Facebook

Instagram

"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"


2018-01-11

Bild:Clas-Göran Sandblom

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott mot cabotagereglerna.
– Men 36 timmar är trots allt bättre än dagens 24 timmar. Vi motsätter oss därför inte den föreslagna ändringen av tidsgränsen, säger Ulric Långberg, branschchef.


I november föreslog näringsdepartementet att polisen och tullen ska kunna klampa fordon i upp till 36 timmar om exempelvis cabotagereglerna överträtts, för att få fler att betala sanktionsavgifterna. 

Sveriges Åkeriföretag anser att det är bra att tidsgränsen förlängs men har framfört att det vore önskvärt att ingen tidsgräns införs för hur länge klampning ska få bestå, utan att åtgärden ska pågå så länge som det finns skäl för den.

– Poängen med att ta bort tidsgränsen helt och hållet är att syftet med åtgärden skulle uppnås i närmare 100 procent av fallen, därför tycker vi att detta vore bättre, säger Ulric Långberg.

Sveriges Åkeriföretag anser att det är positivt att tulltjänstemän nu enligt förslaget ska kunna ta beslut om förskott för sanktionsavgift vid överträdelse av cabotagereglerna. Det effektiviserar kontrollerna och ökar möjligheten att komma åt fusk.

– Men vi vill att även andra myndigheter, till exempel Kustbevakningen, ska utredas för cabotagekontroller, eftersom de är behöriga att göra vissa kontroller av fordon i hamnar, eller i anslutning till hamnar. Det skulle förstärka resurserna för kontrollerna, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig vid Sveriges Åkeriföretag.

Svenska företag drabbas oproportionerligt

Ett transportföretag i Sverige med ett i Sverige registrerat fordon där en förare har begått en överträdelse mot kör- och vilotiderna, drabbas också oproportionerligt hårt jämfört med utländska företag anser Sveriges Åkeriföretag

– Här räknas det svenska transportföretaget i princip alltid som skyldigt när en förare har begått en överträdelse säger John Woxström och fortsätter:

– Denna skevhet vill vi komma åt. Vi vill att utländska transportföretag på samma sätt ska anses vara ansvariga för sina förares överträdelser även om det skett utomlands, och menar att det är motiverat att hindra fortsatt färd om överträdelsen upptäcks i Sverige, oavsett om en annan förare anlitas för att fortsätta köra det kontrollerade fordonet. 



Källa: Sveriges Åkeriföretag


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se