Facebook

Instagram

Mer makt åt kvinnor - för ett hållbart transportsystem


2018-03-08

Bild: Johanna Grant / Gröna Bilister

Idag, den 8 mars, är det den internationella kvinnodagen. I ljuset av utmaningarna som transportsektorn står inför med trängsel, lokala föroreningar och växthusgasutsläpp, visar en ny studie att om alla skulle resa som en genomsnittlig kvinna i Sverige, skulle vi redan idag vara nära att nå klimatmålen för transportsektorn. En ökad jämställdhet och ett hållbart transportsystem går hand i hand.

Kvinnor reser mer hållbart än män. Enligt Trafikanalys nationella resvaneundersökning använder männen bil mer än kvinnor, kör 80 procent längre sträckor och ägnar ungefär 15 procent mer restid åt jobb eller utbildning jämfört med kvinnor. Samtidigt ägnar kvinnor nästan 10 procent mer restid för inköp och service och nästan 20 procent mer restid för skjuts av barn till skola och fritidsaktiviteter.

Dessutom visar en ny studie, Segmentation of the current levels of passenger mileage by car in the light of sustainability targets – the Swedish case, att om alla skulle rest som en genomsnittlig kvinna i Sverige, skulle vi redan idag vara väldigt nära klimatmålen för transportsektorn till 2030 och 2050. I studien har man utgått från att en hållbar nivå för att nå klimatmålen ligger på cirka 20 bilkilometer per dag per person, både som förare och passagerare. Genomsnittet för män ligger på 33 bilkilometer, medan kvinnor har ett betydligt lägre snitt på 23 bilkilometer.

Studien visar dessutom att 25 procent av befolkningen står för över 90 procent (!) av alla resor med bil i Sverige. Dessa 25 procent utgörs inte bara av landsbygdsbor som man skulle kunna tro, siffran är relativt jämnt fördelad mellan stad, förort och landsbygd. Det finns dock en överrepresentation av män i gruppen. 

– Författarna till studien pekar på någonting väldigt viktigt här eftersom de visar att åtgärder för att minska bilresandet främst behöver riktas mot en minoritet i samhället, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister.
– Vi kan inte fortsätta att prata om genomsnittet, utan måste börja rikta styrmedel dit de gör mest nytta, det vill säga mot storkonsumenter av bilresor.

Fler män behöver alltså resa som kvinnor gör. Men för att kvinnors resvanor ska bli norm i samhället är det också nödvändigt med jämställdhet där besluten tas om transportsystemets utveckling. Tyvärr råder det idag obalans på den punkten. Enligt Trafikanalys är det endast på nationell nivå som kvinnor är numerärt lika representerade som män i transportsektorn.

På regional och kommunal nivå är andelen kvinnor på en bekymmersamt låg nivå, mellan 30-40 procent. Det finns inte heller någon trend som pekar mot ökad jämställdhet i de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, eller bland de kommunala tjänstepersonerna.

– Detta är oroväckande eftersom utformningen av transportsystemet i stor utsträckning beror på beslut som fattas på regional och lokal nivå, säger Alfred Andersson, styrelseledamot i Gröna Bilister.
– Det demokratiska argumentet – att kvinnor och mäns erfarenheter ska finnas jämnt representerade på alla positioner i samhället, är dessutom något som kan underlätta omställningen till fossilfrihet för transportsektorn, eftersom kvinnor de facto reser mer hållbart.

I ljuset av den internationella kvinnodagen vill Gröna Bilister därför göra två medskick till beslutsfattarna i transportsektorn. (1) Utarbeta metoder för att rikta styrmedel mot storkonsumenterna av bilresor, i likhet med principen om att “den som smutsar ner ska betala mer”. (2) Uppmuntra fler kvinnor att ta plats i den regionala och kommunala transportplaneringen, så att fler beslut som påverkar vårt transportsystem tas på jämställd grund.

Den 22 mars anordnar Gröna Bilister konferensen Mobilitet & Beteende 2018 där fokus ligger på beteendets roll i omställningen till hållbara transporter. Jämställdhetsfrågan är central i detta sammanhang.

 

Källa: Gröna Bilister


Skriv ut





En jättelångtradare på nästan 33 meter transporterar fyra containrar med återvinningsmetall

Drygt 30 meter långa jättelångtradare som kan transportera upp till fyra containrar har fått dispens att köra på finska vägar. Men hur hänger SSAB...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.

Komplett utbud av litiumjondrivna truckar

De största elektriska motviktstruckarna från Linde Material Handling finns nu tillgä...

Läs mer
Swede-wheel550


Växande städer utmanar logistikbranschen

Befolkningen i städerna ökar. Vid slutet av förra året bodde nästan 8,8...

Läs mer

Airmee expanderar kraftigt och rekryterar Head of Growth

Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling.

Airmee växer kraftigt i takt med att e-handeln och efterfrågan på snabba...

Läs mer


Synergi i Teknologin

SSI SCHÄFER har tecknat avtal med Premier Farnell och ska bygga en 361 000 kvadrat meter ny...

Läs mer
Thomas Andersson säljchef Skoogs Bränsle, Peter Bohm VD Malmtransporter Norr AB.

Ännu en stor affär för Skoogs Bränsle - levererar drivmedel till gruvan i Pajala

Skoogs Bränsle kommer att leverera drivmedel till Kaunis Irons gruva i Pajala, en affär...

Läs mer

Minskad klimatpåverkan genom flytt av ICAs vatten från Norge till Köping

ICAs mineralvatten flyttar hem och tappas nu från en källa norr om Köping, frå...

Läs mer
IKEA har en global målsättning om ha 100 % eldrivna hemleveranser eller andra leveranslösningar med nollutsläpp till 2025. Här eldrivna rickshaws i Indien, som kör ut varor till kunderna i Hyderabad.

IKEA siktar på nollutsläpp för hemleveranser i fem storstäder till 2020

IKEA-koncernen växlar nu upp takten för att nå 100 % utsläppsfria...

Läs mer

Bussåkandet ökade trots det fina sommarvädret

Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss.

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad....

Läs mer

Swedolkoncernen samlar logistikverksamheten i Sverige till Örebro

Styrelsen för Swedol AB (publ) har fattat beslut om att samla all logistikverksamhet i Sverige...

Läs mer
När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten fö...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se