Facebook


Instagram

Komplett utbud av litiumjondrivna truckar


2018-09-18

Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.
Bild: Linde Material Handling GmbH, Aschaffenburg
Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.

De största elektriska motviktstruckarna från Linde Material Handling finns nu tillgängliga med litiumjonbatterier. Det innebär därmed att det går att välja mellan blysyra- och litiumjonbatterier på alla elektriska motviktstruckar i Lindes sortiment.

Sedan 2017 har det varit möjligt att välja litiumjonbatterier för nästan alla eldrivna Lindetruckar med lastkapacitet upp till fem ton. Litiumjonsortimentet blir nu komplett när Linde Material Handling även erbjuder litiumjonbatterier för elektriska motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.

– Bara ett fåtal tillverkare erbjuder elektriska motviktstruckar i den här storleken. Vi är därför stolta över att kunna erbjuda en komplett lösning med litiumjonbatteri och laddare även för dessa truckar. Här blir fördelarna med litiumjontekniken, som ökad tillgänglighet och elimineringen av batteribyten, särskilt tydliga. Samt de positiva effekterna som högre körhastighet och temperaturresistens, säger Björn Walter, produktchef för motviktstruckar på Linde Material Handling.

Med litiumjonbatteri kan trucken accelerera till 20 km/h med eller utan last, vilket är en klar fördel jämfört med blysyramodeller. Det går hand i hand med den förbättrade prestandan litiumjonbatterierna medför.

Resistenta mot både kyla och värme
De kraftfulla truckarna med litiumjonbatterier är också robusta, inte minst när det gäller temperaturer. 90-voltsbatterierna fungerar både i kalla förhållanden men också i industrimiljöer med hög värmebelastning. Litiumjonbatterier hettas inte upp, till skillnad från motsvarande blysyrabatterier. Det innebär att de annars nödvändiga avbrotten för att kyla batterier, som ibland tar timmar, inte längre krävs.

En annan fördel med litiumjontekniken är att batteribyten inte är nödvändiga – en fördel som blir extra påtaglig för truckar med lastkapacitet mellan sex och åtta ton.

– Ett blysyrabatteri med samma storlek väger ungefär tre ton och måste bytas ut med hjälp av en truck till exempel. Det kostar inte bara tid och pengar, utan skapar också flera risker som skador på anställda, batteri eller truck, säger produktchefen Björn Walter.

Mindre utsläpp – ökad hållbarhet
Litiumjondrivna truckar bidrar dessutom till ökad hållbarhet. De genererar lägre koldioxidutsläpp än truckar med blysyrabatterier eller dieseldrivning. Under laddningsprocessen bildas heller inga skadliga batterigaser.

– Mycket talar för litiumjontekniken. Med ett omfattande utbud, generösa garantivillkor och flexibla rentalkontrakt för batterier säkerställer vi nu ökad tillväxtdynamik, avslutar Björn Walter.



Källa: Linde Material Handeling


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se