Facebook


Instagram

Scanias uppkopplade fordon samlar in data från 2,9 miljarder körda kilometer per månad


2019-03-22

Bild: Scania

Antalet uppkopplade fordon ökar i och med att allt fler kunder satsar på underhållsavtal och tidsbesparande service. Detta resulterar inte bara i en ökning av fordonens tid i drift utan även i en ökad mängd data som kan samlas in.

Trots att det bara var två år sedan tjänsten lanserades hade Scania mer än 70 000 påskrivna Flexible Maintenance-avtal i slutet av 2018. Det är en ökning med 68 procent jämfört med 2017. Tjänsten ger kunderna upp till en hel dags extra drift per år, något som ökar deras lönsamhet och förbättrar den service de i sin tur erbjuder sina kunder.

– Detta är bara en av många signaler som visar att uppkopplade fordon förändrar tunga transporter, säger Karin Rådström, Executive Vice President och chef för Scania Sales & Marketing.
– Ur kundens synvinkel resulterar Scanias satsning på uppkopplade fordon sedan 2011 i bättre förmåner för varje år. Ökat nyttjande av fordonen och smartare planering betyder en förbättrad vinst – och mer hållbara transporter.

Vid slutet av 2018 fanns det mer än 360 000 uppkopplade Scanialastbilar

och -bussar på vägarna. I Europa är ungefär 90 procent av fordonsflottan uppkopplad och andra delar av världen följer efter.

Hela flottan av Scaniafordon kör 2,9 miljarder kilometer varje månad. Under 2011 var motsvarande siffra 62 miljoner kilometer. Det är innehållet i datan som ger Scania möjligheten att skräddarsy tjänster som Scania Maintenance with Flexible Plans; fordonsunderhåll som bygger på realtidsdata och faktisk fordonsanvändning.

Underhållsbehovet för varje lastbil bestäms utifrån den data som samlas in. Därför kan till exempel byte av olja och filter göras när det passar bäst, vilket minimerar tiden i verkstaden, förbättrar kundens ekonomi och gör byten av reservdelar så hållbara som möjligt.

– Mängden data från Scaniafordon på vägarna dubbleras var tjugonde månad och denna data är ovärderlig när det kommer till forskning och utveckling, säger Claes Erixon, Executive Vice President och chef över Scania Research and Development.
– Ingenjörer har stor nytta av informationen när de konstruerar eller förbättrar funktioner. De kan till exempel använda information om slitage på vissa delar men även slitstyrkan överlag som utgångspunkt för att göra en så optimal konstruktion som möjligt.

Realtidsdata från uppkopplade fordon breddar också utbudet av tjänster som Scania kan erbjuda sina kunder. Uppkopplade fordon är grunden för Scania Fleet Management i och med att de ger insikter i körbeteende, produktivitet och ekonomi som i sin tur kan förbättra både fordonets prestanda och säkerhet. Detta är avgörande för lönsamheten, vägsäkerheten och miljöpåverkan. Det ger även Scania möjligheten att erbjuda förarutbildningar och personlig coachning samt system installerade i hytten som fokuserar på föraren.



Källa: Scania


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se