Facebook

Instagram

2000 år gamla ben – bonus vid vägbygge


2018-03-08

Arbetet i stensättningen. All inmätning gjordes med GPS.
Bild: Jessica Andersson
Arbetet i stensättningen. All inmätning gjordes med GPS.

Orustborna kommer att få en betydligt säkrare och bättre väg då arbetet, som nu påbörjats, med väg 160 är klart. Men i detta projekt får man inte bara en väg utan också en bonus i form av kunskap om befolkningen på platsen förr i tiden. Arkeolog Pia Claesson från Statens historiska museer var med då 2000 år gamla fynd gjordes i området.

Vägen byggs i ett fornlämningsrikt område. Vid de fyra utgrävningsplatserna har små mängder ben från flera människor har hittats. På grund av benens färg vet man att de utsatts för höga temperaturer, upp emot 1100 grader. Benen hittades tillsammans med keramikskärvor, sot och kol.

– Benen hade strötts över ytan tillsammans med krossad flinta och kvarts. Därefter hade alltsammans täckts med ett lager sten. Analysen av benen visar att de tillhör flera olika individer, de flesta äldre vuxna men en tonårsflickas ben finns även bland benresterna. Dessa fynd är sannolikt från äldre järnåldern, alltså omkring
2 000 år gamla, berättar arkeologen Pia Claesson

Vid denna tid uppstod seden att kremera en avlidens kropp på bål liksom att använda benrester på ett sätt som tyder på att de ingick i magiska riter.

– För att kunna leva oss in i forntidens verklighet måste vi förstå att det vi i dag betraktar som övernaturligt var en verklig del av deras tillvaro, fortsätter Pia.

Dagens väg 160 var ett smalt sund på bronsåldern och det var ungefär lika varmt som i Sydeuropa. Människorna som levde här fick huvudsakligen sin mat från havet. Allteftersom havet drog sig tillbaka och vår järnålder inleddes blev jordbruk vanligare och klimatet mer likt vår tid. Små gårdsbruk ersatte långhusen och samhället blev mer jämlikt, vilket avspeglades i gravarnas uttrycksformer.

Utöver gravplatserna från järnåldern har man också hittat ett 1800-tals torp. Torpet Tjuvkil på Orust var ett av alla torp som anlades vid 1800-talets början.Förundersökningen visade grunder efter tre hus: bostadshuset, en jordkällare och en smedja. Mantalslängderna säger att torparen Nils Andersson och hans hustru bodde här år 1845. Deras barn Sofie och Christina samt Christinas man och tre barn bodde också i torpet. Man vet att torpet övergavs någon gång under senare delen av 1800-talet, men inte varför.

Trafikverket är skyldiga att bekosta utgrävningar i de projekt där fornlämningar berörs.

– Även om intentionen alltid är att undvika att lämningar skadas, leder undersökningarna till att intressanta      fynd dokumenteras och att ny kunskap om vår gemensamma historia produceras, säger Jan Ottander miljöspecialist på Trafikverket.



Källa: Trafikverket


Skriv ut



<span>Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.</span>
Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.

NCC orderregistrerar andra fasen av Färöarna-kontraktet

NCC orderregistrerar den andra tunneln, Sandoytunneln, på Färöarna med ett ordervärde om 1,2 miljarder svenska kronor.


NCC har i tidigare pressmeddelande från den 8...

Läs mer
Maxi Grip
Sweco utvärderar resultatet och effekter av ett bilfritt centrum i Oslo.

Sweco utvärderar bilfritt centrum i Oslo

I april 2016 startade Oslo kommun upp programmet Bilfritt Byliv. Målsättningen är...

Läs mer
ABAS


Bravida skriver kontrakt för Förbifart Stockholm

Trafikverket och Bravida har skrivit under det kontrakt som tilldelades Bravida den 28 augusti...

Läs mer
Sluta gräv 550
Forskningsprojektet syftar till att ta fram modeller för multifunktionella gator som möter framtida utmaningar med bland annat urbanisering, digitalisering och klimatförändringar.

Nya modeller utvecklas för framtidens smarta gator

Sweco ska ta fram riktlinjer för framtidens smarta gator i ett nytt forskningsprojekt...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>NCC:s uppdrag är att på väg E14, mellan Timmervägen och Blåberget, en sträcka på 6 km, bygga en fyrfilig motortrafikled mellan Blåberget och Nacksta, anlägga planskilda korsningar i Blåberget och i Nacksta, bygga fem broar varav en viltpassage samt bygga om den befintliga vägsträckan mellan orterna.</span>

NCC bygger om olycksdrabbad väg för närmare en halv miljard

NCC har tecknat ett omfattande kontrakt med Trafikverket om att bygga en ny väg längs E14...

Läs mer
Verksamhetsplatsen
Automatiska pollare behåller framkomligheten för fotgängare och räddningsfordon, men hindrar obehörig trafik.

Pollare kan stoppa terror-attacker

De senaste åren har flera storstäder runt om i världen drabbats av fruktansvä...

Läs mer


Eltel säkrar infrastrukturkontrakt i Förbifart Stockholm

Eltels svenska kommunikationsverksamhet är samarbetspartner till Siemens Mobility AB som har...

Läs mer

Peab bygger Flygplatsvägen i Sälen

Peab har fått uppdraget att göra en ny sträckning av väg 1053, Flygplatsvä...

Läs mer
Tunnel i genomskärning, E4 Förbifart Stockholm.

Siemens vann kontrakt – levererar kontroll- och övervakningssystem till E4 Förbifart Stockholm

Siemens ska leverera kommunikations-, kontroll- och övervakningssystem till E4 Förbifart...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se