Facebook

Instagram

IVECO Stralis NP har kört rekordlång sträcka på en enda LNG-påfyllning


2018-11-06

IVECO Stralis NP 460 hk körde från London till Madrid på naturgas utan att tanka.
Bild: IVECO
IVECO Stralis NP 460 hk körde från London till Madrid på naturgas utan att tanka.

En IVECO Stralis NP-lastbil på 460 hk från Storbritannien har fullföljt den hittills sannolikt längsta körningen på en enda LNG-tankning för att visa de naturgasdrivna fordonens hållbarhet inom inrikes och europeiska vägtransporter.

Stralis NP 4x2-dragbilen startade i London med en treaxlad skåptrailer på släp och en totalvikt på 30 ton. Efter en kort färjeöverfart från Dover till Calais fullföljde den vägsträckan på 1 728 km utan att behöva tanka – och överträffade därmed lastbilens officiella räckvidd på 1 600 km genom att slå ett nytt rekord. Detta motsvarar en imponerande bränslekostnadsbesparing med LNG på cirka 200 engelska pund för utresan, eller 40 procent, jämfört med diesel.

– Förra året klarade vi att köra genom hela Storbritannien från John O’Groats till Land’s End på en tank med en Stralis NP på 400 hk, men den här gången ville vi sätta ribban ännu högre. Det var ett tillfälle att visa hur bränsleeffektiv Stralis NP är och att låta vår senaste gasdrivna motor på 460 hk genomföra testet, säger Martin Flach, IVECOs chef för alternativa bränslen.
– Vi fyllde tanken till bredden innan vi lämnade London, och första gången vi stannade för att tanka var i Madrid två och en halv dag senare. När man kör på 100 procent naturgas behöver man inte tänka på diesel eller AdBlue, vilket gör det till den enklaste lösningen för både vagnparkschefen och föraren.

Trots tät trafik på den brittiska sidan av Engelska kanalen, kraftig motvind i Frankrike och en bergig sträcka i Spanien, slog Stralis NP rekord med en imponerande genomsnittlig bränsleförbrukning på 22,6 kg per 100 km.

Före resan planerade IVECO körningen noga med hjälp av MyBestRoute, som är en webbaserad applikation utvecklad av Michelin för Stralis NP-kunder. Med den kan förare och vagnparkschefer välja den optimala färdvägen för alla resor i Europa, vilket även innefattar att hitta LNG-tankstationer och uppskatta den totala kostnaden för körningar med både diesel- och naturgasdrivna lastbilar.

IVECO använde resan för att visa att naturgas – inklusive CNG, LNG och biometan – alla är dugliga, realistiska, säkra och kostnadseffektiva alternativ till diesel som finns tillgängliga genom ett växande nätverk av tankstationer i Storbritannien och på kontinenten.

Jämfört med motsvarande Euro VI-diesellastbil släpper en Stralis NP som kör på LNG ut omkring 90 procent mindre NO2, 99 procent färre partiklar och upp till 15 procent mindre CO2 – eller upp till 95 procent mindre CO2 när biometan används.

Stralis NP finns som maxviktsdragbil i 4x2- och 6x2-version med en uteffekt på 400 eller 460 hk. IVECO erbjuder även medeltunga och tunga lastbilar i chassiversion som går på naturgas, tillsammans med ett brett utbud av lätta nyttofordon i form av Daily Natural Power från 3,5 till 7,2 ton. Samtliga modeller finns att beställa i dag – vilket förstärker IVECOs ställning som en pålitlig partner inom hållbara transporter.

IVECO var den första tillverkare av nyttofordon som tittade på potentialen hos naturgas 1991 – ett förutseende drag som gjorde att företaget kunde utveckla ett fullt sortiment av naturgasdrivna lastbilar, skåpbilar och bussar. Hittills har över 25 000 gasfordon från IVECO levererats till kunderna.




Källa: IVECO


Skriv ut



Regeringens lönesubventioner ger fler chansen att komma in på arbetsmarknaden


Logent har i samarbete med Arbetsförmedlingen arbetat med ”Social Hållbar Bemanning”. Tack vare stödet från Arbetsförmedlingen och regeringsförslaget om...

Läs mer
Maxi Grip
Skogsskövling i torvrik mark i den indonesiska provinsen Riau år 2006 för anläggande av palmoljeplantage

PFAD motas bort som råvara till förnybar diesel

Efter att ha samlat stöd från alliansen och vänsterpartiet har övergå...

Läs mer
Swede-wheel550


Låg framtidstro på dieseldrivna fordon – näst intill utdöda år 2050

Drygt åtta av tio svenskar tror på en fossilfri fordonsflotta innan år 2050....

Läs mer

Eberspächer förvärvar Kalori – specialist på klimatsystem för fordon

Eberspächer-koncernens huvudkontor i Esslingen, Tyskland.

Esslingen / Lyon – Eberspächer utökar sin expertis som leverantör av...

Läs mer

Cramo satsar på bygglogistik


För att möta kundernas framtida behov av en effektiv, säker och hållbar...

Läs mer
Besikta Bilprovning öppnar ny station för tungtrafik i Norrköping.

Snart öppnar Besikta för tungtrafik i Norrköping

I början av december slår Besikta Bilprovning upp portarna till en helt ny station i...

Läs mer


Castellum välkomnar nya hyresgäster till logistikfastighet i Rosersberg

PostNord, Veddesta distribution och musikinstrument- återförsäljaren Gear4music har...

Läs mer
Från vänster: Carl Johan Enegren, som har rekryterats som Business Analyst till Logicenters svenska kontor och Mads Fjeldhoff tillsätts som Transaction Associate hos Logicenters i Danmark.

Logicenters rekryterar i Sverige och Danmark

Med en hög ambition för kommande år stärker Logicenters sin position i Norden...

Läs mer
Lars-Göran Nilsson – Arctest Försäljningsansvarig Sverige, Johan Lidgren – BTC Testansvarig, Rickard Lindström – BTC Marknadschef, Johan Kinnula – Arctest Vd, Markus Juvonen – Arctest Projektledare.

Arctest levererar mobil testcontainer till Saab Bofors testcenter i Karlskoga

Den 1.a november levererade Arctest den första mobila testcontainern för klimattester...

Läs mer
Sara Laginder och Sara Hurtig leder pilotprojektet för att minska resande med flyg.

Utbytesstudenter uppmuntras välja tåg före flyg i nytt hållbarhetsprojekt

Uppsala universitet lanserar ett pilotprojekt för att minska klimatpåverkan. Under...

Läs mer
Linde Material Handling lanserar funktionen Zone Intelligence.

Ökad säkerhet i truckmiljön med Zone Intelligence

Linde Material Handling utökar fleet managementsystemet Connect med funktionen Zone...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se