Facebook


Instagram

Riksdagen har röstat ja till miljödeklaration av drivmedel


2018-06-22

Miljöminister Karolina Skogs anförande under riksdagsdebatten om klimatpolitik den 20 juni 2018.
Bild: Riksdagens webb-TV
Miljöminister Karolina Skogs anförande under riksdagsdebatten om klimatpolitik den 20 juni 2018.

Den 20 juni röstade riksdagen ja till regeringens proposition som öppnar dörren för en obligatorisk miljödeklaration av drivmedel. Gröna Bilister erfar att miljö- och energidepartementet förbereder en förordning som innebär att drivmedlens klimatpåverkan och ursprungsländer ska deklareras vid pump. Regeringen har dock inte tagit beslut om detta än.

Regeringens proposition innebär att drivmedelslagen ändras så att regering eller myndighet ges rätt att meddela föreskrift om att drivmedelsleverantörer är skyldiga att informera konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan och andra förhållanden som har betydelse för att bedöma deras miljöpåverkan.

Alla riksdagspartier utom centern röstade ja till denna proposition. Skälet till centerns reservation var att de ville ha en skarpare skrivning i drivmedelslagen. Enligt centerns följdmotion skulle det redan i drivmedellagen göras klart att klimatpåverkan, råvaror och ursprungsländer ska deklareras vid pump. Vänsterpartiet lämnade in en liknande följdmotion, men valde att ändå stödja regeringens proposition.

– Gröna Bilister instämmer med centern och vänsterpartiet att formuleringen i drivmedelslagen som beslutades av riksdagen är alldeles för vag, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Det avgörande är dock hur miljödeklarationen i slutändan kommer att se ut.

Under riksdagsdebatten sade miljöminister Karolina Skog (Mp) att det är ”en väldigt viktig reform” att miljödeklarera drivmedel. Hon påpekade att vi kommer att bli först i världen med krav på sådan konsumentinformation. Oppositionen efterlyste dock besked från regeringen om vad denna konsumentinformation kommer att innehålla och var den ska ges.

Rickard Nordin (C) underströk vikten av att deklarera drivmedlens ursprungsländer. Han vill veta om drivmedlet kommer ”från Putin eller från Piteå”. Enligt Jens Holm (V) vore det ”fullkomligt bisarrt” om man blev tvungen att leta rätt på informationen på någon hemsida istället för att få den direkt vid pump.

Regeringen hade inga kristallklara besked att ge. Miljöminister Karolina Skog (Mp) har dock vid flera tillfällen under våren lovat miljödeklaration vid pump. Regeringen har däremot tvekat inför en obligatorisk ursprungsdeklaration med hänvisning till problem med EU-rätten. EU-kommissionen gav dock ett formellt klartecken till detta den 20 april. Enligt Gröna Bilisters uppgifter förbereder nu miljö- och energidepartementet en förordning som innebär att det blir klimat- och ursprungsdeklaration vid pump. Inget regeringsbeslut är dock taget ännu.

– Gröna Bilister har kämpat för klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump i mer än fem års tid, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Vi är därför mycket glada att riksdagen nu gjort sådan konsumentinformation möjlig. Vi är också glada att regeringen förbereder en förordning som kommer att göra det lätt att välja rätt vid macken. Men än är vi inte i mål.



Källa: Gröna Bilister


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se