Facebook


Instagram

Stora Infradagen 2018: Vi behöver vägar och skandinaviskt samarbete


2017-12-14

Nära 255 miljarder ton gods till ett totalt värde av 2 130 miljarder svenska kronor transporterades genom Sverige i ”avgående varusändningar” under 2016. Vägtransporterna svarade för 62 procent av dessa transporter, som hade ett samlat värde på över 1 300 miljarder kronor. Som en jämförelse transporterades samma år på järnväg varor för 44,6 miljarder kronor, motsvarande två procent av det totala värdet, detta enligt regeringens analystjänst Trafikanalys.


– Det som transporteras med lastbil är produkter med högt förädlingsvärde och där transporttiden är kritisk. Det är produkter med stor betydelse för svensk export. Ändå pratar vi bara tåg, framför allt höghastighetståg för persontrafik, och inte om vägar när vi pratar infrastruktur. På samma sätt glömmer vi hela tiden att Sverige är ett exportberoende land. Vi behöver infrastruktur som tar oss ut i Europa. Ändå pratar vi bara om Sverige, inte om Skandinavien. I båda fallen är det lika stora systemfel, säger Maskinentreprenörernas, ME:s, förbundsordförande Magnus Persson i en kommentar.

Fredagen den 26 januari är det dags för ME:s årliga arrangemang Stora Infradagen, den tolfte i ordningen. På plats finns bland andra närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Infrastrukturminister Tomas Eneroth. Dessutom kommer skandinaviens tre högsta tjänstemän på infrastruktursidan; Trafikverkets Lena Erixon, Terje Moen Gustavsen från norska Statens Vegvesen och deras danska kollega Jens Holmboe från Vejdirektoratet. 

–Vi behöver ett starkt vägnät för att knyta ihop Sverige och Sverige med världen. Att skicka människor med höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö hjälper inte vår exportindustri. Vi behöver både järnväg, sjöfart och flyg, men faktum är att vi måste investera klokt i vägnätet där det idag finns enorma behov. Vägarna nämns knappt i långtidsplanen, trots att statistiken visar på deras betydelse. Dessutom har Trafikutskottet föreslagit Riksdagen att lägga Riksrevisionens rapport om brister i vägunderhållningen till handlingarna. Jag hoppas nu få veta hur våra ministrar tänker använda de extra 100 miljarder som ska satsas fram till 2028, säger Magnus Persson.

–Detsamma gäller för vägen till Europa. Vi har Öresundsbron, bra förbindelser genom Danmark och snart Fehmarsund-Bältförbindelsen. Europa växer och vi måste söka nya lösningar och samarbeten. Vi i Skandinavien samarbetar på många områden, varför då inte när det gäller gemensam infrastruktur och trafikverk? Idag har vi tre trafikverk med helt olika arbetssätt. Det ska bli spännande att höra vad deras chefer har att säga om det, slutar Magnus Persson.



Källa: Maskinentreprenörerna


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se