Facebook


Instagram

Nu leder Volvo elektrifieringen av den nordamerikanska lastbilsindustrin


2020-12-04

Produktionen av Volvo VNR Electric, en utsläppsfri klass-8 lastbil, är planerad att starta i början av 2021.
Bild: Volvo
Produktionen av Volvo VNR Electric, en utsläppsfri klass-8 lastbil, är planerad att starta i början av 2021.

Volvo Lastvagnar i Nordamerika presenterar idag den kommersiella introduktionen och försäljningen av nollutsläpps och batterielektriska lastbilar på den nordamerikanska marknaden. Produktionen av Volvo VNR Electric, en utsläppsfri klass-8 lastbil, är planerad att starta i början av 2021.

Som ett viktigt steg mot visionen om en mer hållbar transportindustri tillkännagav Volvo Lastvagnar Nordamerika idag att VNR Electric-modellen nu finns kommersiellt tillgänglig i Nordamerika. Lastbilen är designad för lokala och regionala applikationer och körcykler. Lithium-jon batterierna på 264 kWh laddar upp till 80 procent av den fulla kapaciteten inom 70 minuter vilket klarar sträckor på upp till 240 kilometer, beroende på konfiguration.

– Med lanseringen av VNR Electric svarar vi på ett mycket reellt behov från flottkunder över hela Nordamerika - att inte bara leverera en vägtestad, batterielektrisk lastbil utan att förse den med lösningar för hela fordonets livscykel, säger Peter Voorhoeve, vd för Volvo Lastvagnar Nordamerika.
– Innan vi tillgängliggjorde VNR Electric för våra kunder tänkte vi igenom alla aspekter av elektrifiering, så att kunderna inte behövde. Vi har arbetat tätt tillsammans med våra flottkunder för att planera hela fordonet, och har utvecklat ett helt supportsystem som säkerställer att detta fordon uppfyller deras behov.

Volvo VNR Electric spelar en central roll när det gäller att hjälpa Volvo Lastvagnars nordamerikanska kunder att på ett meningsfullt sätt minska utsläppen och uppnå sina ambitiösa hållbarhetsmål.

– Volvo nu ledande i elektrifieringsloppet globalt. Genom att införa ett robust sortiment av helelektriska kommersiella fordon i både Europa och Nordamerika uppfyller vi vårt löfte att driva denna industri mot en hållbar framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
– Volvo ser inte elektrifieringen som en disruption av den befintliga marknaden - vi ser det som en möjlighet att uppfinna något helt nytt och transformerande. Vi är stolta över att samarbeta med våra partners runt om i världen för att få denna vision till liv, och det är särskilt imponerande att se vad som görs tillsammans med våra partners i Nordamerika.

Volvo underlättar framgångsrikt införandet av VNR Electric på den nordamerikanska marknaden, delvis genom strategiska partnerskap och deltagande i innovativa demonstrationsprojekt.

– Genom att samarbeta med 14 andra organisationer i Volvo LIGHTS-projektet i södra Kalifornien fick vi avgörande erfarenhet när vi arbetade tillsammans för att visa den verkliga bärkraften hos VNR Electric-lastbilen och dess stödjande ekosystem, säger Peter Voorhoeve.
– Vi förstår till fullo de steg som krävs för att framgångsrikt distribuera och driva elektriska lastbilar och kan med gott självförtroende erbjuda Volvo VNR Electric till våra kunder i hela Nordamerika.

Med målet att förändra branschen för godstransporter förenade Volvo LIGHTS-projektet offentliga och privata intressenter för att utforma ett helhetssystem för storskalig elektrifiering av kommersiella fordon. Utöver rigorösa tester av fordonen i verklig driftmiljö hos flottkunder skapade projektet en robust återförsäljarmodell för försäljning och underhåll, utvecklade bästa praxis för att implementera tillförlitlig och kostnadseffektiv infrastruktur för laddning av tunga fordon och lanserade nästa generations utbildningsprogram för tekniker. Projektet kommer att fortsätta att samla verkliga operativa data fram till 2021.



Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se