Facebook

Instagram

Tillgänglighet i det hållbara samhället


2018-01-10

Bild:SFV, Trafikverket, VTI, LFT, Trafikanalys

Generaldirektörerna för Trafikverket, Luftfartsverket, Trafikanalys, Sjöfartsverket och VTI deltog på Transportforum, Nordens största konferens inom transportsektorn och svarade på frågor om hur de skapar tillgänglighet i ett långsiktigt hållbart transportsystem.

Det övergripande transportpolitiska målet är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Utöver detta har riksdagen beslutat om ett funktionsmål (tillgänglighet) och ett hänsynsmål (säkerhet, miljö och hälsa). Under våren 2018 väntas regeringen fatta beslut om en ny nationell plan för transportsystemet 2018–2029. Transportmyndigheterna arbetar för tillgänglighet i ett hållbart samhälle genom att:

Utveckla den transportpolitiska målbilden och att möjliggöra större variation mellan stad och landsbyggd, där förutsättningar, utmaningar och möjligheter är olika. Ta fram kunskapsunderlag och följa upp måluppfyllelse. Utvärdera om reformer och åtgärder leder till måluppfyllelse och lämna rekommendationer om så inte är fallet.

Regeringen vill utveckla sjöfartens gods- och persontransporter, och ett viktigt verktyg för detta är Sjöfartsverkets och Trafikverkets förslag till projekt i den nationella planen för transportsystemet. Nya farleder planeras med utgångspunkt från regeringens transportpolitiska mål och en tydlig samhällsnytta. LFV utvecklar nya tjänster och operativa koncept för att möta ökade krav på kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet. Flygtrafikledning på distans är ett exempel på nya tjänster och operativa koncept som möter kravet på ökad tillgänglighet. 

Forskning och innovation viktig för att nå transportpolitiska mål
Säkerställa att transportsystemet är inkluderande och erbjuder god tillgänglighet för både medborgare och näringsliv oavsett var vi bor eller verkar i landet och att transportsystemet är fossilfritt och dess miljöpåverkan minimal. Ingen ska dödas eller skadas allvarligt i transportsystemet, varken i olyckor eller av luftföroreningar och buller. Forskning, utveckling och innovation bidrar till den kunskap som behövs för att de transportpolitiska målen ska kunna uppnås. Hur transportsystemet ska utvecklas för att säkerställa tillgänglighet i ett hållbart samhälle är ett centralt transportpolitiskt mål.



Källa: Trafikverket


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se