Facebook

Instagram

Nu kan fler söka elbusspremien


2018-01-10

Bild:Energimyndigheten

Den 21 december 2017 ändrade regeringen förordningen för elbusspremien. Nu kan fler söka premien och målet är att ännu fler elbussar ska sättas i trafik. Ansökan om premien enligt den nya förordningen öppnar den 1 februari.


Syftet med elbusspremien är att främja introduktionen av elbussar på marknaden och på så sätt minska kollektivtrafikens klimatpåverkan samt bidra till en bättre luftkvalitet och ett minskat buller.

– Trafiken står för en stor del av Sveriges miljöpåverkan gällande avgaser och buller. Elbussens fördelar är att den inte ger några lokala utsläpp och att den är tystare än andra bussar, säger Peter Dädeby på Energimyndigheten.

Den 21 december 2017 beslutade regeringen om förändringar i den förordning som ligger till grund för elbusspremien. De viktigaste förändringarna är att premien nu täcker den faktiska merkostnaden som en elbuss innebär samt att även privata företag kan söka elbusspremien.

– Den tidigare förordningen har haft ett antal begränsningar som bidragit till antalet ansökningar hittills varit få. Med det nya regelverket är förhoppningen att fler söker premien och att fler elbussar därmed sätts i trafik, säger Peter Dädeby.

Från 1 februari 2018 gäller följande ändringar enligt den nya förordningen:

  • Trafikföretag som bedriver kollektivtrafik med buss kan även söka elbusspremien. Trafiken kan antingen bedrivas i avtalsupphandlad trafik, i kommersiell busstrafik eller i beställningstrafik. 
    I den tidigare förordningen kunde enbart regionala kollektivtrafikmyndigheter och vissa kommuner söka elbusspremien.
  • Storleken på premien utgör 20 % av elbussens inköpspris vilket borde innebära ett något högre premiebelopp.
    I den tidigare förordningen var premiens storlek baserad på bussens storlek, det vill säga ju större buss desto större bidrag. 
  • Ansökan om elbusspremie kan göras innan bussarna beställs. Det innebär att sökanden vet om de blir beviljad premien i förväg. 
    I den tidigare förordningen var det krav på att redovisa bussarnas registreringsnummer i samband med ansökan. Det innebar att sökanden inte visste om de hade blivit beviljade bidrag förrän bussarna anlänt.
  • Även mindre bussar från 15 passagerare och uppåt är berättigade till premien. 
    I den tidigare förordningen var bussen tvungen att vara registrerad för minst 31 passagerare.
  • Bränslecellsbussar är bidragsberättigade.
    I den tidigare förordningen uppfyllde inte bränslecellsbussarna villkoren för att bli beviljade bidrag.


Om elbusspremien

Det är Energimyndigheten som hanterar ansökningar och utbetalningar av elbusspremien. Elbusspremien styrs av förordningen (2016:836) om elbusspremie och är det regelverk som anger vilka som söka premien och vilka bussar det går att söka bidrag för. Elbusspremien omfattar 100 miljoner kronor per år fram till 2023.





Källa: Energimyndigheten


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se