Facebook

Instagram

2000 år gamla ben – bonus vid vägbygge


2018-03-08

Arbetet i stensättningen. All inmätning gjordes med GPS.
Bild: Jessica Andersson
Arbetet i stensättningen. All inmätning gjordes med GPS.

Orustborna kommer att få en betydligt säkrare och bättre väg då arbetet, som nu påbörjats, med väg 160 är klart. Men i detta projekt får man inte bara en väg utan också en bonus i form av kunskap om befolkningen på platsen förr i tiden. Arkeolog Pia Claesson från Statens historiska museer var med då 2000 år gamla fynd gjordes i området.

Vägen byggs i ett fornlämningsrikt område. Vid de fyra utgrävningsplatserna har små mängder ben från flera människor har hittats. På grund av benens färg vet man att de utsatts för höga temperaturer, upp emot 1100 grader. Benen hittades tillsammans med keramikskärvor, sot och kol.

– Benen hade strötts över ytan tillsammans med krossad flinta och kvarts. Därefter hade alltsammans täckts med ett lager sten. Analysen av benen visar att de tillhör flera olika individer, de flesta äldre vuxna men en tonårsflickas ben finns även bland benresterna. Dessa fynd är sannolikt från äldre järnåldern, alltså omkring
2 000 år gamla, berättar arkeologen Pia Claesson

Vid denna tid uppstod seden att kremera en avlidens kropp på bål liksom att använda benrester på ett sätt som tyder på att de ingick i magiska riter.

– För att kunna leva oss in i forntidens verklighet måste vi förstå att det vi i dag betraktar som övernaturligt var en verklig del av deras tillvaro, fortsätter Pia.

Dagens väg 160 var ett smalt sund på bronsåldern och det var ungefär lika varmt som i Sydeuropa. Människorna som levde här fick huvudsakligen sin mat från havet. Allteftersom havet drog sig tillbaka och vår järnålder inleddes blev jordbruk vanligare och klimatet mer likt vår tid. Små gårdsbruk ersatte långhusen och samhället blev mer jämlikt, vilket avspeglades i gravarnas uttrycksformer.

Utöver gravplatserna från järnåldern har man också hittat ett 1800-tals torp. Torpet Tjuvkil på Orust var ett av alla torp som anlades vid 1800-talets början.Förundersökningen visade grunder efter tre hus: bostadshuset, en jordkällare och en smedja. Mantalslängderna säger att torparen Nils Andersson och hans hustru bodde här år 1845. Deras barn Sofie och Christina samt Christinas man och tre barn bodde också i torpet. Man vet att torpet övergavs någon gång under senare delen av 1800-talet, men inte varför.

Trafikverket är skyldiga att bekosta utgrävningar i de projekt där fornlämningar berörs.

– Även om intentionen alltid är att undvika att lämningar skadas, leder undersökningarna till att intressanta      fynd dokumenteras och att ny kunskap om vår gemensamma historia produceras, säger Jan Ottander miljöspecialist på Trafikverket.



Källa: Trafikverket


Skriv ut





Nytt landmärke vid E4 invigt

Den 19 juni invigdes Tekniska verkens nya skylt vid kraftvärmeverken på Gärstad. Skylten blir ett nytt landmärke för Linköping, precis som glashusen redan ä...

Läs mer
EntreprenadLive550


Snöröjning på Lidingö ska skötas av Svevia

Även i fortsättning kommer Svevia att ta hand om vintervägunderhållet på...

Läs mer
Svarven550


Skanska bygger Trafikplats Vinsta för E4 Förbifart Stockholm för cirka 500 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Trafikverket om att bygga Trafikplats Vinsta för E4 Fö...

Läs mer
Heatweed
Den första helt eldrivna lastbil som tillåts köra på svenska vägar. Batteriet väger 600 kilo och räcker 80 kilometer utan laddning.

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett...

Läs mer
ABAS

Snabbaste vägen till och från Stockholm i midsommar

Planera din resa i Stockholmstrakten under midsommar, så sparar du både på tid...

Läs mer
Dynapac
<span class=\

Züblin Scandinavia AB bygger FSE309 Trafikplats Lovö, en del av Förbifart Stockholm

Züblin Scandinavia AB har fått uppdraget av Trafikverket att bygga FSE309 Trafikplats...

Läs mer
Sluta gräv 550
Trafiksäkerhetskamera i vägtunnel Norra länken Stockholm.

Trafiksäkerhetskameror i vägtunnlar ska rädda liv

Nu finns trafiksäkerhetskameror för vägtunnlar i Sverige. Under sommaren tas kameror...

Läs mer
DLMASKIN550


Håll koll på sommarens vägarbeten och res säkert

Sommaren är högsäsong både för semesterresor med bil och våra...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Ökad säkerhet på väg 549 mellan Slamby och Charlottenlund



Evenemangsstaden Göteborg underhålls

Snart är det dags för sommar och semester. Göteborg fylls av vimlande turister,...

Läs mer

Den svensk-danska infrastrukturen debatteras under Folkemødet

Nyligen arrangerades konferensen #FBD18 (Fehmarnbeltdays) där politiker och internationella...

Läs mer

Större vägarbeten i Växjö under sommaren

Under sommarmånaderna genomförs ett antal större vägarbeten på kommunens...

Läs mer

Mötande trafik i tunneln

Under nätterna efter onsdag 30/5 samt torsdag 31/5 kommer det att vara mötande trafik i...

Läs mer


Sensys Gatso erhåller tilldelningsbeslut för trafiksäkerhet i Belgien

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se