Facebook

Instagram

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar


2018-05-08

Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.
Bild: Deloitte
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future of Mobility. Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

– När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, säger Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Förändrade köpprocesser

Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

– Att bilköp utmanas genom nya modeller ställer krav på biltillverkare och återförsäljare att jobba tillsammans för att behålla sina respektive positioner. Konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp, säger Martin Larsson.


Om Global Automotive Consumer Study
Senaste nio åren har Deloitte undersökt konsumentbeteendet inom fordonssektorn. I årets undersökning deltog över 22 000 konsumenter i 17 länder världen över. Målet med undersökningen är att besvara viktiga frågor som hjälper företag att prioritera och bättre positionera sina affärsstrategier och investeringar.

Läs en sammanfattning och ladda ner rapporten på Deloittes webbplats




Källa: Deloitte


Skriv ut



Regeringens lönesubventioner ger fler chansen att komma in på arbetsmarknaden


Logent har i samarbete med Arbetsförmedlingen arbetat med ”Social Hållbar Bemanning”. Tack vare stödet från Arbetsförmedlingen och regeringsförslaget om...

Läs mer
Maxi Grip
Skogsskövling i torvrik mark i den indonesiska provinsen Riau år 2006 för anläggande av palmoljeplantage

PFAD motas bort som råvara till förnybar diesel

Efter att ha samlat stöd från alliansen och vänsterpartiet har övergå...

Läs mer
Swede-wheel550


Låg framtidstro på dieseldrivna fordon – näst intill utdöda år 2050

Drygt åtta av tio svenskar tror på en fossilfri fordonsflotta innan år 2050....

Läs mer

Eberspächer förvärvar Kalori – specialist på klimatsystem för fordon

Eberspächer-koncernens huvudkontor i Esslingen, Tyskland.

Esslingen / Lyon – Eberspächer utökar sin expertis som leverantör av...

Läs mer

Cramo satsar på bygglogistik


För att möta kundernas framtida behov av en effektiv, säker och hållbar...

Läs mer
Besikta Bilprovning öppnar ny station för tungtrafik i Norrköping.

Snart öppnar Besikta för tungtrafik i Norrköping

I början av december slår Besikta Bilprovning upp portarna till en helt ny station i...

Läs mer


Castellum välkomnar nya hyresgäster till logistikfastighet i Rosersberg

PostNord, Veddesta distribution och musikinstrument- återförsäljaren Gear4music har...

Läs mer
Från vänster: Carl Johan Enegren, som har rekryterats som Business Analyst till Logicenters svenska kontor och Mads Fjeldhoff tillsätts som Transaction Associate hos Logicenters i Danmark.

Logicenters rekryterar i Sverige och Danmark

Med en hög ambition för kommande år stärker Logicenters sin position i Norden...

Läs mer
Lars-Göran Nilsson – Arctest Försäljningsansvarig Sverige, Johan Lidgren – BTC Testansvarig, Rickard Lindström – BTC Marknadschef, Johan Kinnula – Arctest Vd, Markus Juvonen – Arctest Projektledare.

Arctest levererar mobil testcontainer till Saab Bofors testcenter i Karlskoga

Den 1.a november levererade Arctest den första mobila testcontainern för klimattester...

Läs mer
Sara Laginder och Sara Hurtig leder pilotprojektet för att minska resande med flyg.

Utbytesstudenter uppmuntras välja tåg före flyg i nytt hållbarhetsprojekt

Uppsala universitet lanserar ett pilotprojekt för att minska klimatpåverkan. Under...

Läs mer
Linde Material Handling lanserar funktionen Zone Intelligence.

Ökad säkerhet i truckmiljön med Zone Intelligence

Linde Material Handling utökar fleet managementsystemet Connect med funktionen Zone...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se