Facebook


Instagram

Nya regler: Så här gör du ditt nästa ADR-prov


2017-10-17

Stefan Reimers är ADR-specialist på TYA
Bild:TYA
Stefan Reimers är ADR-specialist på TYA

Nu blir det nya rutiner för ADR-provet. Myn­digheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) flyttar examinationen av ADR-prov från utbildningsföretagen till Trafikverket. För dig som förare betyder förändringen att du får skriva provet på ett nytt ställe med nya datori­serade prov – allt annat är lika.

Nyheten att ADR-provet i framtiden ska ske hos Trafikverket är ett av höstens hetaste samtalsämnen bland förare och åkare. Förändringen har också gett upphov till många frågor, men Stefan Reimers som ansvarar för ADR-frågor hos TYA lämnar ett lugnande besked:

Det sker inga förändringar av ADR-regelverket, det är fortfarande exakt samma regler som gäller för transport av farligt gods som tidigare. Den enda förändringen som sker gäller var du ska skriva ditt förarutbildningsprov. Tidigare gjordes ADR-provet direkt efter avslutad utbildning hos den som arrangerade kursen, men med start från nästa år får du åka till ett av Trafikverkets förarprovskontor och skriva provet.

Initiativet till förändringen kommer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som är den myndighet som ansvarar för ADR-regelverket och proven. Bakgrunden till förändringen är att MSB vill få bättre koll på hur proven skrivs och rättas.

Jag tycker det är bra att de gör en förändring, säger Stefan Reimers. Det finns både seriösa och oseriösa aktörer som arrangerar kurser och examinationer, den här förändringen gör det svårare för dem som vill fuska.

I dag genomför respektive ADR-lärare ett test av eleverna med hjälp av ett skriftligt prov från MSB. Läraren rättar provet direkt efter kursen och eleven får omedelbart ett resultat.

Det här har fungerat bra i flertalet fall, men det har tyvärr också skapat utrymme för oseriösa utbildare att dela ut kursbevis trots att eleven kanske har genomfört en kortare kurs med mindre innehåll än vad reglerna kräver.

Det finns flera hundra företag som erbjuder ADR-utbildningar och Stefan Reimers hoppas att de nya reglerna för examination höjer utbildningskvaliteten.

Det är bra att man gör så mycket som möjligt för att städa upp i utbudet av ADR-utbildningar, det är en åsikt som TYA har haft i många år.

De nya reglerna gäller både för den som gör ADR-provet för första gången samt det repetitionsprov som ska ske vart femte år. Stefan Reimers har förståelse för dem som tycker att den nya rutinen kan skapa frågetecken:

En del kan säkert uppfatta provet som en brantare mental uppförsbacke än vad det egentligen är, säger han. Men har man gått en riktig utbildning så är det inga problem. Det enda nya är att provet skrivs hos Trafikverket.


Källa: TYA


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se