Facebook


Instagram

Hur nära noll dödade i trafiken kan vi komma?


2018-04-17

Prognos för trafiksäkerhetsutvecklingen.
Bild: Trafikverket
Prognos för trafiksäkerhetsutvecklingen.

Anders Lie från Trafikverket, en partnerna i SAFERs Trafiksäkerhetscentrum, har presenterat en prognos för döda och allvarligt skadade i trafiken, baserat på statistik och dagens kunskap om pågående teknikutveckling. Och det ser faktiskt riktigt lovande ut, även om det måste göras en del för att verkligen komma ner till noll.

Nollvisionen i Sverige och i andra länder
Riksdagen beslutade 1997 om ett långsiktigt mål att ingen ska dödas eller få allvarliga och långvariga skador på grund av trafikolyckor. Detta mål är känt som "Nollvisionen". Detta var ett djärvt påstående vid den tiden, och fortfarande är denna strategi en förebild över hela världen. Tankarna bakom målet och strategin har exporterats till andra delar av världen, t.ex. till USA. 2011 beslutade Europeiska kommissionen om en liknande vision:
"Vid 2050, ska vi vara nära nära noll dödsfall i vägtrafiken. I linje med detta mål syftar EU till att halvera trafikolyckorna senast 2020. EU ska också vara världsledande inom säkerhet för samtliga transportslag”.

FN integrerade trafiksäkerhet som en del av de globala hållbarhetsmålen 2015. Det innebär att de flesta länder nu har trafiksäkerhet på den politiska dagordningen.

Det ser lovande ut
Anders Lie berättar att prognosen för dödsfall och allvarliga personskador orsakade av trafikolyckor ser väldigt bra ut.
- Två tredjedelar av alla dödsfall kan elimineras när vi byter dagens bilpark till moderna bilar med bra krockskydd och aktiva säkerhetssystem."

Om följande antagande om status för fordon och trafiksäkerhet år 2030 görs:
• Bilar årsmodell 2030 eller senare har 5 stjärnor (med dagens system) i Euro NCAPs betyg, inklusive automatisk nödbromsning och autonom nödstyrning som standard.
• Mittseparation på vägar över 80 km/h och daglig trafik över 4000 fordon.
• Cirkulation i tätortskorsningar.
• Säkrat sidoområde på alla vägar med hastigheter över 80 km/h.

Då är det sannolikt 73 dödsfall per år kvar år 2030, och om utvecklingen fortsätter i samma positiva riktning kvarstår endast 16 dödsfall 2060.

Vilka 16 dödsfall kvarstår fortfarande 2060?
Ett realistiskt antagande för 2060, baserat på vad vi vet i dagens statistik, kan vara att dessa 16 dödsfall skulle kunna vara:
• 6 plankorsning, järnväg (5 obevakade)
• 5 extrema överträdelser
• 3 frontala kollisioner med tung lastbil
• 2 sjukdomsrelaterade fall

Om säkerhetsteknik som planeras att införas 2030 implementeras fem år tidigare, år 2025, kan cirka 150 ytterligare liv sparas fram till 2060. Dessutom skulle ett utskrotningsprogram för bilar äldre än 15 år som implementeras år 2030, förhindra ca 380 dödsfall.

En slutsats om hur nära kan vi kan komma är enligt Anders Lie:
– Mycket nära, men vi behöver också förbättra väginfrastrukturen. Med fullt genomförande av nuvarande säkerhetsstrategier för ett säkert vägtransportsystem kan vi nå nära noll bilolyckor 2050. Och vi kan komma dit ännu snabbare med exempelvis utskrotningsprogram för äldre bilar.




Källa: Safer


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se