Facebook


Instagram

Sveriges Åkeriföretag med i Fossilfritt Sverige


2017-10-19

Bild:Volvo Trucks

Tunga lastbilar står för cirka sju procent av utsläppen av växthusgaser i landet. Sveriges Åkeriföretag vill bidra till arbetet med att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter. Som ett led i detta inleder Sveriges Åkeriföretag ett samarbete med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

Sveriges Åkeriföretag har under en längre tid arbetat med att stötta medlemmar i arbetet mot minskade utsläpp, och jobbar ständigt för att uppnå så hög klimatnytta som möjligt med bibehållen konkurrenskraft.

När Sverige ställer om för att bli fossilfritt är lastbilstrafiken en viktig del. Därför lanserar Sveriges Åkeriföretag och Fossilfritt Sverige ett samarbete som ska leda fram till en färdplan och en önskelista på åtgärder för en fossilfri åkerinäring.

– Enligt en prognos som Trafikverket har gett så kommer totala antalet godstransporter att öka och den stora merparten av detta kommer att ske på vägarna.

– De svenska åkerierna tar redan ett stort ansvar och mycket har hänt i åkerinäringen när det gäller områden som utsläpp, buller, effektivisering och automation. Vi vill fortsätta arbeta för att de fossila utsläppen ska minska ännu mer, därför har vi bestämt oss för att bli en del av satsningen, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.

Utsläpp i hela sektorn ska minska

Regeringen vill minska hela transportsektorns utsläpp med 70 procent år 2030 jämfört med år 2010. Fossilfritt Sverige arbetar tillsammans med flera svenska industrigrenar fram branschvisa färdplaner för fossilfri konkurrenskraft. Målet är att identifiera de olika branschernas möjligheter och utmaningar på vägen mot ett fossilfritt samhälle.

– Lastbilstransporter är jätteviktiga för att vårt samhälle ska fungera. Här kommer vi på Sveriges Åkeriföretag vara tydliga med att den överflyttning till tåg och sjöfart som ibland lyfts fram som en lösning endast är möjlig för en liten del av trafiken. Lastbilen kör oftast där det saknas järnväg eller vattenleder. Vi ser därför alternativa bränslen som en mer realistisk möjlighet, säger Rickard Gegö.

Ett sätt som underlättar övergången är att följa upp upphandlingar av transporter på ett bättre sätt och att lära av framgångsrika klimatstyrda upphandlingar.

– Dels så kör våra åkerier med det bränsle som kunden efterfrågar. Detta är en lågmarginalbransch och ytterst så är det lönsamheten som styr. Det finns höga risker kopplat till de investeringar som man gör, där det är ytterst viktigt att man vet i förväg att man gör rätt val.

Åkerierna vill minska förbrukningen

En annan faktor som driver utvecklingen framåt är att det ligger i åkeriernas ekonomiska intresse att minska bränsleförbrukningen genom effektiviseringar i logistik och transport.

– Fordonsparken byts långsamt ut mot nya fordon med låga hälsovådliga utsläpp. Det finns också stora vinster att göra i ökad fyllnadsgrad, optimering av rutter och längre och tyngre fordon. Vi tror också att reduktionsplikten kommer att öka andelen hållbara drivmedel, säger Rickard Gegö.

Han avslutar:

– Vi ser en stor möjlighet i att bidra till kartläggningen av möjliga vägar till och hinder för åkerinäringens möjligheter att uppnå reellt och rejält minskade utsläpp på lång sikt.




Källa: Sveriges Åkeriföretag

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se