Facebook


Instagram

Jönköping satsar på elbussar


2021-06-04

Med hjälp av pantografladdaren, som går ned på busstaket, kan bussen snabbt laddas vid hållplatserna.
Bild: Elektroskandia
Med hjälp av pantografladdaren, som går ned på busstaket, kan bussen snabbt laddas vid hållplatserna.

Jan Franzén, Elektroskandia, Björn Johansson, ABB och Peter Lerge, Jönköping Energi.
Bild: Elektroskandia
Jan Franzén, Elektroskandia, Björn Johansson, ABB och Peter Lerge, Jönköping Energi.

För att bidra till att uppfylla kommunens miljömål har Jönköpings Länstrafik valt att satsa på fossilfria transporter. Den 14 juni är starten för att trafikera alla Jönköpings innerstadslinjer med elbussar. Jönköping Energi är ansvariga för laddningstjänsten till bussarna, ABB levererar laddinfrastrukturen och Elektroskandia levererar fördelningscentraler.

Allt fler kommuner runt om i landet ställer om från fossil till förnybar energi i kollektivtrafiken. ABB har under många år satsat på lösningar för laddinfrastruktur bland annat för bussar, och har i Sverige hittills levererat bussladdare till Skellefteå, Östersund, Värnamo, Göteborg och nu Jönköping. Ansvarig på Jönköping Energi är Peter Lerge, projektledare Bussladdning.

– Idag har vi biogasbussar på våra innerstadslinjer och dieselbussar på ytterstadslinjerna. I och med att vi nu går över till eldrivna bussar på innerstadslinjerna kan vi helt slopa dieselbussarna och därigenom få en utsläppsminskning på ungefär 3000 ton koldioxid per år. Dessutom får vi en tystare och lugnare stadsmiljö, säger Peter Lerge och fortsätter:

– För att testa systemet har vi kört en elbuss under ett år och haft en laddstation. Det har fungerat mycket bra, vi har inte haft några problem och utrustningen har varit driftsäker.


450 kW pantografladdare
Nu gör Jönköpings Länstrafik en ordentlig satsning på alla fyra innerstadslinjer. Totalt blir det fråga om cirka 45 elbussar som kommer laddas vid busshållplatserna av tio 450 kW pantografladdare från ABB.

– Vi har levererat bussladdarna, som var och en består av tre kraftskåp på vardera 150 kW samt stolpen med pantografen, som går ned på busstaket och laddar. Vi sköter även installation samt idrifttagning och service av anläggningarna, säger Björn Johansson, projektledare ABB Electrification i Sverige.

– Jönköping Energi har materielavtal med Elektroskandia och de kontaktade därför mig med förfrågan om att ta fram fördelningscentraler till bussladdarna. Jag fick deras ritningar och kravspecifikation på bestyckningen av centralerna och tog därefter kontakt med vår leverantör ABB-enheten Switches & Fusegear, för att gå igenom förutsättningarna. Det är fråga om stora specialtillverkade skåp, ett vanligt kabelskåp kanske är 80 cm brett medan de här är 3 meter breda, säger Jan Franzén, utesäljare Elektroskandia.


Manövrering och övervakning på distans
Elektroskandia levererade fördelningscentralerna till ABB:s underentreprenör Laddalliansen, som monterade in filter i skåpen innan installation. Bussladdarna är monterade en i varje ände av linjerna samt på två ställen är det tre laddare. Med hjälp av automatisk takanslutning kan bussarna snabbladdas vid hållplatserna. Att ladda bussarna tar bara mellan sju till tio minuter och kan ske samtidigt som resenärer kliver på eller av. Dessutom kommer bussarna att laddas i depå under nätterna.

– Vi har dragit fram kabel och levererat anslutningar till elnätet. För att säkra upp driften på laddarna måste vi ha redundans i nätet och därför är laddarna uppbyggda av nio moduler och om någon modul går sönder kan man ändå fortsätta köra. Till laddarna finns även ett övervakningssystem, från vilket det går att kontrollera och manövrera laddarna på distans. Vi har samarbete med ABB som är ansvariga för felavhjälpning, övervakning och distansmanövrering. Kontroll och avhjälpning på plats sköts av Jönköping Energi Elnät, säger Peter Lerge.


Fossilfria transporter är framtiden
– Vi har haft ett bra samarbete med alla inblandade, projektet har flutit på som planerat och nu under maj månad räknar vi med att alla laddstationer skall vara i drift, säger Björn Johansson.

– Det är glädjande för Elektroskandia att få vara delaktiga i ett sådant här banbrytande miljöprojekt. Vi hoppas att fler kommuner nu skall gå samma väg och satsa på fossilfria transporter i framtiden, säger Jan Franzén.

– Det här är lite obruten mark och vi har fått lära oss under resans gång. Allt har fungerat bra så här långt och det finns en option i upphandlingen på ytterligare en linje med eldrift i Jönköping. Det troliga är att man nog helt går över till elbussar i framtiden. Det är måste vara helt rätt väg att gå, avslutar Peter Lerge.


Källa: Electroscandia


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se