Facebook


Instagram

Transportsektorns omställning hindras av otydliga mål och gamla beslut


2020-05-06

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

De flesta svenska kommuner och regioner har antagit ambitiösa miljö- och klimatmål för transporterna som ligger i linje med målen på nationell nivå. Trots detta dröjer omställningen av transportsektorn. Anledningarna är flera. Det är svårt att riva upp gamla investeringsbeslut även om de går stick i stäv med målen, och det är svårt att styra mot mål som inte är konkreta. Dessutom är det politiska stödet för åtgärderna som krävs ofta svagt, visar en ny rapport från forskningsprojektet Stafetten som genomförs av IVL Svenska Miljöinstitutet, Trivector Traffic och Lunds universitet

Enligt det svenska klimatmålet för transportsektorn ska utsläppen från inrikes transporter (utom flyg) minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. Transportsektorn ska också bidra till att de nationella miljökvalitetsmålen nås. Men den aktuella studien visar att målen uppfattas som svåra och otydliga av planerare i kommuner och regioner, vilket är en anledning till att de inte får tillräckligt genomslag i planeringen. En annan anledning är att det är lättare att få politiskt stöd för abstrakta mål på övergripande nivå än för de konkreta beslut som krävs för att nå målen.

Trots att målen ofta är alltför abstrakta visar studien att många av de nya åtgärderna som kommer in i länsplanerna idag leder mot målen i större utsträckning än tidigare beslutade åtgärder. Frågan är om det räcker för att ställa om tillräckligt snabbt.

– De långa ledtiderna i transportplaneringen blir ett problem i det här sammanhanget. Gamla beslut om till exempel utbyggda vägar ligger fast trots att flera intervjuade planerare ifrågasätter om de leder mot de mål som finns idag, säger Åsa Hult, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Samtidigt menar planerarna att besluten är svåra att riva upp i efterhand utan att rasera tilliten för planeringsprocessen. I studien finns dock enstaka exempel där man lyckats förändra inriktningen för gamla objekt, så helt omöjligt är det inte.

– Med den kunskap vi har idag om vikten av en snabb klimatomställning framstår det som nödvändigt att börja pröva om äldre investeringsbeslut fortfarande är aktuella. Att spendera miljardbelopp på att bygga ut vägar vilket dels leder i rakt motsatt riktning i förhållande till miljömålen, dels innebär att stora ekonomiska resurser tas i anspråk som behövs för att ställa om till ett långsiktigt hållbart transportsystem blir i längden omöjligt att försvara, säger Emma Lund, forskare på Trivector.

Den aktuella studien är den andra delrapporten från forskningsprojektet Stafetten, som undersöker överföringen av nationella miljömål till olika nivåer av infrastruktur- och samhällsplanering. Projektet har pågått i drygt två år och finansieras av Naturvårdsverket.


Fördjupande läsning:
Klicka här för att läsa och ladda ner rapporten Hur överförs nationella miljömål till lokala beslut i transport- och samhällsplaneringen?



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se