Facebook


Instagram

"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"


2018-01-11

Bild:Clas-Göran Sandblom

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott mot cabotagereglerna.
– Men 36 timmar är trots allt bättre än dagens 24 timmar. Vi motsätter oss därför inte den föreslagna ändringen av tidsgränsen, säger Ulric Långberg, branschchef.


I november föreslog näringsdepartementet att polisen och tullen ska kunna klampa fordon i upp till 36 timmar om exempelvis cabotagereglerna överträtts, för att få fler att betala sanktionsavgifterna. 

Sveriges Åkeriföretag anser att det är bra att tidsgränsen förlängs men har framfört att det vore önskvärt att ingen tidsgräns införs för hur länge klampning ska få bestå, utan att åtgärden ska pågå så länge som det finns skäl för den.

– Poängen med att ta bort tidsgränsen helt och hållet är att syftet med åtgärden skulle uppnås i närmare 100 procent av fallen, därför tycker vi att detta vore bättre, säger Ulric Långberg.

Sveriges Åkeriföretag anser att det är positivt att tulltjänstemän nu enligt förslaget ska kunna ta beslut om förskott för sanktionsavgift vid överträdelse av cabotagereglerna. Det effektiviserar kontrollerna och ökar möjligheten att komma åt fusk.

– Men vi vill att även andra myndigheter, till exempel Kustbevakningen, ska utredas för cabotagekontroller, eftersom de är behöriga att göra vissa kontroller av fordon i hamnar, eller i anslutning till hamnar. Det skulle förstärka resurserna för kontrollerna, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig vid Sveriges Åkeriföretag.

Svenska företag drabbas oproportionerligt

Ett transportföretag i Sverige med ett i Sverige registrerat fordon där en förare har begått en överträdelse mot kör- och vilotiderna, drabbas också oproportionerligt hårt jämfört med utländska företag anser Sveriges Åkeriföretag

– Här räknas det svenska transportföretaget i princip alltid som skyldigt när en förare har begått en överträdelse säger John Woxström och fortsätter:

– Denna skevhet vill vi komma åt. Vi vill att utländska transportföretag på samma sätt ska anses vara ansvariga för sina förares överträdelser även om det skett utomlands, och menar att det är motiverat att hindra fortsatt färd om överträdelsen upptäcks i Sverige, oavsett om en annan förare anlitas för att fortsätta köra det kontrollerade fordonet. 



Källa: Sveriges Åkeriföretag


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se