Facebook


Instagram

ICA Gruppens vägtransporter fossilfria senast 2030


2019-08-16

Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
Bild: ICA Gruppen
Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

<span>ICA fortsätter arbeta för att minska transporternas klimatpåverkan med en ny bränslestrategi.</span>
Bild: ICA Gruppen
ICA fortsätter arbeta för att minska transporternas klimatpåverkan med en ny bränslestrategi.

Senast 2030 ska vägtransporter inom alla ICA Gruppens svenska bolag vara fossilfria. I storstadsregioner i Sverige ska det ske redan 2025. Med en ny bränslestrategi kommer ICA Gruppen ta en tydlig riktning för att utveckla miljöarbetet kring transporterna. Strategin tar ett helhetsgrepp på vägtransporter och inkluderar även leverantörernas intransporter till ICAs lager. För att uppnå målet kommer ICA bland annat att öka investeringar i ny teknik och fossilfria bränslen.

Transportbranschen är i stor förändring då omställningen från fossila till fossilfria bränslen behöver ske fort för att minska klimatpåverkan från transporter. Tack vare ett målmedvetet arbete körs idag majoriteten av ICAs transporter på fossilfria bränslen. Nu krävs ytterligare insatser för att kunna behålla och öka dessa nivåer. ICA har dessutom under många år arbetat med optimering av transporter, både ur ett hållbarhets- och effektiviseringsperspektiv, bland annat genom att överföra vägtransporter till järnväg och sjöfart i så stor utsträckning som möjligt. Detta arbete kommer att fortsätta och intensifieras.

Nu tar ICA ytterligare ett steg för att minska transporternas klimatpåverkan och fastslår en ny bränslestrategi med målsättning att alla godstransporter på väg ska vara fossilfria senast 2030. I storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är ambitionen att det ska ske redan 2025. Den nya bränslestrategin omfattar alla vägtransporter inom ICA Gruppens bolag i Sverige. Det innebär att både nationella transporter samt alla europeiska transporter från våra leverantörer till ICAs lager inkluderas.

Utvecklingen inom förnybara bränslen går framåt, men den behöver påskyndas om vi ska ha möjlighet att vara fossilfria till 2030, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
Det finns en hel del utmaningar kring denna omställning där teknik inom fordonsutveckling, tillgänglighet och infrastruktur för fossilfria bränslen, prisbild på fordon och bränslen, samt osäkerheter kring politiska beslut är några av de viktigaste.  

ICA kommer att accelerera investering i ny teknik och fossilfria bränslen samt utvärdera hur initiativ för att öka nationell produktion av biobränslen kan stöttas. För att ge en tydlig riktning både internt och för ICAs transportörer har ett verktyg tagits fram för att underlätta prioriteringen i omställningsarbetet mot minskad klimatpåverkan.

 Bränsleprioriteringen ska guida verksamheten vid val av fordonstyp och bränsle och rankar befintliga bränslen utifrån sin klimatpåverkan, säger Per Strömberg.
– Vi tror på en diversifiering av olika bränslen och vi kommer därmed fortsätta det arbete som vi redan gör med att testa olika typer av fossilfria bränslen. Till exempel är eldrivna fordon något vi kommer titta närmare på.



Källa: ICA Gruppen


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se