Facebook


Instagram

Succé för resa med MTR Express utan biljett eller chip


2017-10-17

Servicevärd på MTR Express ger service till kunderna istället för att kontrollera biljetter.
Bild:Jay Veesualz/MTR Express
Servicevärd på MTR Express ger service till kunderna istället för att kontrollera biljetter.

MTR Express har kört snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg sedan starten i mars 2015 utan traditionell biljettvisering. Tack vare servicevärdarnas digitala arbetsverktyg kan kunder mötas med ett ”Välkommen!” istället för krav att se biljetten. En ny sammanställning visar att 10 % av all spontan positiv feedback från kunderna handlar om hur smidig och enkel resan är.

– Kunden har redan bokat en plats och om servicevärden har tillgång till den informationen finns det ingen anledning att störa den som sitter på rätt plats. Våra kunder uppskattar vår högre servicenivå där de möts av ett leende och ett välkommen istället för att känna sig misstänkliggjorda, säger Emelie Backede, Servicechef på MTR Express.

Biljettvisering identifierades vid starten 2015 som något som var störande för kunderna men som branschen slentrianmässigt har hållit fast vid. Därför beslöt MTR Express att lyssna till kunderna och helt ta bort momentet. Servicevärdarna kan i sin smartphone se alla säten i tåget och om de ska vara upptagna eller lediga. Då behöver de bara kontrollera kunder som sitter på en annan plats än förväntat.

I de spontana fritextsvar MTR Express fått i sina undersökningar om vad kunder har uppskattat med resan det senaste året är det 1700 stycken kunder, eller 10 % av de som har svarat, som berömmer just enkelheten och smidigheten med att resa helt biljettlöst. Att det är efterlängtat bekräftas i Svenskt Kvalitetsindex rankning där MTR Express två år i rad har fått högst betyg av tågbolagen när resenärerna svarar.

– Om valet står mellan att slippa visa sin biljett, vare sig det är i pappersform eller på mobilen, eller omständliga lösningar som inopererade chip i handen ser vi att kundens val är enkelt. Vi tror att det är en tidsfråga innan andra bolag moderniserar sin strategi och går samma väg som vi. Det sparar både pengar och tid, gör arbetsmiljön bättre och höjer servicenivån, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.



Källa: MTR


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se