Facebook

Instagram

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar


2018-05-08

Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.
Bild: Deloitte
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future of Mobility. Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

– När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, säger Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Förändrade köpprocesser

Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

– Att bilköp utmanas genom nya modeller ställer krav på biltillverkare och återförsäljare att jobba tillsammans för att behålla sina respektive positioner. Konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp, säger Martin Larsson.


Om Global Automotive Consumer Study
Senaste nio åren har Deloitte undersökt konsumentbeteendet inom fordonssektorn. I årets undersökning deltog över 22 000 konsumenter i 17 länder världen över. Målet med undersökningen är att besvara viktiga frågor som hjälper företag att prioritera och bättre positionera sina affärsstrategier och investeringar.

Läs en sammanfattning och ladda ner rapporten på Deloittes webbplats




Källa: Deloitte


Skriv ut



Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.
Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.

Komplett utbud av litiumjondrivna truckar

De största elektriska motviktstruckarna från Linde Material Handling finns nu tillgängliga med litiumjonbatterier. Det innebär därmed att det går att välja mellan...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro


Växande städer utmanar logistikbranschen

Befolkningen i städerna ökar. Vid slutet av förra året bodde nästan 8,8...

Läs mer
Swede-wheel550

Airmee expanderar kraftigt och rekryterar Head of Growth

Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling.

Airmee växer kraftigt i takt med att e-handeln och efterfrågan på snabba...

Läs mer


Synergi i Teknologin

SSI SCHÄFER har tecknat avtal med Premier Farnell och ska bygga en 361 000 kvadrat meter ny...

Läs mer
Thomas Andersson säljchef Skoogs Bränsle, Peter Bohm VD Malmtransporter Norr AB.

Ännu en stor affär för Skoogs Bränsle - levererar drivmedel till gruvan i Pajala

Skoogs Bränsle kommer att leverera drivmedel till Kaunis Irons gruva i Pajala, en affär...

Läs mer

Minskad klimatpåverkan genom flytt av ICAs vatten från Norge till Köping

ICAs mineralvatten flyttar hem och tappas nu från en källa norr om Köping, frå...

Läs mer
IKEA har en global målsättning om ha 100 % eldrivna hemleveranser eller andra leveranslösningar med nollutsläpp till 2025. Här eldrivna rickshaws i Indien, som kör ut varor till kunderna i Hyderabad.

IKEA siktar på nollutsläpp för hemleveranser i fem storstäder till 2020

IKEA-koncernen växlar nu upp takten för att nå 100 % utsläppsfria...

Läs mer

Bussåkandet ökade trots det fina sommarvädret

Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss.

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad....

Läs mer

Swedolkoncernen samlar logistikverksamheten i Sverige till Örebro

Styrelsen för Swedol AB (publ) har fattat beslut om att samla all logistikverksamhet i Sverige...

Läs mer
När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten fö...

Läs mer

Martin Nilsson ny försäljningschef för PostNords Air & Ocean-verksamhet

Martin Nilsson tar över försäljningsansvaret för Postnords flyg- och sjöfrakt.

Martin Nilsson tar över försäljningsansvaret för Postnords flyg- och sjö...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se