-talet, men lyckades inte hindra regeringen från att anta standarder som var striktare än de i övriga Europa.

Avhandlingen pekar på att i Sverige var istället experter, bland andra från Naturvårdsverket, de tongivande aktörerna.

– Historiskt sett har kunskap om avgaser som miljöproblem, och hur man ska hantera dessa, varit av stor vikt när man utformat utsläppsstandarder. Sverige var tidigt ute med att ta fram sådan kunskap, bland annat genom det statligt finansierade avgaslaboratoriet i Studsvik. Tack vare detta kunde svenska experter sedan utöva betydande makt gentemot bilindustrin och mot Europeiska kommissionen som kraftigt opponerade sig mot att Sverige gick före resten av Europa med striktare regler.


Utsläppsstandarder ger störst effekt
Mattias Näsman menar att bilavgasregleringens historia visar på vikten av att förstå miljöfrågans internationella dimension.

– Jag har länge intresserat mig för hur samhället ska kunna anpassas, eller ställas om, för att hantera ökande miljöutmaningar. Går det att behålla fördelarna med bilsamhället och samtidigt inte skada människor eller planeten? Integrerad handel och skiftande miljöambitioner gör att den frågan blir extra komplicerad. Min avhandling visar på många historiska likheter mellan regleringen av avgaser och den nutida omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Dagens debatt fokuserar i hög grad på olika ekonomiska styrmedel såsom subventioner genom bonus malus, bensinskatter och annat, men i mina resultat kan man se att utsläppsstandarder – som nu förhandlas på EU-nivå – varit de viktigaste styrmedlen för att minska utsläppen på längre sikt. Dessa resultat är relevanta för beslutsfattare på olika nivåer, inte minst för de som bereder Sveriges hållning i europeiska miljöförhandlingar.


Källa: Umeå Universitet


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se