Facebook


Instagram

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning


2018-06-19

Virtuell krockmodell framtagen i det Vinnova-finansierade projektet VIVA.
Bild: VTI
Virtuell krockmodell framtagen i det Vinnova-finansierade projektet VIVA.

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från både en modell av en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige.

Virtual, ”Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety” är ett forskningsprojekt som finansieras genom ”Horisont 2020”, EU:s ramprogram för forskning och innovation. Horisont 2020 är världens största satsning på forskning och innovation och har en budget på runt 80 miljarder euro.

I Virtual-projektet ska virtuella testmetoder och humanmodeller i så kallad öppen källkod utvecklas av fotgängare, cyklister, åkande i fordon och i kollektivtrafik. Humanmodellerna, det vill säga modeller av människor, kommer att användas i olika typer av konsumentprovning, där traditionell fysisk krockprovning kompletteras med virtuell provning i datormiljö.

Efter projektet kommer det att finnas virtuella modeller av en genomsnittlig kvinna och en genomsnittlig man vars fysikaliska egenskaper kommer att kunna varieras. Båda modellerna kommer att få en aktiv muskelfunktion. Det gör det möjligt att simulera vad som händer med människokroppen strax innan en krock. Modellerna kommer också att kunna skalas till olika storlekar och åldrar.

– Genom att kombinera traditionell fysisk provning med virtuell provning kommer det finnas bättre förutsättningar i framtiden att utvärdera system i bilar som skyddar både män och kvinnor och att utvärdera skyddet i flera olika krocksituationer, säger professor Astrid Linder, forskningschef på VTI och koordinator av Virtual-projektet.

Virtual, som kommer att pågå under fyra år och startade 1 juni 2018, har en total budget på nära 7 miljoner euro. 15 partners i 9 länder ingår i projektet, 5 av dem har sin bas i Sverige: VTI, Chalmers tekniska högskola, Folksam, Volvo Cars och Dynamore. VTI leder hela projektet på EU-nivå.




Källa: VTI


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se