Facebook

Instagram

Nu kan fler söka elbusspremien


2018-01-10

Bild:Energimyndigheten

Den 21 december 2017 ändrade regeringen förordningen för elbusspremien. Nu kan fler söka premien och målet är att ännu fler elbussar ska sättas i trafik. Ansökan om premien enligt den nya förordningen öppnar den 1 februari.


Syftet med elbusspremien är att främja introduktionen av elbussar på marknaden och på så sätt minska kollektivtrafikens klimatpåverkan samt bidra till en bättre luftkvalitet och ett minskat buller.

– Trafiken står för en stor del av Sveriges miljöpåverkan gällande avgaser och buller. Elbussens fördelar är att den inte ger några lokala utsläpp och att den är tystare än andra bussar, säger Peter Dädeby på Energimyndigheten.

Den 21 december 2017 beslutade regeringen om förändringar i den förordning som ligger till grund för elbusspremien. De viktigaste förändringarna är att premien nu täcker den faktiska merkostnaden som en elbuss innebär samt att även privata företag kan söka elbusspremien.

– Den tidigare förordningen har haft ett antal begränsningar som bidragit till antalet ansökningar hittills varit få. Med det nya regelverket är förhoppningen att fler söker premien och att fler elbussar därmed sätts i trafik, säger Peter Dädeby.

Från 1 februari 2018 gäller följande ändringar enligt den nya förordningen:

  • Trafikföretag som bedriver kollektivtrafik med buss kan även söka elbusspremien. Trafiken kan antingen bedrivas i avtalsupphandlad trafik, i kommersiell busstrafik eller i beställningstrafik. 
    I den tidigare förordningen kunde enbart regionala kollektivtrafikmyndigheter och vissa kommuner söka elbusspremien.
  • Storleken på premien utgör 20 % av elbussens inköpspris vilket borde innebära ett något högre premiebelopp.
    I den tidigare förordningen var premiens storlek baserad på bussens storlek, det vill säga ju större buss desto större bidrag. 
  • Ansökan om elbusspremie kan göras innan bussarna beställs. Det innebär att sökanden vet om de blir beviljad premien i förväg. 
    I den tidigare förordningen var det krav på att redovisa bussarnas registreringsnummer i samband med ansökan. Det innebar att sökanden inte visste om de hade blivit beviljade bidrag förrän bussarna anlänt.
  • Även mindre bussar från 15 passagerare och uppåt är berättigade till premien. 
    I den tidigare förordningen var bussen tvungen att vara registrerad för minst 31 passagerare.
  • Bränslecellsbussar är bidragsberättigade.
    I den tidigare förordningen uppfyllde inte bränslecellsbussarna villkoren för att bli beviljade bidrag.


Om elbusspremien

Det är Energimyndigheten som hanterar ansökningar och utbetalningar av elbusspremien. Elbusspremien styrs av förordningen (2016:836) om elbusspremie och är det regelverk som anger vilka som söka premien och vilka bussar det går att söka bidrag för. Elbusspremien omfattar 100 miljoner kronor per år fram till 2023.





Källa: Energimyndigheten


Skriv ut





Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Att transportnäringens utbildningar matchar företagens behov är avgörande för att kunna möta företagens stora efterfrågan på kompetens. Därför...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
<span class=\

Jernhusen tar över bussterminalen på Cityterminalen

Jernhusen köper Stockholms stads aktieinnehav i Stockholms Terminal AB (STAB) på...

Läs mer
Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Green Cargo maximerar volymkapaciteten åt Söderenergi med nya XXXL-containrar

Det är åtta år sedan Green Cargo transporterade den första leveransen med...

Läs mer
Swede-wheel550

Debatt: Transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

Niklas Knight, vd på Best Transport, skriver i debattartikeln att transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från...

Läs mer

5 000 bilister erbjuds fria resor med Länstrafiken i två veckor


Nu kommer cirka 5 000 personer i länet som vanligtvis pendlar med bil till och från...

Läs mer


Nudgingteorin bekräftas av årets nobelprisvinnare och SAFER testar nu teorin för ökad trafiksäkerhet

Kungliga Vetenskapsakademin beslutade att tilldela Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap...

Läs mer
\

Fortfarande stor brist på lastbilsförare

Arbetsmarknaden för lastbilsförare är fortsatt mycket god. Det visar TYAs...

Läs mer


"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott...

Läs mer

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner...

Läs mer

Personliga fordonsskyltar ger fyra miljoner till ökad trafiksäkerhet

Skyltfonden bildades hösten 1988 och ska ge ekonomiskt stöd för utveckling av goda...

Läs mer
<span class=\

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal...

Läs mer


Tillgänglighet i det hållbara samhället

Generaldirektörerna för Trafikverket, Luftfartsverket, Trafikanalys, Sjöfartsverket...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se