Facebook


Instagram

Scania testar trådlös snabbladdning i stadstrafik


2016-12-08

Den induktiva laddningen sker automatiskt vid hållplatsen, där bussen parkerar över en laddplatta som är monterad i vägbanan
Den induktiva laddningen sker automatiskt vid hållplatsen, där bussen parkerar över en laddplatta som är monterad i vägbanan

Nu startar Nordens första busslinje med trådlös (induktiv) hållplatsladdning. En nyutvecklad elhybridbuss från Scania kommer att köras i reguljär stadstrafik i Södertälje, som ett led i att hitta nya mer hållbara lösningar för kollektivtrafik i stadsmiljö.

Det är första gången tekniken testas i Norden och både buss och hållplatslösning ingår i ett forskningsprojekt där Scania, SL, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH samverkar för att utveckla en tyst och hållbar kollektivtrafik. Projektet delfinansieras av Energimyndigheten.

För första gången någonsin testas tekniken i ett mer extremt klimat som denna typ av infrastruktur också behöver klara för att vara en relevant i mer nordliga delar av världen. Trådlös hållplatsladdning innebär att bussen parkerar över ett laddsegment i marken vid laddningsstationen, där laddningen sker automatiskt. Designen av den induktiva tekniken har anpassats för att inte störa befintlig stadsmiljö och är i princip osynlig. Sju minuters trådlös laddning räcker för att köra hela den 10 km långa linje som bussen ska trafikera.

– Elhybridbussen i det här projektet visar ett av teknikspåren för en mer hållbar transportlösning. Den induktiva laddtekniken är både tyst och osynlig. Provdriften är viktig inför de vägval som både samhället och fordonsindustrin står inför när det gäller att eliminera utsläppen och minska bullret från trafiken i känsliga tätortsmiljöer, säger Hedvig Paradis, projektledare på Scania och ansvarig för bolagets medverkan i forskningsprojektet.

Kostnaden för forskningsprojektet Trådlös hållplatsladdning uppgår till drygt 38 miljoner kronor, varav Scania satsar 22 miljoner. Energimyndigheten har beviljat närmare 10 miljoner i forskningsstöd, som fördelas mellan KTH, Scania och SL.

–  Det är viktigt att få mer kunskap om hur olika tekniska lösningar för eldrivna stadsbussar fungerar i verkligheten. Det är en av flera anledningar till att vi stöttar projektet Trådlös hållplatsladdning, säger Erik Svahn, projektansvarig handläggare på Energimyndigheten.  

– Detta är ett av flera projekt som Scania driver för att hitta lösningar för framtida hållbara transporter i städer, säger Anders Grundströmer, chef för nystartade Scania Sustainable City Solutions. Vi arbetar med att identifiera städers behov och skapa system för miljövänliga, snabba, säkra och kostnadseffektiva transportlösningar, som bygger på lokalt producerade alternativa bränslen inklusive elektrifiering.

Att elektrifiera transportsektorn kommer att kräva olika tekniker och lösningar – både när det gäller var och hur fordonen laddas. Laddning kan antingen ske när fordonen står stilla vid depåer, vid hållplatser eller under körning. För laddning under drift är alternativen konduktiv laddning via strömavtagare eller induktiv laddning – eller en kombination av dessa tekniker.

Valet av lösning avgörs av vilket transportuppdrag som ska utföras. Storlek och vikt på de batterier som kan medföras ombord på fordonen är en avgörande faktor för hur mycket av laddningen som behöver ske ute i trafiken.

Den buss som Scania ska testa i Södertäljes stadstrafik är en hybridbuss, dvs med teknik som innebär att fordonets batterier laddas under körning genom att kraften vid inbromsningar tas tillvara. Laddningen kan också ske med hjälp av bussens förbränningsmotor, som drivs på fossilfritt bränsle.

Tekniska fakta om bussen:

Modell: Scania Citywide LE4x2
Drivlina: Parallellhybrid, integrerad med växellådan   (GRS895)
Elmaskin, effekt: 130kW
Batteri: Li-Ion 56 kWh
Förbränningsmotor: 9-liters dieselmotor på 320 hk (körs på   biodiesel)



Källa: Scania


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se