Facebook

Instagram

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar


2018-05-08

Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.
Bild: Deloitte
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future of Mobility. Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

– När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, säger Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Förändrade köpprocesser

Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

– Att bilköp utmanas genom nya modeller ställer krav på biltillverkare och återförsäljare att jobba tillsammans för att behålla sina respektive positioner. Konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp, säger Martin Larsson.


Om Global Automotive Consumer Study
Senaste nio åren har Deloitte undersökt konsumentbeteendet inom fordonssektorn. I årets undersökning deltog över 22 000 konsumenter i 17 länder världen över. Målet med undersökningen är att besvara viktiga frågor som hjälper företag att prioritera och bättre positionera sina affärsstrategier och investeringar.

Läs en sammanfattning och ladda ner rapporten på Deloittes webbplats




Källa: Deloitte


Skriv ut





Drivmedelspriserna de högsta någonsin idag

Bensin- och dieselpriserna steg idag till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor...

Läs mer
EntreprenadLive550
Första CF electric.

DAF lanserar den första CF Electric

Tillsammans med VDL Groep kommer DAF Trucks under 2018 att släppa den första serien av CF...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholm.

Stark SL-ekonomi öppnar för nysatsningar på kollektivtrafiken

SL går fortsatt starkt efter flera år av intensivt arbete med att stärka...

Läs mer
Swede-wheel550


Rusning för sommarbiljetter hos MTR Express

Bokningar för sommarresor med MTR Express slår rekord, hittills är antalet...

Läs mer

Umeå Kommunföretags tilldelningsbeslut rörande elbussupphandling

Hybricon meddelar att Umeå Kommunföretag valt att tilldela en annan leverantör...

Läs mer
Bertil Kinnunen (S), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Sommarbiljett för UL-trafiken

Nu inför UL en sommarbiljett för vuxna och pensionärer. Sommarbiljetten innebär...

Läs mer

Trafikverket ska utvärdera vinterns snöröjning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att utvärdera snöröjningen på de...

Läs mer


Catena investerar 107 Mkr i Jönköping och tecknar hyresavtal med Procurator

Catena investerar 107 Mkr i en befintlig logistikbyggnad i Jönköping och tecknar idag ett...

Läs mer


Volvo Lastvagnar presenterar sin andra eldrivna lastbilsmodell på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna...

Läs mer
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av...

Läs mer

Lernia och Toyota i samarbete för att säkra behovet av truckförare

Logistikbranschen växer och behovet av bland annat ansvarsfulla truckförare ökar...

Läs mer
Megatåget väger hela 5 200 ton med last, har 52 vagnar, och längden med lok är 690 meter. Megatåget kommer årligen att transportera över en miljon ton.

Ett rekordtungt och 690 meter långt godståg transporterar SSABs stål från Brahestad till Tavastehus

Finlands till massan största godståg började på valborgsmässoafton...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se