Facebook

Instagram

IVECO Stralis NP har kört rekordlång sträcka på en enda LNG-påfyllning


2018-11-06

IVECO Stralis NP 460 hk körde från London till Madrid på naturgas utan att tanka.
Bild: IVECO
IVECO Stralis NP 460 hk körde från London till Madrid på naturgas utan att tanka.

En IVECO Stralis NP-lastbil på 460 hk från Storbritannien har fullföljt den hittills sannolikt längsta körningen på en enda LNG-tankning för att visa de naturgasdrivna fordonens hållbarhet inom inrikes och europeiska vägtransporter.

Stralis NP 4x2-dragbilen startade i London med en treaxlad skåptrailer på släp och en totalvikt på 30 ton. Efter en kort färjeöverfart från Dover till Calais fullföljde den vägsträckan på 1 728 km utan att behöva tanka – och överträffade därmed lastbilens officiella räckvidd på 1 600 km genom att slå ett nytt rekord. Detta motsvarar en imponerande bränslekostnadsbesparing med LNG på cirka 200 engelska pund för utresan, eller 40 procent, jämfört med diesel.

– Förra året klarade vi att köra genom hela Storbritannien från John O’Groats till Land’s End på en tank med en Stralis NP på 400 hk, men den här gången ville vi sätta ribban ännu högre. Det var ett tillfälle att visa hur bränsleeffektiv Stralis NP är och att låta vår senaste gasdrivna motor på 460 hk genomföra testet, säger Martin Flach, IVECOs chef för alternativa bränslen.
– Vi fyllde tanken till bredden innan vi lämnade London, och första gången vi stannade för att tanka var i Madrid två och en halv dag senare. När man kör på 100 procent naturgas behöver man inte tänka på diesel eller AdBlue, vilket gör det till den enklaste lösningen för både vagnparkschefen och föraren.

Trots tät trafik på den brittiska sidan av Engelska kanalen, kraftig motvind i Frankrike och en bergig sträcka i Spanien, slog Stralis NP rekord med en imponerande genomsnittlig bränsleförbrukning på 22,6 kg per 100 km.

Före resan planerade IVECO körningen noga med hjälp av MyBestRoute, som är en webbaserad applikation utvecklad av Michelin för Stralis NP-kunder. Med den kan förare och vagnparkschefer välja den optimala färdvägen för alla resor i Europa, vilket även innefattar att hitta LNG-tankstationer och uppskatta den totala kostnaden för körningar med både diesel- och naturgasdrivna lastbilar.

IVECO använde resan för att visa att naturgas – inklusive CNG, LNG och biometan – alla är dugliga, realistiska, säkra och kostnadseffektiva alternativ till diesel som finns tillgängliga genom ett växande nätverk av tankstationer i Storbritannien och på kontinenten.

Jämfört med motsvarande Euro VI-diesellastbil släpper en Stralis NP som kör på LNG ut omkring 90 procent mindre NO2, 99 procent färre partiklar och upp till 15 procent mindre CO2 – eller upp till 95 procent mindre CO2 när biometan används.

Stralis NP finns som maxviktsdragbil i 4x2- och 6x2-version med en uteffekt på 400 eller 460 hk. IVECO erbjuder även medeltunga och tunga lastbilar i chassiversion som går på naturgas, tillsammans med ett brett utbud av lätta nyttofordon i form av Daily Natural Power från 3,5 till 7,2 ton. Samtliga modeller finns att beställa i dag – vilket förstärker IVECOs ställning som en pålitlig partner inom hållbara transporter.

IVECO var den första tillverkare av nyttofordon som tittade på potentialen hos naturgas 1991 – ett förutseende drag som gjorde att företaget kunde utveckla ett fullt sortiment av naturgasdrivna lastbilar, skåpbilar och bussar. Hittills har över 25 000 gasfordon från IVECO levererats till kunderna.




Källa: IVECO


Skriv ut



Keolis och Lingio i samarbete för bussförarnas språkutveckling


Under 2018 anställde Keolis 668 förare, 75 procent av dessa med ett annat förstaspråk än svenska. Företaget satsar nu på språkutveckling hos sina...

Läs mer
Safetyseal

Unik sambulans sätts i trafik

Kristoffer Hedenström, trafikchef Skellefteå buss.

Idag, torsdag, åker länets nya sambulans sin första officiella rutt mellan...

Läs mer
Pacetell

Celab Communications AB tecknar avtal med Region Sörmland beträffande Rakelkommunikation


Avtalet avser utbyte av Sörmlandstrafikens befintliga kommunikationssystem mot en...

Läs mer
Henrik Runnemalm, utvecklingschef GKN Aerospace Engine Systems, Linda Bohlin Trajkovski, chef Innovatum Projektarena och Anders Torslid, vd Kraftstaden.

Nu förbereds Framtidens Fabrik – nio miljoner till ny utvecklingsmiljö för industriproduktion

Idag beviljade regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen 9 miljoner kronor...

Läs mer
På Bauma i München kunde man titta in i en inte alltför avlägsen framtid, där den 100 procent elektriska Oxygen-versionen av teleskoplastaren MT625 blev presenterad.

Manitou har korkat upp för framtiden

Den franska teleskoplastargiganten varslar ren luft med futuristiskt Oxygen-koncept

Läs mer


Nya tankstationer för flytande gas till tunga fordon i Norden

Efterfrågan på ett renare alternativ av drivmedel för tung trafik ökar...

Läs mer
I ett nytt initiativ vill Västtrafik synliggöra problemet med den dåliga luften (bilden är ett montage).

300 göteborgare dör av luftföroreningar

Omkring 300 människor i Göteborg dör i förtid varje år på grund av...

Läs mer

Pilotfish levererar till Svealandstrafiken

Tomas Gabinus, vd Pilotfish Networks AB.

Pilotfish har tecknat avtal om att leverera IT-system för 320 bussar inom Svealandstrafiken,...

Läs mer

Nytt test med självkörande minibussar kan lösa parkeringsproblem i Göteborg

Nu startar andra fasen i försöken med självkörande minibussar i Göteborg....

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se