Facebook

Instagram

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar


2018-01-11

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner som använder sig av många små leverantörer med egna lastbilar. Den största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger dock i att kommunerna i sin upphandling kan ställa krav på biobränsle och att lastbilarna ska ha låga utsläpp av luftföroreningar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har utvärderat miljöeffekter och samhällsekonomi av samordnad varudistribution i åtta kommuner i Södertörn, söder om Stockholm.

Rapporten som presenteras på Transportforum i dag visar att de fossila koldioxidutsläppen från såväl privata som kommunala varutransporter har minskat med över 70 procent i dessa kommuner mellan 2014 och 2017. Minskningen beror främst på att många transportörer har gått över till att använda mer biobaserad diesel.

– Samordningens effekt kan vi inte säkerställa, men genom att kommunerna har tagit makten över de kommunala transporterna och ställt krav på biobaserade drivmedel har de ändå, tack vare samordningen, kunnat säkerställa låga utsläpp från de egna transporterna, säger Ingrid Mawdsley, projektledare för utvärderingen.

Istället för att leverantörerna själva levererar varor direkt till de kommunala enheterna samordnas leveranserna i en omlastningscentral som är gemensam för de åtta kommunerna. Där lastas varorna om och körs ut till kommunernas enheter via fastställda rutter.

Ju fler små leverantörer kommunerna har desto större är miljönyttan med att samordna varutransporterna, visar utvärderingen. Detta eftersom stora leverantörer redan sedan tidigare samordnar sina transporter i stor utsträckning. I Södertörnskommunerna, som framför allt har stora leverantörer har antalet körda kilometrar minskat med fyra procent under samordningen.

Vid utvärderingen var inte alla varugrupper och leverantörer anslutna i de åtta kommunerna och den fulla effekten av samordnad varudistribution kan därför avgöras först om några år. Flertalet leverantörsavtal ska också omförhandlas.

– De samhällsekonomiska vinsterna med samordningsprojektet är i dagsläget små jämfört med de ökade projektkostnaderna. För att få ner kostnaderna är det viktigt att de nya avtalen med leverantörerna inte omfattar transportkostnaden vilken kommunerna nu själva står för, säger Anders Roth, ansvarig för hållbar mobilitet på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Andra kommuner som planerar att genomföra samordnad varudistribution bör också analysera sina nuvarande transportupplägg och beställningsrutiner innan ett samordningsprojekt startas.

Även nationella aktörer som Sveriges Kommuner och Landsting och regeringen har en roll att fylla, exempelvis genom att förtydliga hur skarpa miljökrav kommunerna kan ställa på transporter vid offentlig upphandling.

Ladda ner rapporten ”Utvärdering av samordnad varudistribution i Södertörns kommuner”.

Utvärderingen genomförd av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av länsstyrelsen i Stockholms län och finansierad av Energimyndigheten.


Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se