Facebook


Instagram

Scania miljardsatsar på resurssnålt gjuteri i Södertälje


2017-12-14

<span class=\
Bild:Scania
Skiss över det nya gjuteriet i Södertälje som Scania investerar.

Scania planerar att investera cirka 1,5 miljarder kronor i ett nytt gjuteri i Södertälje för att möjliggöra en tredubbling av kapaciteten och en halvering av energiförbrukningen jämfört med teknik och metoder som används vid det nuvarande gjuteriet. Genom effektivare materialhantering och -återvinning åstadkoms också en kraftig minskning av transportbehovet per tillverkad enhet. Gjuteriet kommer att drivas på el framställd av förnybara energikällor.

– I den pågående omställningen till ett fossilfritt samhälle kommer det under många år framåt att finnas behov av förbränningsmotorer, i synnerhet för lastbilar och bussar som används för långväga vägtransporter. Det nya gjuteriet kommer därför att ha en viktig roll i framtagningen av framtida ännu mer energieffektiva förbränningsmotorer som även kan köras på en palett av förnybara drivmedel, säger Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries.

Satsningen på ett helt ny gjuteri är en av Scanias enskilt största investeringar i en helt ny industriell anläggning. Investeringsbeslutet har föregåtts av en omfattande utredning av olika alternativ, som ökade inköp från externa leverantörer eller en om-  och tillbyggnad av det befintliga gjuteriet.

– En helt ny anläggning är det mest kostnadseffektiva och miljö- och kvalitetsmässigt bästa alternativet när det gäller den framtida försörjningen av strategiskt viktiga komponenter till vår motortillverkning. Med investeringen behålls också den viktiga närheten till vår forskning och utveckling, som är koncentrerad till Södertälje. Den innebär samtidigt att Södertälje fortsatt kommer att vara navet i vår europeiska motorproduktion, säger Ruthger de Vries.

Värmeåtervinning och effektivare materialhantering

Energianvändningen per tillverkat ton beräknas för det nya gjuteriet att vara 50 procent lägre än vid den nuvarande anläggningen. De största energivinsterna görs genom förbättringar av gjuteriprocessen och återvinning av den värme som denna generar.

Med införandet av nya metoder för materialhantering och -återvinning minskar också transporterna i förhållande till antalet tillverkade enheter. Här uppnås den enskilt största energibesparingen genom återvinning av den sand som används för tillverkningen av gjutformar, s k kärnor, där 70 procent av sanden kommer att kunna återanvändas. Tekniken som används vid det nuvarande gjuteriet möjliggör inte någon sandåtervinning. Sanden transporteras långa sträckor på lastbil. Dessa transporter kommer således inte att öka trots en tredubbling av produktionsvolymen.

– Sett ur ett hållbarhetsperspektiv innebär detta att vi minskar användningen av en ändlig resurs samtidigt som klimatpåverkan från transporterna av sand inte ökar trots att produktionsvolymen tredubblas, säger Ruthger de Vries.

Stor hänsyn till lokal miljöpåverkan

Hänsyn till den lokala miljöpåverkan i form av buller och utsläpp från verksamheten, liksom från godstransporter, har varit vägledande vid Scanias val att investera i ett helt nytt gjuteri. Det nuvarande gjuteriet, som uppfördes 1914, är beläget i ett industriområde nära Södertäljes centrala delar, medan den nya anläggningen kommer att uppföras i ett av stadens yttre områden, vid Tveta industriområde beläget väster om E20.

I takt med förverkligandet av planerna på att förbättra väginfrastrukturen i Södertälje, med bland annat en ny anslutning till motorvägen E20, kommer den lokala miljöpåverkan från Scanias godstransporter att i framtiden kunna minskas ytterligare.

Projekteringen av marken för det nya gjuteriet i Södertälje inleds efter att den erforderliga miljöprövningen är avslutad, vilket förväntas ske under våren 2018, och byggstarten är planerad till januari 2019.

Vid fullt kapacitetsutnyttjande kommer det nya gjuteriet att sysselsätta samma antal anställda som vid det nuvarande gjuteriet, dvs närmare 200 personer.



Källa: Scania


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se