Facebook

Instagram

Sverige behöver en ny godsstrategi


2018-03-09

I en debattartikel i Dagens Industri idag lämnar företrädare för sjöfarts-, järnvägs- och lastbilstransporterna tillsammans med den nationella samordnaren för Fossilfritt Sverige gemensamma förslag på ny politik för att effektivisera godstransporterna.

– Godstransportpolitiken har länge varit eftersatt och det är viktigt att vi nu får en  sammanhållen och konsekvent politisk strategi som gynnar samverkan mellan trafikslagen, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Regeringen kommer att lägga fram en ny godsstrategi i maj. Artikeln är undertecknad av Svante Axelsson, Mattias Dahl, VD Transportföretagen, Rikard Engström, VD Svensk Sjöfart, Rickard Gegö, VD Sveriges Åkeriföretag och Björn Westerberg, VD Tågoperatörerna, och lämnar konkreta förslag för att optimera transportsystemet och samtidigt styra mot minskade utsläpp av växthusgaser.

Förslagen som presenteras:

- Stöd för omlastning mellan trafikslagen.
- Lastbilar på 74 ton bör tillåtas på fler sträckor för att möjliggöra omlastning. Även möjligheten till längre lastbilar bör utredas.
- Inför en lastbilsbonus med ökad avdragsrätt på ”miljölastbilar”.
- Ersätt lastbilarnas fordonsskatt med en kraftigt differentierad ekoskatt med upptill 75% lägre skatt på klimatsmarta lastbilar, lägre skatter på vissa vägtyper och i vissa regioner.

- ”Mängdrabatt” på hamn- och farledsavgifterna för att göra det lönsamt för fartyg att anlöpa fler hamnar för att fylla på lasten.
- En differentiering av farledsavgifterna för sjöfarten så att fartyg som går över till flytande gas, metanol eller eldrift premieras.
- Gör sjöfartens planerade ekobonussystem så brett och inkluderande som möjligt.

- Inför 1 km långa godståg och tillåt ett ökat axeltryck på upp till 25 ton.
- Staten bör delfinansiera järnvägens nya signalsystem ERTMS.
- Ge järnvägen miljökompensation per tonkilometer.

Undertecknarna anser att en större samverkan mellan trafikslagen gynnar hela det svenska näringslivet som är beroende av kostnadseffektiva och hållbara transporter.




Källa: Regeringskansliet


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se