Facebook


Instagram

Nya rutiner i Halmstad när litiumbatterier blir farligt gods


2018-05-22

Jonas Nilsson, transportledare på Halmstad Bärarelag har fått införa nya rutiner för att transportera uttjänta litiumbatterier.
Bild: Housegard
Jonas Nilsson, transportledare på Halmstad Bärarelag har fått införa nya rutiner för att transportera uttjänta litiumbatterier.

Litiumbatterier som klassats som farligt gods, ska nu sorteras separat på återvinningsstationerna med vermikulit mellan lagren.
Bild: Housegard
Litiumbatterier som klassats som farligt gods, ska nu sorteras separat på återvinningsstationerna med vermikulit mellan lagren.

Litiumbatterier har fått nya regler vid transport som farligt gods. Det betyder nya riktlinjer och nya rutiner för insamling och transport av litiumbatterier.
– Vi har fått lägga om våra rutiner helt, men det är fortfarande vissa oklarheter kring hanteringen, säger Jonas Nilsson, transportledare på Halmstad Bärarelag, som transporterar litiumbatterier.

Halmstad Bärarelag är ett av cirka tio åkerier som har avtal med El-Kretsen om att transportera insamlade batterier. Insamlingen har pågått i många år, men först i höstas infördes helt nya rutiner för litiumbatterier. Orsaken är en ny transportlagstiftning som klassar litiumbatterier som farligt gods. Nu ska litiumbatterier separeras från vanliga batterier på återvinningscentralerna för att höja säkerheten. Det blev ett helt nytt uppdrag för åkeriföretaget.

– Litiumbatterierna läggs i en särskild box, när ett lager är fullt ska det täckas med vermikulit innan nästa lager batterier läggs ovanpå, säger Jonas Nilsson.

När boxen är full kommer åkeriet och hämtar batteriboxen för att sedan transportera den till slutstationen hos Renova i Göteborg.

– Eftersom vi inte fyller en bil på varje tur har vi ett mellanlager på vår anläggning i Halmstad. Där förvarar vi boxar med litiumbatterier tills vi har cirka 30 stycken till en full bil. Ungefär var tredje vecka kör vi till Göteborg.

I höstas kom de nya riktlinjerna kring litiumbatterier och det var också då som Jonas på Halmstad Bärarelag fick förfrågan om att sköta transporterna.

– Jag hade hört en del om att litiumbatterier kan vara farligt och började själv söka information om riskerna. När man söker på nätet blir man livrädd.

Men varken Räddningstjänsten eller Miljökontoret i Halmstad visste någonting om hanteringen och kunde erbjuda några tips. Informationen kom istället från El-Kretsen som skickade ut en folder och även rekommenderade en särskild brandsläckare vid förvaring av litiumbatterier.

– Eftersom vi vet att batterierna kan börja brinna och att de inte går att släcka med en vanlig brandsläckare valde vi att köpa in dessa speciella släckare, för att vara på den säkra sidan.

I dag sitter två litiumbrandsläckare i var sitt skåp i anslutning till mellanlagret i Halmstad.

Totalt samlas cirka 230 ton litiumbatterier in per år. Det är sju procent av den totala batteriinsamlingen.

– Andelen litiumbatterier i försäljning och insamling har ökat stadigt de senaste åren och kommer att fortsätta att öka, säger Kristina Eriksson, produktansvarig för batterier på El-Kretsen som ansvarar för batteriinsamlingen i Sverige.

Batteridrivna produkter trendar just nu, nya produkter kommer och befintliga produkter blir batteridrivna vilket syns i försäljningssiffrorna. Däremot är det normalt ett ganska långt glapp innan försäljningstrender syns i insamlingsflödet.

Övergången till El-Kretsens nya insamlingsrutiner har rört upp många känslor och frågor, både hos återvinningscentraler och åkerier.

– För många var våra nya rutiner första gången man fick vetskap om riskerna med litiumbatterier och att en ny lagstiftning kommit.

Det finns många särbestämmelser i den här lagstiftningen kring exempelvis, batteristorlekar, effekter och även skadade batterier. Kristina Eriksson är medveten om att det fortfarande finns oklarheter i E-Kretsens rutiner.

– Lagstiftningen är komplicerad och därför svår att kommunicera på ett enkelt sätt, så det är svårt att täcka in allt.

FAKTA:
Housegard Brandsläckare 6L.
Fylld med AVD, lämpad för släckning av bränder i litiumbatterier. Användningsområden: insamlingsplatser av batterier och elektroniska produkter, för alla som jobbar kommersiellt med återvinning. På arbetsplatser där litiumjonbatterier hanteras (t ex bilverkstäder, sjukhus, tillverkning där litiumjonbatterier används som backup i produkter).

Housegard Lith EX. Släckspray, 30 cm hög, innehållande 400 ml AVD. Idealisk för att bekämpa litiumbatteribränder av begränsad storlek i t ex bostäder, hotell, sjukhus, bilar, husvagnar, kollektivtrafik, båtar, flygplan, m m.






Källa: Housegard


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se