Facebook

Instagram

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar


2018-05-08

Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.
Bild: Deloitte
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future of Mobility. Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

– När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, säger Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Förändrade köpprocesser

Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

– Att bilköp utmanas genom nya modeller ställer krav på biltillverkare och återförsäljare att jobba tillsammans för att behålla sina respektive positioner. Konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp, säger Martin Larsson.


Om Global Automotive Consumer Study
Senaste nio åren har Deloitte undersökt konsumentbeteendet inom fordonssektorn. I årets undersökning deltog över 22 000 konsumenter i 17 länder världen över. Målet med undersökningen är att besvara viktiga frågor som hjälper företag att prioritera och bättre positionera sina affärsstrategier och investeringar.

Läs en sammanfattning och ladda ner rapporten på Deloittes webbplats




Källa: Deloitte


Skriv ut





Välkomnat regeringsförslag om säkra uppställningsplatser

Transportföretagen välkomnar regeringens förslag om att se över uppställningsplatser för yrkestrafiken eftersom antalet säkra parkerings- och uppstä...

Läs mer
EntreprenadLive550


Volvo får stororder på elbussar från Nederländerna

Volvo Bussar har fått en order på 23 helelektriska bussar av kollektivtrafikfö...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro


Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Volvo Trucks North America, tillsammans med FedEx och North Carolina Turnpike Authority, har...

Läs mer
Swede-wheel550
Öppet brev till samtliga ledamöter i Trafiknämnden i Stockholms läns landsting

Ett fossilfritt Djurgården – Rusta Djurgårdsfärjorna och ge Djurgården helt elektrifierad kollektivtrafik

Idag skickar Royal Djurgården och organisationen Fossilfritt Sverige ett öppet brev till...

Läs mer


Se hela listan!

61 statliga satsningar som eldar på entreprenadmarknaden i Väst

I början av juni publicerade regeringen en nationell plan för infrastrukturen för...

Läs mer


För ett hållbart transportsystem i Myanmar

Med ett fungerande kollektivtrafiknät blir staden tillgänglig för fler och utslä...

Läs mer

Transport ny inriktning på Uppsala yrkesgymnasium

Hösten 2019 införs fordons- och transportprogrammet med inriktning transport av Uppsala...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP), gruppledare i Stockholms läns landsting.

MPs kritik mot M:

"Kollektivtrafiken behöver riktiga satsningar, inte fler utredningar"

Idag har Alliansen i Stockholms läns landsting gjort ett uttalande om att använda 150...

Läs mer
1 juli öppnas delar av vägnätet för 74-tons lastbilar.

1 juli öppnas delar av vägnätet för 74-tonslastbilar

Vägnätet med bärighetsklass BK4 kommer i ett första skede att omfatta cirka 11...

Läs mer
Alliansens löfte till väljarna:

150 miljoner för utbyggd och förbättrad kollektivtrafik

Busstrafiken ska byggas ut med fler direktbusslinjer och bättre tvärförbindelser....

Läs mer
Oscar, Karin och Peder Törnqvist.

Det 25-åriga Gasellföretaget: Generationssamarbetet blev lyckad generationsväxling

När Oscar Törnqvist tog över som vd för transportföretaget InterEast i...

Läs mer


Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

Efter tio års tester under faktiska körförhållanden tillsammans med kunder...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se