Facebook

Instagram

"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"


2018-01-11

Bild:Clas-Göran Sandblom

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott mot cabotagereglerna.
– Men 36 timmar är trots allt bättre än dagens 24 timmar. Vi motsätter oss därför inte den föreslagna ändringen av tidsgränsen, säger Ulric Långberg, branschchef.


I november föreslog näringsdepartementet att polisen och tullen ska kunna klampa fordon i upp till 36 timmar om exempelvis cabotagereglerna överträtts, för att få fler att betala sanktionsavgifterna. 

Sveriges Åkeriföretag anser att det är bra att tidsgränsen förlängs men har framfört att det vore önskvärt att ingen tidsgräns införs för hur länge klampning ska få bestå, utan att åtgärden ska pågå så länge som det finns skäl för den.

– Poängen med att ta bort tidsgränsen helt och hållet är att syftet med åtgärden skulle uppnås i närmare 100 procent av fallen, därför tycker vi att detta vore bättre, säger Ulric Långberg.

Sveriges Åkeriföretag anser att det är positivt att tulltjänstemän nu enligt förslaget ska kunna ta beslut om förskott för sanktionsavgift vid överträdelse av cabotagereglerna. Det effektiviserar kontrollerna och ökar möjligheten att komma åt fusk.

– Men vi vill att även andra myndigheter, till exempel Kustbevakningen, ska utredas för cabotagekontroller, eftersom de är behöriga att göra vissa kontroller av fordon i hamnar, eller i anslutning till hamnar. Det skulle förstärka resurserna för kontrollerna, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig vid Sveriges Åkeriföretag.

Svenska företag drabbas oproportionerligt

Ett transportföretag i Sverige med ett i Sverige registrerat fordon där en förare har begått en överträdelse mot kör- och vilotiderna, drabbas också oproportionerligt hårt jämfört med utländska företag anser Sveriges Åkeriföretag

– Här räknas det svenska transportföretaget i princip alltid som skyldigt när en förare har begått en överträdelse säger John Woxström och fortsätter:

– Denna skevhet vill vi komma åt. Vi vill att utländska transportföretag på samma sätt ska anses vara ansvariga för sina förares överträdelser även om det skett utomlands, och menar att det är motiverat att hindra fortsatt färd om överträdelsen upptäcks i Sverige, oavsett om en annan förare anlitas för att fortsätta köra det kontrollerade fordonet. 



Källa: Sveriges Åkeriföretag


Skriv ut



Begagnad 13,6 m Krone -10, värde 270 000kr exkl moms.
Begagnad 13,6 m Krone -10, värde 270 000kr exkl moms.

Berg Kapell firar 40 år i branschen och vill ge tillbaka till åkarna

På Elmia Lastbilsmässa med start 22/8 kommer vi att auktionera ut en begagnad 13,6 m Krone -10 med ett nytt kapellsystem på. Värdet är 270.000 kr exkl moms och auktionen...

Läs mer
EntreprenadLive550


Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
Miljöminister Karolina Skogs anförande under riksdagsdebatten om klimatpolitik den 20 juni 2018.

Riksdagen har röstat ja till miljödeklaration av drivmedel

Den 20 juni röstade riksdagen ja till regeringens proposition som öppnar dörren...

Läs mer
Swede-wheel550


Ford inleder ett globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Under tisdagskvällen utannonserade Ford och Volkswagen att man inleder ett strategiskt globalt...

Läs mer
Kroppsburen kamera bidrar till att förhindra konflikter och hotfulla situationer ombord.

Västtrafik fortsätter med kroppsburen kamera

Sedan hösten 2016 har Västtrafik tillsammans med SJ Götalandståg låtit...

Läs mer


Energi- och klimatrådgivare fokuserar på solel och hållbara transporter

Nu går landets kommunala energi- och klimatrådgivare ihop för att öka...

Läs mer

Fem nya elbussar när Transdev tar över busstrafiken i Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna

SL:s bussar har de senaste åren körts av Keolis, Arriva och Nobina. Nu får de...

Läs mer
– Trafikverket uppmuntrar till samverkan i syfte att få ut bra effekter av satsade medel inom stadsmiljöavtalen, säger Lennart Kalander, Nationell planering, Trafikverket.

825 miljoner i stöd till cykel- och kollektivtrafik för hållbara stadsmiljöer

Trafikverket fördelar 825 miljoner till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljö...

Läs mer
Utsläpp av kväveoxider i verklig körning för dieselpersonbilar i olika Eurostandard. Den svarta linjen visar utsläppsstandarden.

Stor europeisk studie visar utsläpp från dieselbilar

En IVL-ledd studie har sammanställt utsläppsmätningar från över 700 000...

Läs mer


Stort rekryteringsbehov inom motorbranschen i Halland

Motorbranschen är i stort behov av mekaniker och annan personal till verkstäderna. Under...

Läs mer


E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med...

Läs mer
Virtuell krockmodell framtagen i det Vinnova-finansierade projektet VIVA.

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se