Facebook


Instagram

Ökade godsvolymer i Göteborgs Hamn


2017-02-03

Starkt år för nya bilar i Göteborgs Hamn.
Starkt år för nya bilar i Göteborgs Hamn.

Under 2016 ökade godsmängden i Göteborgs Hamn med nästan tre miljoner ton, från 38,2 miljoner ton 2015 till 40,9 miljoner ton förra året. Särskilt bra gick det för exporten och importen av nya bilar och hanteringen av energiprodukter som ökade med 15 respektive 12 procent. Containervolymerna minskade med tre procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2016.

Under förra året ökade Göteborgs Hamns totala godshantering med sju procent, till 40,9 miljoner ton, jämfört med 38,2 miljoner ton 2015.

— Ökningen beror främst på att det skeppats fler bilar via hamnen, men också på större volymer i Energihamnen samt bra fart i våra roroterminaler, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Starkt år för nya bilar
Göteborgs Hamn är Sveriges största exporthamn för bilar. Här finns också en betydande import av flera bilmärken, till exempel Mazda, Nissan och Renault. Under 2016 passerade totalt 246 000 nya bilar kajerna i Göteborgs Hamn. Det är en ökning med hela 15 procent jämfört med året innan och den högsta noteringen sedan finanskrisen 2008. En starkt bidragande faktor till ökningen på bilsidan är den ökade exporten av Volvobilar.

Minskade containerflöden
Nittio procent av Sveriges utrikeshandel sker med sjöfart. När det gäller handel med länder utanför Europa är det vanligast att varorna fraktas på containerfartyg. I Göteborgs Hamn hanterades 798 000 containrar under 2016, vilken är en minskning med tre procent jämfört med året innan.

— Containerterminalen har haft ett utmanande år med konflikten med Hamnarbetarförbundet som har trappats upp och inneburit stora störningar. Det är mycket olyckligt och drabbar hela den svenska industrin. Nu förutsätter vi att parterna hittar långsiktigt hållbara lösningar, säger Magnus Kårestedt.

Gods på trailer ökar
Rorofrakterna* ökade under året. Totalt fraktades 538 000 roro-enheter, vilket är en ökning med två procent jämfört med 2015. 

Energiprodukterna flödar
I Göteborg finns Nordens största allmänna energihamn där hälften av Sveriges råoljeimport tas in. I energihamnen tillverkas bensin, diesel, asfalt och en mängd andra produkter. En allt större del är förnyelsebara energiprodukter.

Totalt hanterades 23,7 miljoner ton olja och energiprodukter under 2016, en ökning med tolv procent jämfört med året innan och nytt rekord i Göteborgs Hamn.

—Vi har aldrig hanterat så mycket energiprodukter som nu. Skillnaden mot föregående år förklaras i huvudsak av ökade flöden inom lagring och distribution. Vi ser också en tydlig ökning av biokomponenter** för raffinering och inblandning i bränslen, säger Magnus Kårestedt.

Passagerartrafiken minskade
Under 2016 passerade 1 708 000 passagerare Göteborgs Hamn, en minskning med två procent jämfört med året innan. Antalet kryssningsfartyg som anlöpte hamnen minskade också, från 50 fartyg 2015 till 34 förra året. Men i år vänder det upp igen, totalt 43 kryssningsfartyg är inbokade för säsongen 2017.

 

Göteborgs Hamns volymer 2016
 Jan-dec
2016
Jan-dec
2015
Jmf %
2015-2016
Nya bilar246 000214 00015 %
Container (teu)798 000 820 000-3 %
Roro*-enheter538 000527 000 2 %
Passagerare1 708 0001 746 000- 2 %
Kryssningsanlöp3450- 32 %
Energiprodukter, miljoner ton23,721,112 %
Totalt, miljoner ton40,938,27 %

 

* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas på fraktfärjor med tät linjetrafik inom Europa.

** Komponent i drivmedel med ursprung från förnybara råvaror, till exempel tallolja och matrester. 

Källa: Göteborg Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se