Facebook

Instagram

Nudgingteorin bekräftas av årets nobelprisvinnare och SAFER testar nu teorin för ökad trafiksäkerhet


2018-01-12

Bild:SAFER

Kungliga Vetenskapsakademin beslutade att tilldela Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till minne av Alfred Nobel 2017 till Richard H. Thaler, University of Chicago, IL, USA för hans bidrag till beteendeekonomi. Och samma teori - nudging - testas nu på SAFER Trafiksäkerhetscentrum för att ta reda på om trafiksäkerheten kan förbättras.

En nudge betyder en vänlig liten push mot en beteendemässig förändring. Nudging-konceptet avser att undermedvetet driva människor för att göra ett önskat val utan att begränsa alternativa val av handlingar. Genom att bevara handlingsfriheten och ge valmöjligheter är nudging mindre påträngande och kan ge en mer positiv effekt.

- Teorin som Thaler har analyserat - nudging - är oerhört spännande. Speciellt när man kan dra paralleller mellan ett Nobelpris och SAFERs säkerhetsforskning. Jag ser fram emot att följa utvecklingen av projektet och lära om det faktiskt är möjligt att använda nudging för ökad trafiksäkerhet, säger Malin Persson, kommunikationsansvarig på SAFER.

Nobelprisvinnaren anser att nudging kan fungera
Den amerikanska ekonomen Richard H. Thaler är en pionjär inom beteendeekonomi, ett forskningsområde där insikter från psykologisk forskning tillämpas på ekonomiskt beslutsfattande. Ett beteendemässigt perspektiv innehåller en mer realistisk analys av hur människor tänker och beter sig när de fattar ekonomiska beslut, vilket ger nya möjligheter att utforma åtgärder som ökar samhällsnyttan.

Indirekt coaching kan hjälpa till att fatta smarta beslut för att förbättra trafiksäkerheten
Det EU-finansierade Horizon 2020 SAFER-projektet MeBeSafe (Measures for Behaving Safely in Traffic), där SAFER deltar, syftar till att minska antalet trafikolyckor genom att ändra vårt trafikbeteende. Olika nudging- och coachingåtgärder kommer att användas för att till exempel få trötta förare för att ta en paus och för att cyklister ska minska sin hastighet i korsningar. Projektet syftar till att förändra vardagligt beteende och motivera förare att behålla tillräckliga säkerhetsmarginaler. Flera nudgingåtgärder kommer att testas med både fordonsförare och cyklister.



Källa: SAFER


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se