I Stockholm föreslår Trafikverket att hastigheten ändras med 10-20 km/h på delar av väg 222 och väg 73 – totalt cirka 30 kilometer väg. Sänkningen genomförs på vägar med mycket trafik och i första hand där det går mer än 2 000 fordon per dygn.
Trafikverket föreslår förändrad hastighet på dessa sträckor under 2019:
- Väg 222, från trafikplats Lugnet till cirka en kilometer väster om trafikplats Hålludden (14,7 km)
- Väg 73, från trafikplats Gubbängen till trafikplats Jordbro (12,4 km)
- Väg 73, från trafikplats Lidatorp till cirka en kilometer söder om trafikplats Älgviken (3,1 km).
– Trafikverket arbetar för att det ska vara säkert att röra sig i trafiken. Hastighetssänkning är en snabb och effektiv åtgärd, både för miljön och trafiksäkerheten, säger Lars Wogel, strategisk planerare på Trafikverket.
Under 2018 dödades 324 personer i vägtrafiken, vilket är 72 fler än under 2017. Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. En kollision i exempelvis 80 km/tim i stället för 90 km/tim gör att risken att omkomma minskar med 40 procent. De sänkta hastigheterna förväntas leda till att sju liv per år kan räddas.
Fakta
Den som kör i 80 km/tim i stället för 90 förlorar 50 sekunder per mil.
Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg i Sverige att skyltas om till en lägre hastighetsgräns. Under samma period kommer cirka 120 mil väg få höjd hastighetsgräns eftersom Trafikverket höjer säkerhetsstandarden.
80 km/tim är den högsta hastighetsnivån där två personbilar av högsta säkerhetsstandard klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser.
Under 2018 dödades 324 personer i vägtrafiken, vilket är 72 fler än under 2017. Antalet allvarligt skadade beräknas till drygt 4 200.
Källa: Trafikverket