Facebook

Instagram

Scania levererar 15 lastbilar till tyska elvägar


2018-12-06

Bild: Scania

Scania ska leverera lastbilar till tre tyska pilotanläggningar med elvägar som väntas tas i bruk nästa år. Beslutet har fattats på uppdrag av det tyska federala departementet för miljö, natur och kärnsäkerhet (BMU) efter en offentlig upphandling.

Försöken inleds i delstaten Hessen längs A5 Autobahn, där den fem kilometer långa elvägssträckan med ström från kontaktledningar i båda riktningar är klar. Nästa sträcka blir en elväg längs A1 Autobahn till Lübecks hamn, som beräknas kunna tas i bruk under sommaren 2019. Sist kommer den tredje elvägen att byggas i delstaten Baden-Württemberg längs en sträcka på den federala vägen B463 tidigt 2020.

De 15 lastbilarna kommer att förses med pantografer, strömavtagare, som utvecklats av Siemens. Dessa monteras på lastbilsramen bakom hytten för laddning under körningen. Lastbilarna kommer köras av åkerier i deras ordinarie verksamhet. Den första Scania hybridlastbilen R 540 ska levereras till Hessen i maj 2019. Utöver att leverera lastbilarna kommer Scania att ansvara för fordonsunderhåll och datainsamling från försöken.

Scania har tidigare utsetts till samarbetspartner i det parallella forskningsprojekt som drivs av Volkswagen Group Research. Hybridlastbilen Scania R 450 ska, enligt plan, levereras till projektet i februari och förberedelserna pågår nu på Siemens testbana för elväg utanför Berlin. Det andra provfordonet levereras under hösten 2019. Forskningsprojektet kommer att undersöka och optimera drivlinjekonceptet, energihushållning, batterilivslängd och nästa generation kylsystem.

– Till skillnad från personbilar, som är parkerade större delen av dagen, är lastbilar i drift för transportuppdrag under lång tid där uppehåll för laddning kan medföra avbräck. Elvägar innebär att de smidigt och effektivt kan laddas under körningen. Detta sparar också batterikraft och minskar belastningen på elnätet, säger Magnus Höglund, ansvarig för elvägssystem på Scania.

Flera studier bekräftar att elvägar avsevärt kan bidra till att minska CO2-utsläppen. Elvägsteknik är en av Scanias alternativa transportlösningar som nu alltså testas på tyska vägar.




Källa: Scania


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se