Facebook


Instagram

Mercedes-Benz lanserar eftermontering av dödvinkelassistent för tunga lastbilar


2020-06-29

Cyklister och fotgängare på bilens högra sida är svåra att upptäcka för den som kör lastbil.
Bild: Mercedes-Benz
Cyklister och fotgängare på bilens högra sida är svåra att upptäcka för den som kör lastbil.

Dödvinkelassistenten Sideguard Assist finns nu för eftermontering på Mercedes-Benz Lastbilar.
Bild: Mercedes-Benz
Dödvinkelassistenten Sideguard Assist finns nu för eftermontering på Mercedes-Benz Lastbilar.

Cyklister och fotgängare på bilens högra sida är svåra att upptäcka för den som kör lastbil. I synnerhet i samband med svängar och ännu mer om bilen har en trailer. För att minska olycksrisken lanserade Mercedes-Benz 2016 sin dödvinkelassistent för tunga lastbilar som tillval på ett antal modeller. SideGuard Assist som systemet heter upptäcker med hjälp av radar faror längs hela bilens högersida. Nu lanserar man systemet som eftermonterat tillbehör även för äldre lastbilar.

Oskyddade och ”osynliga” trafikanter på höger sida om lastbilar är ett stort problem för yrkesförare av tunga fordon. Det är omöjligt att ha full uppsyn med vanliga backspeglar och i synnerhet vid en högersväng kan en cyklist eller fotgängare plötsligt dyka upp utan förvarning.

För att minska dessa risker visade Mercedes-Benz redan 2016 upp första versionen av sin SideGuard Assist. Ett system som med hjälp av radar håller uppsikt över de ytor som inte går att se med backspeglar och som varnar föraren för fara. Man var först på marknaden med ett sådant system och nu är man först med att erbjuda det även för eftermontering.

– Det känns skönt att nu kunna erbjuda denna säkerhetsfunktion som uppgradering, säger Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark.
– Nu kan en stor del av de som kör lite äldre lastbilar komplettera med en säkerhet som annars varit förunnat de med nya lastbilar.

Den helintegrerade versionen av SideGuard Assist (S1R) kan nu eftermonteras på Actros, Arocs och Econic från 2017 och framåt. SR1 använder dubbla radarsensorer som bevakar en 3,75 meter bred korridor längs bilens högra sida upp till en total längd på 18,75 meter. Dessutom täcker den två meter framför och en meter bakom fordonet.

Om systemet känner av en fara så varnar den med en LED-triangel i högra A-stolpen och en ljudvarning på samma sida för att dra förarens uppmärksamhet till sig.

Systemet tar också hänsyn till hur ett släp eller en trailer skär i en kurva och kan varna för kollision med fasta föremål som till exempel vägmärken eller trafikljus.

För Atego och äldre årgångar av de ovanstående modellerna går det att montera en enklare version – SideGuard Assist Basic – som täcker 3 meters bredd och 12 meter längd. Båda systemen hjälper också till att informera föraren om när det är säkert att gå in i filen igen efter en omkörning.



Källa: Mercedes-Benz


Skriv ut



Ändring i trafikförordningen för en säkrare och mer miljövänlig design på lastbilar

Regeringen har beslutat om en ändring i trafikförordningen för att möjliggöra att lastbilar med rundare nos, så kallad aerodynamiskt utformad förarhytt, kan...

Läs mer
Malux transport
Skånetrafiken förväntar sig många resenärer till Skånes stränder i helgen.

Skånetrafiken förstärker busstrafiken under värmeböljan

Redan från igår torsdag förstärks trafiken på en rad av de bussar som...

Läs mer
Pacetell

Nobina vinner kontrakt för de första elektriska ledbussarna i Helsingforsregionen

Med ett nytt kontrakt värt drygt 127 miljoner euro, ger HSL Nobina ett utökat fö...

Läs mer
Vattenfall
<span><span>Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. </span></span>

Volvo Pentas elektriska drivlina bryter ny mark med framtidens brandbil

Volvo Penta utvecklar en elektrisk drivlina för ledande brandkårstillverkaren...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se