Facebook

Instagram

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar


2018-05-08

Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.
Bild: Deloitte
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future of Mobility. Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

– När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, säger Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Förändrade köpprocesser

Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

– Att bilköp utmanas genom nya modeller ställer krav på biltillverkare och återförsäljare att jobba tillsammans för att behålla sina respektive positioner. Konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp, säger Martin Larsson.


Om Global Automotive Consumer Study
Senaste nio åren har Deloitte undersökt konsumentbeteendet inom fordonssektorn. I årets undersökning deltog över 22 000 konsumenter i 17 länder världen över. Målet med undersökningen är att besvara viktiga frågor som hjälper företag att prioritera och bättre positionera sina affärsstrategier och investeringar.

Läs en sammanfattning och ladda ner rapporten på Deloittes webbplats




Källa: Deloitte


Skriv ut



<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Resandet med Hallandstrafiken fortsätter att öka.

Fortsatt ökat resande med Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent. Under 2018 gjordes totalt 19,6 miljoner resor, en ökning med 5,1 procent. Även...

Läs mer
Maxi Grip
Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hå...

Läs mer
Pacetell

Nu går det att betala med Swish i Länstrafikens app


Nu blir det ännu enklare att resa med Länstrafiken i Örebro. Från och med den...

Läs mer
Uniteam

SL storsatsar på hundratals nya elbussar i Stockholmsregionen

Tystare, renare, modernare. Den 19 februari fattar den blågröna majoriteten i Region...

Läs mer
Ford undersöker hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter.

Ford testar ljusbaserat visuellt språk som hjälper autonoma fordon kommunicera

Ford testar nu hur ljus kan användas för att kommunicera fordons aktivitet och rö...

Läs mer
Daily Blue Power-serien från IVECO utsågs till International Van of the Year 2018.

Biogas rustar för tuffare miljökrav

Det är ingen nyhet att transportbranschen är under förändring och att miljö...

Läs mer

Transdev satsar på strategiska samarbeten för autonom mobilitet


Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar och 3,5 miljoner resenä...

Läs mer

Ökat elbehov för att nå en klimatneutral industri- och transportsektor

Sweco har på uppdrag av Svenskt Näringsliv sammanställt de färdplaner för...

Läs mer
Sjunkande indexsiffror i Transportindikatorn signalerar avmattning i svensk ekonomi.

Avmattning i svensk ekonomi enligt signaler från Transportindikatorn

Transportföretagens Transportindikator signalerar avmattning i ekonomin. Indexet sjönk i...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se