Facebook

Instagram

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar


2018-01-11

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner som använder sig av många små leverantörer med egna lastbilar. Den största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger dock i att kommunerna i sin upphandling kan ställa krav på biobränsle och att lastbilarna ska ha låga utsläpp av luftföroreningar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har utvärderat miljöeffekter och samhällsekonomi av samordnad varudistribution i åtta kommuner i Södertörn, söder om Stockholm.

Rapporten som presenteras på Transportforum i dag visar att de fossila koldioxidutsläppen från såväl privata som kommunala varutransporter har minskat med över 70 procent i dessa kommuner mellan 2014 och 2017. Minskningen beror främst på att många transportörer har gått över till att använda mer biobaserad diesel.

– Samordningens effekt kan vi inte säkerställa, men genom att kommunerna har tagit makten över de kommunala transporterna och ställt krav på biobaserade drivmedel har de ändå, tack vare samordningen, kunnat säkerställa låga utsläpp från de egna transporterna, säger Ingrid Mawdsley, projektledare för utvärderingen.

Istället för att leverantörerna själva levererar varor direkt till de kommunala enheterna samordnas leveranserna i en omlastningscentral som är gemensam för de åtta kommunerna. Där lastas varorna om och körs ut till kommunernas enheter via fastställda rutter.

Ju fler små leverantörer kommunerna har desto större är miljönyttan med att samordna varutransporterna, visar utvärderingen. Detta eftersom stora leverantörer redan sedan tidigare samordnar sina transporter i stor utsträckning. I Södertörnskommunerna, som framför allt har stora leverantörer har antalet körda kilometrar minskat med fyra procent under samordningen.

Vid utvärderingen var inte alla varugrupper och leverantörer anslutna i de åtta kommunerna och den fulla effekten av samordnad varudistribution kan därför avgöras först om några år. Flertalet leverantörsavtal ska också omförhandlas.

– De samhällsekonomiska vinsterna med samordningsprojektet är i dagsläget små jämfört med de ökade projektkostnaderna. För att få ner kostnaderna är det viktigt att de nya avtalen med leverantörerna inte omfattar transportkostnaden vilken kommunerna nu själva står för, säger Anders Roth, ansvarig för hållbar mobilitet på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Andra kommuner som planerar att genomföra samordnad varudistribution bör också analysera sina nuvarande transportupplägg och beställningsrutiner innan ett samordningsprojekt startas.

Även nationella aktörer som Sveriges Kommuner och Landsting och regeringen har en roll att fylla, exempelvis genom att förtydliga hur skarpa miljökrav kommunerna kan ställa på transporter vid offentlig upphandling.

Ladda ner rapporten ”Utvärdering av samordnad varudistribution i Södertörns kommuner”.

Utvärderingen genomförd av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av länsstyrelsen i Stockholms län och finansierad av Energimyndigheten.


Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut



Begagnad 13,6 m Krone -10, värde 270 000kr exkl moms.
Begagnad 13,6 m Krone -10, värde 270 000kr exkl moms.

Berg Kapell firar 40 år i branschen och vill ge tillbaka till åkarna

På Elmia Lastbilsmässa med start 22/8 kommer vi att auktionera ut en begagnad 13,6 m Krone -10 med ett nytt kapellsystem på. Värdet är 270.000 kr exkl moms och auktionen...

Läs mer
EntreprenadLive550


Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
Miljöminister Karolina Skogs anförande under riksdagsdebatten om klimatpolitik den 20 juni 2018.

Riksdagen har röstat ja till miljödeklaration av drivmedel

Den 20 juni röstade riksdagen ja till regeringens proposition som öppnar dörren...

Läs mer
Swede-wheel550


Ford inleder ett globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Under tisdagskvällen utannonserade Ford och Volkswagen att man inleder ett strategiskt globalt...

Läs mer
Kroppsburen kamera bidrar till att förhindra konflikter och hotfulla situationer ombord.

Västtrafik fortsätter med kroppsburen kamera

Sedan hösten 2016 har Västtrafik tillsammans med SJ Götalandståg låtit...

Läs mer


Energi- och klimatrådgivare fokuserar på solel och hållbara transporter

Nu går landets kommunala energi- och klimatrådgivare ihop för att öka...

Läs mer

Fem nya elbussar när Transdev tar över busstrafiken i Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna

SL:s bussar har de senaste åren körts av Keolis, Arriva och Nobina. Nu får de...

Läs mer
– Trafikverket uppmuntrar till samverkan i syfte att få ut bra effekter av satsade medel inom stadsmiljöavtalen, säger Lennart Kalander, Nationell planering, Trafikverket.

825 miljoner i stöd till cykel- och kollektivtrafik för hållbara stadsmiljöer

Trafikverket fördelar 825 miljoner till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljö...

Läs mer
Utsläpp av kväveoxider i verklig körning för dieselpersonbilar i olika Eurostandard. Den svarta linjen visar utsläppsstandarden.

Stor europeisk studie visar utsläpp från dieselbilar

En IVL-ledd studie har sammanställt utsläppsmätningar från över 700 000...

Läs mer


Stort rekryteringsbehov inom motorbranschen i Halland

Motorbranschen är i stort behov av mekaniker och annan personal till verkstäderna. Under...

Läs mer


E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med...

Läs mer
Virtuell krockmodell framtagen i det Vinnova-finansierade projektet VIVA.

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se