Facebook

Instagram

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar


2018-01-11

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner som använder sig av många små leverantörer med egna lastbilar. Den största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger dock i att kommunerna i sin upphandling kan ställa krav på biobränsle och att lastbilarna ska ha låga utsläpp av luftföroreningar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har utvärderat miljöeffekter och samhällsekonomi av samordnad varudistribution i åtta kommuner i Södertörn, söder om Stockholm.

Rapporten som presenteras på Transportforum i dag visar att de fossila koldioxidutsläppen från såväl privata som kommunala varutransporter har minskat med över 70 procent i dessa kommuner mellan 2014 och 2017. Minskningen beror främst på att många transportörer har gått över till att använda mer biobaserad diesel.

– Samordningens effekt kan vi inte säkerställa, men genom att kommunerna har tagit makten över de kommunala transporterna och ställt krav på biobaserade drivmedel har de ändå, tack vare samordningen, kunnat säkerställa låga utsläpp från de egna transporterna, säger Ingrid Mawdsley, projektledare för utvärderingen.

Istället för att leverantörerna själva levererar varor direkt till de kommunala enheterna samordnas leveranserna i en omlastningscentral som är gemensam för de åtta kommunerna. Där lastas varorna om och körs ut till kommunernas enheter via fastställda rutter.

Ju fler små leverantörer kommunerna har desto större är miljönyttan med att samordna varutransporterna, visar utvärderingen. Detta eftersom stora leverantörer redan sedan tidigare samordnar sina transporter i stor utsträckning. I Södertörnskommunerna, som framför allt har stora leverantörer har antalet körda kilometrar minskat med fyra procent under samordningen.

Vid utvärderingen var inte alla varugrupper och leverantörer anslutna i de åtta kommunerna och den fulla effekten av samordnad varudistribution kan därför avgöras först om några år. Flertalet leverantörsavtal ska också omförhandlas.

– De samhällsekonomiska vinsterna med samordningsprojektet är i dagsläget små jämfört med de ökade projektkostnaderna. För att få ner kostnaderna är det viktigt att de nya avtalen med leverantörerna inte omfattar transportkostnaden vilken kommunerna nu själva står för, säger Anders Roth, ansvarig för hållbar mobilitet på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Andra kommuner som planerar att genomföra samordnad varudistribution bör också analysera sina nuvarande transportupplägg och beställningsrutiner innan ett samordningsprojekt startas.

Även nationella aktörer som Sveriges Kommuner och Landsting och regeringen har en roll att fylla, exempelvis genom att förtydliga hur skarpa miljökrav kommunerna kan ställa på transporter vid offentlig upphandling.

Ladda ner rapporten ”Utvärdering av samordnad varudistribution i Södertörns kommuner”.

Utvärderingen genomförd av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av länsstyrelsen i Stockholms län och finansierad av Energimyndigheten.


Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut





Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Att transportnäringens utbildningar matchar företagens behov är avgörande för att kunna möta företagens stora efterfrågan på kompetens. Därför...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
<span class=\

Jernhusen tar över bussterminalen på Cityterminalen

Jernhusen köper Stockholms stads aktieinnehav i Stockholms Terminal AB (STAB) på...

Läs mer
Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Green Cargo maximerar volymkapaciteten åt Söderenergi med nya XXXL-containrar

Det är åtta år sedan Green Cargo transporterade den första leveransen med...

Läs mer
Swede-wheel550

Debatt: Transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

Niklas Knight, vd på Best Transport, skriver i debattartikeln att transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från...

Läs mer

5 000 bilister erbjuds fria resor med Länstrafiken i två veckor


Nu kommer cirka 5 000 personer i länet som vanligtvis pendlar med bil till och från...

Läs mer


Nudgingteorin bekräftas av årets nobelprisvinnare och SAFER testar nu teorin för ökad trafiksäkerhet

Kungliga Vetenskapsakademin beslutade att tilldela Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap...

Läs mer
\

Fortfarande stor brist på lastbilsförare

Arbetsmarknaden för lastbilsförare är fortsatt mycket god. Det visar TYAs...

Läs mer


"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott...

Läs mer

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner...

Läs mer

Personliga fordonsskyltar ger fyra miljoner till ökad trafiksäkerhet

Skyltfonden bildades hösten 1988 och ska ge ekonomiskt stöd för utveckling av goda...

Läs mer
<span class=\

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal...

Läs mer


Tillgänglighet i det hållbara samhället

Generaldirektörerna för Trafikverket, Luftfartsverket, Trafikanalys, Sjöfartsverket...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se