Facebook


Instagram

Låg framtidstro på dieseldrivna fordon – näst intill utdöda år 2050


2018-11-15

Bild: Projektengagemang Spacescape

Drygt åtta av tio svenskar tror på en fossilfri fordonsflotta innan år 2050. Endast två procent tror att våra transportmedel kommer att drivas av diesel i framtiden. Samtidigt tror drygt hälften av svenska folket att bilismen kommer att minska och att kollektivtrafiken kommer att vara det vanligaste transportmedlet. Det visar Projektengagemangs senaste undersökning Samhällsbarometern.

Kollektivtrafik och fossilfria drivmedel är framtiden. I alla fall om man ska tro på svenskarna när de siar om Sveriges utveckling fram till 2050. Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemangs undersökning visar att dagens vanligaste drivmedel kommer att fasas ut till förmån för el. Sex av tio svenskar menar att el kommer att vara det huvudsakliga drivmedlet i framtiden, följt av solenergi och biogas med 14 respektive 9 procent.

Hela 92 procent av svenskarna tror att självkörande fordon kommer att vara en del av trafiken innan år 2050. Dessutom tror närmare hälften, 48 procent, av de svarande tror att motortrafiken i våra städer kommer att minska framöver.

– Självkörande fordon kommer mycket sannolikt att resultera i en minskad bilism och att färre människor äger bilar. Det skulle göra en enorm skillnad i klimatavtryck och öppnar upp nya möjligheter att utveckla våra städer. All yta som idag används för att parkera bilar skulle kunna nyttjas på helt nya sätt. Och som en innovativ samhällsutvecklare ser vi fram emot att bidra med en omställning till hållbarare, grönare och smartare städer, säger Nicke Rydgren, affärsutvecklingschef på Projektengagemang.

Kollektivtrafik vanligare än bilar
När det kommer till transportmedel tror svenska folket att kollektiva färdmedel kommer att vara vanligare än personbilar innan år 2050. Närmare hälften av svenskarna förutspår att tunnelbanetåg och spårvagnar kommer att vara de vanligaste transportmedlen. På andraplats hamnar bussar, följt av små eldrivna poddar och cyklar. Personbilar hamnar först på en femteplats på listan över vilka transportmedel som svenskarna tror mest på i framtiden.

Topp 5 – Framtidens drivmedel, enligt svenskarna

1. El                59 %
2. Solenergi    14 %
3. Biogas          9 %
4. Vätgas          7 %
    Bensin          7 %
5. Magneter      3 %


Om undersökningen:
Samhällsbarometern 2018 är gjord av teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang och undersökningen har genomförts av Kantar Sifo. Undersökningen genomfördes under 2018 i form av en webbenkät och är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå. Totalt har 3 000 personer i Sverige mellan 18 till 74 år deltagit i studien.

Läs hela rapporten här: https://samhällsbarometern.pe.se

 

Med vad av följande tror du att våra transportmedel huvudsakligen kommer att drivas år 2050?

 AllaManKvinna
El59 %63 %54 %
Solenergi14 %9 %18 %
Biogas9 %5 %13 %
Bensin7 %7 %8 %
Vätgas7 %12 %3 %
Magneter3 %2 %3 %
Diesel2 %2 %1 %

Tror du att självkörande fordon kommer att vara vanliga år 2050?

 AllaManKvinna
Ja, de kommer att vara en stor del av trafiken47 %48 %45 %
Ja, de kommer att vara en liten del av trafiken37 %34 %40 %
Nej, vi kommer inte att ha självkörande fordon8 %9 %8 %
Ja, människor kommer inte att styra eller köra transportmedel alls8 %8 %7 %

 

 

 

Vilka av följande transportmedel tror du kommer vara vanligast i våra städer år 2050?

 AllaManKvinna
Tunnelbanetåg/spårvagnar48 %49 %48 %
Bussar38 %40 %37 %
Poddar (små eldrivna fordon)35 %33 %37 %
Cyklar35 %33 %36 %
Personbilar30 %34 %27 %
Höghastighetståg16 %11 %22 %
Linbanor6 %6 %6 %
Mopeder/motorcyklar6 %7 %6 %
Taxi5 %6 %4 %
Luftfarkoster4 %4 %5 %
Segways/hoover-boards3 %3 %3 %
Båtar1 %1 %2 %

Hur tror du att motortrafiken i städerna kommer att ha förändrats år 2050 jämfört med i dag?

 AllaManKvinna
Den kommer ha ökat markant16 %16 %15 %
Den kommer ha ökat en del26 %26 %25 %
Den kommer vara oförändrad10 %10 %10 %
Den kommer ha minskat en del28 %27 %30 %
Den kommer ha minskat markant20 %20 %20 %





Källa: PE


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se