Facebook

Instagram

"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"


2018-01-11

Bild:Clas-Göran Sandblom

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott mot cabotagereglerna.
– Men 36 timmar är trots allt bättre än dagens 24 timmar. Vi motsätter oss därför inte den föreslagna ändringen av tidsgränsen, säger Ulric Långberg, branschchef.


I november föreslog näringsdepartementet att polisen och tullen ska kunna klampa fordon i upp till 36 timmar om exempelvis cabotagereglerna överträtts, för att få fler att betala sanktionsavgifterna. 

Sveriges Åkeriföretag anser att det är bra att tidsgränsen förlängs men har framfört att det vore önskvärt att ingen tidsgräns införs för hur länge klampning ska få bestå, utan att åtgärden ska pågå så länge som det finns skäl för den.

– Poängen med att ta bort tidsgränsen helt och hållet är att syftet med åtgärden skulle uppnås i närmare 100 procent av fallen, därför tycker vi att detta vore bättre, säger Ulric Långberg.

Sveriges Åkeriföretag anser att det är positivt att tulltjänstemän nu enligt förslaget ska kunna ta beslut om förskott för sanktionsavgift vid överträdelse av cabotagereglerna. Det effektiviserar kontrollerna och ökar möjligheten att komma åt fusk.

– Men vi vill att även andra myndigheter, till exempel Kustbevakningen, ska utredas för cabotagekontroller, eftersom de är behöriga att göra vissa kontroller av fordon i hamnar, eller i anslutning till hamnar. Det skulle förstärka resurserna för kontrollerna, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig vid Sveriges Åkeriföretag.

Svenska företag drabbas oproportionerligt

Ett transportföretag i Sverige med ett i Sverige registrerat fordon där en förare har begått en överträdelse mot kör- och vilotiderna, drabbas också oproportionerligt hårt jämfört med utländska företag anser Sveriges Åkeriföretag

– Här räknas det svenska transportföretaget i princip alltid som skyldigt när en förare har begått en överträdelse säger John Woxström och fortsätter:

– Denna skevhet vill vi komma åt. Vi vill att utländska transportföretag på samma sätt ska anses vara ansvariga för sina förares överträdelser även om det skett utomlands, och menar att det är motiverat att hindra fortsatt färd om överträdelsen upptäcks i Sverige, oavsett om en annan förare anlitas för att fortsätta köra det kontrollerade fordonet. 



Källa: Sveriges Åkeriföretag


Skriv ut



Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.
Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.

Komplett utbud av litiumjondrivna truckar

De största elektriska motviktstruckarna från Linde Material Handling finns nu tillgängliga med litiumjonbatterier. Det innebär därmed att det går att välja mellan...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro


Växande städer utmanar logistikbranschen

Befolkningen i städerna ökar. Vid slutet av förra året bodde nästan 8,8...

Läs mer
Swede-wheel550

Airmee expanderar kraftigt och rekryterar Head of Growth

Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling.

Airmee växer kraftigt i takt med att e-handeln och efterfrågan på snabba...

Läs mer


Synergi i Teknologin

SSI SCHÄFER har tecknat avtal med Premier Farnell och ska bygga en 361 000 kvadrat meter ny...

Läs mer
Thomas Andersson säljchef Skoogs Bränsle, Peter Bohm VD Malmtransporter Norr AB.

Ännu en stor affär för Skoogs Bränsle - levererar drivmedel till gruvan i Pajala

Skoogs Bränsle kommer att leverera drivmedel till Kaunis Irons gruva i Pajala, en affär...

Läs mer

Minskad klimatpåverkan genom flytt av ICAs vatten från Norge till Köping

ICAs mineralvatten flyttar hem och tappas nu från en källa norr om Köping, frå...

Läs mer
IKEA har en global målsättning om ha 100 % eldrivna hemleveranser eller andra leveranslösningar med nollutsläpp till 2025. Här eldrivna rickshaws i Indien, som kör ut varor till kunderna i Hyderabad.

IKEA siktar på nollutsläpp för hemleveranser i fem storstäder till 2020

IKEA-koncernen växlar nu upp takten för att nå 100 % utsläppsfria...

Läs mer

Bussåkandet ökade trots det fina sommarvädret

Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss.

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad....

Läs mer

Swedolkoncernen samlar logistikverksamheten i Sverige till Örebro

Styrelsen för Swedol AB (publ) har fattat beslut om att samla all logistikverksamhet i Sverige...

Läs mer
När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten fö...

Läs mer

Martin Nilsson ny försäljningschef för PostNords Air & Ocean-verksamhet

Martin Nilsson tar över försäljningsansvaret för Postnords flyg- och sjöfrakt.

Martin Nilsson tar över försäljningsansvaret för Postnords flyg- och sjö...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se