Facebook


Instagram

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp


2018-12-07

Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.
Bild: Øyvind Nordahl Næss
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Systemet minskar varje lastbils förbrukning med upp till 5000 liter diesel per år.
Bild: Øyvind Nordahl Næss
Systemet minskar varje lastbils förbrukning med upp till 5000 liter diesel per år.

Förutom minskade kostnader tack vare minskad dieselmängd, minskar även slitaget på dieselmotorn. Dessutom minskas både buller och utsläpp på gårdarna.
Bild: Øyvind Nordahl Næss
Förutom minskade kostnader tack vare minskad dieselmängd, minskar även slitaget på dieselmotorn. Dessutom minskas både buller och utsläpp på gårdarna.

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk släpps mängder med koldioxid ut i onödan. Anledningen är att lastbilen använder sin överdimensionerade dieselmotor för att driva pumpen som fyller tanken. Nu har teknikbolaget Semcon utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen som minskar varje lastbils förbrukning med upp till 5000 liter diesel per år. Dessutom minskas både buller och utsläpp på gårdarna.

Varje tankbil pumpar mjölk cirka 1000 timmar per år vilket leder till stora kostnader för mejeriet. Genom att installera en batteridriven elmotor minskar både dieselmängden och slitaget på dieselmotorn.

– En av styrkorna med Semcons lösning är att mejeriet inte behöver köpa nya lastbilar utan den nya tekniken går att implementera i de fordon som finns idag, säger Hans Peter Havdal, divisionschef på Semcon.

Norska Tine, som står för majoriteten av all mjölktransport i Norge, planerar att installera de nya pumparna i alla sina 250 lastbilar.

– När alla mjölkpumpar i Norge drivs med el kommer vi minska dieselförbrukningen med 1,25 miljoner liter per år. Det betyder at CO2-utsläppen reduceras med 3200 ton om året. Den här klimatinvesteringen blir också ekonomisk. Våra kostnader kommer minska med flera miljoner kronor, säger Frode Eggan på norska mejeriet Tine.

Skulle alla mejerier i EU använda sig av den här lösningen skulle man kunna spara över 120 miljoner liter diesel årligen. Tekniken kan dessutom överföras till fler områden.

– Här har vi fokuserat på mjölk, men tänker man på allt som pumpas in i tankbilar, vätskor som öl, spannmål eller pellets. Då pratar vi om otroliga mängder diesel som kan sparas, säger Hans Peter Havdal.

Projektet är ett samarbete mellan Semcon, Tine och Enova.


Så fungerar elmotorn

Elmotorns batteri laddas under körning som ett vanligt bilbatteri. Batterierna ger tillräckligt med energi för avfrostare, arbetsljus, vindrutetorkare m.m. som bevarar säkerheten och komforten för föraren. Elektrisk pumpning låter nästan ingenting, vilket betyder att störande buller på gården kan minskas betydligt under hämtningen av mjölk.  

– Vi har mjölkbilar här på gården varannan dag. En lösning som minskar både buller och utsläpp skulle betyda mycket för arbetsmiljön, men också att det bidrar till en miljövänligare produkt totalt sett, säger mjölkbonden Ove Nättorp.




Källa: Semcon


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se