Facebook


Instagram

Stor skillnad för hälsa och samhällsnytta mellan diesel- och andra bussar


2017-06-27

En av de helelektriska bussarna som går i linjetrafik i centrala Göteborg sedan några år tillbaka.
Bild:Göteborgs Stad
En av de helelektriska bussarna som går i linjetrafik i centrala Göteborg sedan några år tillbaka.

Ny studie visar stora skillnader mellan dieselbussar och andra bussar när det gäller hälsoeffekter och samhällsnyttor. Enligt WHO:s uträkningar förloras långt över en miljon friska levnadsår i EU varje år på grund av trafikbuller, varav de flesta förloras genom sömnstörningar. Aktuell forskning kommer med största sannolikhet att leda till att fler hälsoeffekter med större säkerhet kan kopplas till buller.


Göteborg står inför stora förändringar i kollektivtrafiken och enligt stadens trafikstrategi ska minst 55 procent av resorna ske med kollektivtrafik år 2035 (2015 var siffran 37 procent). Under samma tjugoårsperiod planerar staden för 150 000 fler bostäder och 80 000 nya arbetstillfällen. För att kunna erbjuda dagens och framtidens boende och besökare en attraktiv stad att leva, verka och vistas i, behövs ett modernt kollektivtrafiksystem som är tyst och inte förorenar luften med hälsoskadliga ämnen.

I låg fart bullrar motorn mer än däcken

Ett sätt att åstadkomma lägre buller- och luftföroreningsnivåer är att satsa på elbussar. Elbussar släpper inte ut avgaser i gatumiljön och är tystare än konventionella bussar, i synnerhet vid låga hastigheter där motorljudet dominerar över däckljudet. Vid hastigheter över 40 km i timmen dominerar ljud från däck och aerodynamik över motorljudet, men i täta stadsmiljöer är hastigheten oftast lägre. För att ta reda på hur mycket tystare dessa bussar är i stadsmiljön och vilken effekt detta kan ha på hälsa och välbefinnande, har Trafikkontoret Göteborgs Stad, i samarbete med Miljöförvaltningen, låtit SP genomföra en studie.

Resultatet av studien finns i rapporten ”Nyttoberäkningar av minskat buller från elbusstrafik i Göteborg” (SP Rapport 2016:89). Syftet med studien är att beräkna den samhällsekonomiska nyttan av elbussar jämfört med andra busstyper som används i Göteborg, med avseende på minskat utomhusbuller. Författarna till rapporten är Krister Larsson, SP och Maria Holmes, då Miljöförvaltningen Göteborgs Stad, numera COWI.

Elbussar ger mindre lågfrekvent buller

– ­ Vi vet att människor upplever sig mycket störda av lågfrekvent buller men trots detta finns det inga väletablerade modeller som tar hänsyn till det lågfrekventa bullret och det finns idag få studier som visar hälsoeffekterna av det. Men våra mätningar visar dels att det finns skillnader mellan de olika busstyperna ,dels att dieselbussar orsakar mycket mer ljud än de andra busstyperna. En frekvensanalys visar också att ljudet som dieselbussarna genererar innehåller mycket mer lågfrekvent ljud än elbussar, säger Krister Larsson, Seniorforskare på RISE, Research Institutes of Sweden (som SP numera ingår i).

I beräkningar av hälsoeffekter och samhällsekonomiska kostnader av bussbuller visar också Krister Larssons och Maria Holmes studie att dieselbussar orsakar de högsta kostnaderna av de busstyper som inkluderats i studien (diesel-, gas-, hybrid- och elbussar).

Malin Andersson, avdelningschef Utveckling & Internationellt på Trafikkontoret Göteborgs Stad, säger.

– Kunskapen om hälsoeffekter av lågfrekvent buller behöver ökas så att vi kan ta hänsyn till detta i vår planering och i ekonomiska effektbedömningar av stadens framtida kollektivtrafik.

Samhällsnyttorna behöver lyftas fram

Studien visar också bland annat att beräkningar vid bussarnas start och stopp, till exempel vid hållplatser och rödljus, ger stora nyttor med elbussar. Dock synliggörs dessa nyttor vanligtvis inte i dagens bullerberäkningsmodeller och modeller för samhällsekonomi, vilka ligger till grund för åtgärdsbeslut och planering.

– Den typ av studie som SP genomfört visar på resultat som vi kommer att ha mycket nytta av i vårt fortsatta planerande av kollektivtrafiken i Göteborg och i synnerhet i vår stundande stadsbussupphandling, säger Hanna Björk, miljöstrateg på Västtrafik.

Källa: Göteborgs Stad


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se