Facebook


Instagram

Minskade transporter till Göteborg med digitaliserat system


2019-11-11

Bild: Volvo

Godstransporter till städer bidrar till utmaningar i form av trafikstockningar och sämre miljö i innerstäderna men är också en förutsättning för en attraktiv stad. RISE deltar nu i ett spännande samarbete som leds av Volvokoncernen där industri, forskning och samhälle ska utveckla och testa ett system-av-system i Göteborg. Målet är att reducera antalet godstransporter till innerstaden med minst 40 procent.

Bakgrunden till samarbetet är en studie som visar på att en stor andel lastbilar som levererar in till citykärnan inte lastar fullt, ungefär 90 procent av trafiken står för bara en tredjedel av godset. Nu ska Volvokoncernen tillsammans med IVL, RISE, Trafikkontoret i Göteborg, Nordstans Samfällighet, GLC, Best Transport, DHL, Velove, Pling Transport och Trafikverket i ett treårigt forskningsprojekt utveckla och implementera en digital tjänst för att lösa problemet.

– Vi ser de stora utmaningarna vi står inför och behovet av att göra någonting annorlunda för att förändra urban logistik, säger Cecilia Haraldsson från Volvo Group Connected Solutions Innovation Lab som är projektledare.

– Digitalisering är en central byggsten i att hantera stora samhällutmaningar. Teknik är viktigt, men också det faktum att många parter med olika utgångspunkter och krav måste samspela. Därför är det viktigt att bygga kunskap om hur sådana komplexa system av system kan beskrivas på ett tydligt sätt för alla parter, säger Magnus Andersson från RISE.

Parterna i forskningsprojektet antar nu utmaningen och ska ta fram en lösning för att förbättra miljö och trafiksituationen i städer.

– Det gäller att skapa en samordning för att lastbilarna ska sluta transportera luft och därmed bidra till kraftig minskning av tung trafik i city, säger Magnus Zingmark, Hållbarhetsansvarig på Nordstans samfällighet.


Ett system-av-systemen
Systemet-av-system för urbana transporter är komplext och har många aktörer och många olika system som inte är byggda för att samverka.

– Det unika med tjänsten är att vi skapar ett system med ett dynamiskt beslutsfattande om konsolidering och omlastning i hubbar baserat på en komplex mängd data. Detta är ett helt nytt sätt att tänka och arbeta för branschen och det kommer inte av sig själv, säger Cecilia Haraldsson från Volvo Group Connected Solutions Innovation Lab

Parterna i samarbetet vill förbättra stadens tillgänglighet. Med mer effektiva transporter minskar miljöpåverkan och trafikstockningar. På köpet kommer också logistikkostnaderna att minska och leveranser till stadens centrum säkras.

– Detta möter de utmaningar vi ser i Göteborg och i städer generellt. Det här samarbetet är viktigt för att säkerställa en fungerande och levande innerstad, särskilt mot bakgrund av de omfattande byggnationerna som påverkar centrala Göteborg, säger Magnus Jäderberg från Trafikkontoret i Göteborg.


Ökad effektivitet, minskad miljöpåverkan, ökad trafiksäkerhet
Genom samordningen kommer lastbilarna att bli mer fullastade och en förstudie som gjorts indikerar att antalet transporter in till innerstaden skulle kunna minska med minst 40 procent och andelen fossildriva fordon på gågator med 75 procent.

För att testa och demonstrera lösningar så kommer projektet att etablera ett så kallat living lab där lösningar implementeras gradvis och skapar en öppen plattform för mer innovation och start-ups.

– Jag hoppas att det här projektet ska inspirera till ännu mer innovation och att de lösningar vi tar fram för innerstaden i Göteborg även ska spridas till andra städer där uppkopplad teknik kan bidra till ökad effektivitet, minskad miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet, säger Cecilia Haraldsson från Volvo Group Connected Solutions Innovation Lab.


Fakta: SMOOTh
Forskningsprojektet ”SMOOTh” löper under tre år och genomförs med stöd från Vinnovaprogrammet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI. SMOOTh står för System of systems for sustainable urban goods transports.

Projektdeltagare är Volvokoncernen, IVL, RISE, Trafikkontoret i Göteborg, Nordstans Samfällighet, GLC, Best Transport, DHL, Velove, Pling Transport, och Trafikverket.



Källa: RISE

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se