Facebook


Instagram

Ny tågförbindelse mellan Oslo och Göteborgs hamn


2020-09-17

Den nya tågpendeln rullade in i Göteborg under onsdagseftermiddagen, före utsatt tid. Terminaloperatören Sandahlsbolagen lossar och lastar om tåget på Arken kombiterminal innan returresa mot Oslo.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Den nya tågpendeln rullade in i Göteborg under onsdagseftermiddagen, före utsatt tid. Terminaloperatören Sandahlsbolagen lossar och lastar om tåget på Arken kombiterminal innan returresa mot Oslo.

Nu startar en ny veckopendel för godstrafik som ger Oslo och Norge en snabb, tillförlitlig och klimatsmart koppling till Skandinaviens största hamn. Linjen kan flytta 2 000 lastbilar från väg till järnväg, vilket innebär en koldioxidminskning på över 700 000 kilo per år.

– Vi brukar lite kaxigt säga att vi är Norges största hamn tack vare de stora flöden av norska import- och exportvolymer som går via Göteborgs hamn. Nu utökas möjligheterna ytterligare med en duktig tågoperatör som tar en efterfrågad lösning till marknaden, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

Det är den norska tågoperatören Cargonet som lanserar den nya pendeln som inledningsvis avgår en gång i veckan mellan Oslo och Göteborgs hamn i vardera riktningen.

– Vi upplever att efterfrågan på en miljövänlig transportlösning mellan Oslo och Göteborgs hamn har ökat de senaste åren. Med vårt breda linjenätverk säkerställer vi en effektiv transport till och från alla storstäder i Norge och vi är väldigt glada att vi nu kan erbjuda våra kunder detta vidare ut till Göteborg, säger Erik Røhne, VD på Cargonet.

Det 580 meter långa tåget ankommer till Göteborgs hamn från Oslo på onsdagseftermiddagar – då lastat med norskt exportgods för omlastning till fartyg och vidare transport ut i världen via Göteborgs hamns omfattande linjenät. Samma kväll lastas tåget med importvaror för den norska marknaden som når Oslo med tåget under nästa morgon.

Årligen rör det sig om motsvarande 2 000 lastbilar som slipper trafikera den hårt belastade E6 mellan Göteborg och Oslo. Flytten från väg till järnväg innebär en koldioxidbesparing på 724 000 kilo.

– Vi smög igång trafiken i förra veckan och vi har fått ett jättebra gensvar från marknaden. Vi märker att många letar efter tillförlitliga, klimatsmarta lösningar och det finns också alla möjligheter att utöka den här trafiken framöver, säger Mikael Grankvist, Product Manager på Cargonet.

Järnvägsandel i världsklass
Idag fraktas cirka 60 procent av Göteborgs hamns containervolymer till eller från hamnen på järnväg. Det är en andel som placerar Göteborgs hamn i absolut världsklass på järnvägssidan.

Bland de senaste investeringarna märks utbyggnaden till dubbelspår på Hamnbanan och uppstarten av Arken Kombiterminal. Två projekt som redan bidragit till en kraftigt minskad lastbilstrafik i Göteborgsområdet och bättre access till hamnen för kunderna. En ny terminal för omlastning av järnvägsgods, Sveaterminalen, är också under uppstart.

– Efterfrågan på järnvägstransporter fortsätter växa, och ökad andel bidrar också till hamnens mål att minska koldioxidutsläppen med 70 procent innan 2030. Så det är självklart för oss att fortsätta satsa offensivt på järnvägen tillsammans med våra terminaler och järnvägsoperatörer, säger Claes Sundmark.



Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se