Facebook

Instagram

"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"


2018-01-11

Bild:Clas-Göran Sandblom

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott mot cabotagereglerna.
– Men 36 timmar är trots allt bättre än dagens 24 timmar. Vi motsätter oss därför inte den föreslagna ändringen av tidsgränsen, säger Ulric Långberg, branschchef.


I november föreslog näringsdepartementet att polisen och tullen ska kunna klampa fordon i upp till 36 timmar om exempelvis cabotagereglerna överträtts, för att få fler att betala sanktionsavgifterna. 

Sveriges Åkeriföretag anser att det är bra att tidsgränsen förlängs men har framfört att det vore önskvärt att ingen tidsgräns införs för hur länge klampning ska få bestå, utan att åtgärden ska pågå så länge som det finns skäl för den.

– Poängen med att ta bort tidsgränsen helt och hållet är att syftet med åtgärden skulle uppnås i närmare 100 procent av fallen, därför tycker vi att detta vore bättre, säger Ulric Långberg.

Sveriges Åkeriföretag anser att det är positivt att tulltjänstemän nu enligt förslaget ska kunna ta beslut om förskott för sanktionsavgift vid överträdelse av cabotagereglerna. Det effektiviserar kontrollerna och ökar möjligheten att komma åt fusk.

– Men vi vill att även andra myndigheter, till exempel Kustbevakningen, ska utredas för cabotagekontroller, eftersom de är behöriga att göra vissa kontroller av fordon i hamnar, eller i anslutning till hamnar. Det skulle förstärka resurserna för kontrollerna, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig vid Sveriges Åkeriföretag.

Svenska företag drabbas oproportionerligt

Ett transportföretag i Sverige med ett i Sverige registrerat fordon där en förare har begått en överträdelse mot kör- och vilotiderna, drabbas också oproportionerligt hårt jämfört med utländska företag anser Sveriges Åkeriföretag

– Här räknas det svenska transportföretaget i princip alltid som skyldigt när en förare har begått en överträdelse säger John Woxström och fortsätter:

– Denna skevhet vill vi komma åt. Vi vill att utländska transportföretag på samma sätt ska anses vara ansvariga för sina förares överträdelser även om det skett utomlands, och menar att det är motiverat att hindra fortsatt färd om överträdelsen upptäcks i Sverige, oavsett om en annan förare anlitas för att fortsätta köra det kontrollerade fordonet. 



Källa: Sveriges Åkeriföretag


Skriv ut





Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Att transportnäringens utbildningar matchar företagens behov är avgörande för att kunna möta företagens stora efterfrågan på kompetens. Därför...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
<span class=\

Jernhusen tar över bussterminalen på Cityterminalen

Jernhusen köper Stockholms stads aktieinnehav i Stockholms Terminal AB (STAB) på...

Läs mer
Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Green Cargo maximerar volymkapaciteten åt Söderenergi med nya XXXL-containrar

Det är åtta år sedan Green Cargo transporterade den första leveransen med...

Läs mer
Swede-wheel550

Debatt: Transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

Niklas Knight, vd på Best Transport, skriver i debattartikeln att transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från...

Läs mer

5 000 bilister erbjuds fria resor med Länstrafiken i två veckor


Nu kommer cirka 5 000 personer i länet som vanligtvis pendlar med bil till och från...

Läs mer


Nudgingteorin bekräftas av årets nobelprisvinnare och SAFER testar nu teorin för ökad trafiksäkerhet

Kungliga Vetenskapsakademin beslutade att tilldela Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap...

Läs mer
\

Fortfarande stor brist på lastbilsförare

Arbetsmarknaden för lastbilsförare är fortsatt mycket god. Det visar TYAs...

Läs mer


"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott...

Läs mer

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner...

Läs mer

Personliga fordonsskyltar ger fyra miljoner till ökad trafiksäkerhet

Skyltfonden bildades hösten 1988 och ska ge ekonomiskt stöd för utveckling av goda...

Läs mer
<span class=\

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal...

Läs mer


Tillgänglighet i det hållbara samhället

Generaldirektörerna för Trafikverket, Luftfartsverket, Trafikanalys, Sjöfartsverket...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se