Facebook

Instagram

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?


2018-02-19

Bild: VTI/Hejdlösa Bilder

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.

Senast 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären, enligt ett beslut i riksdagen 2017. Ett etappmål till 2030 är att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent jämfört med 2010, flyget borträknat.

Olika utredningar och initiativ i Sverige och andra länder föreslår en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart för att nå miljö- och klimatmålen. Detta gäller speciellt långväga godstransporter inrikes och utrikes i Europa. Många styrmedel har dock inte lett till de önskade effekterna.

– I projektet ska vi analysera under vilka villkor överflyttningen från väg till järnväg och vattenburen transport kan bidra till att miljö- och klimatmålen nås, säger Inge Vierth, projektledare, VTI.

Frågor som ska utredas är bland annat: Vilka styrmedel finns idag med målet att flytta godstrafik på väg till miljövänligare alternativ och hur effektiva är de? Hur mycket bidrar styrmedlen till att uppfylla miljö- och klimatmålen? Om de inte bidrar, vilka styrmedel behövs för att uppfylla målen?

– Det finns få studier gjorda om hur effektiva styrmedlen är och vilken potential de har att bidra till att uppfylla målen. Därför är vår studie viktig att göra, säger Inge Vierth.

Projektet Modal shift for an environmental lift (MOSEL) har fått finansiering från Naturvårdsverket med 4 miljoner kronor.VTI leder projektet som ska pågå till slutet av 2020. Göteborgs universitet är medpart.



Källa: VTI


Skriv ut



Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Den nya bron över Skellefteälven tar form

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå kommun förbereder ansökan till mark- och miljödomstolen om att få bygga i vattnet.

Läs mer
Heatweed
Under natten mellan torsdag och fredag målades Klostergatan och Stora Gråbrödersgatan om. Färgen som används är snabbtorkande och slits också bort inom ett par veckor.

Trafikantveckan i Lund sätter fokus på fotgängarna och stadslivet

Bakom parollen ”Staden andas med dina steg” står fotgängare och stadsliv i...

Läs mer
ABAS


Gillinge Asfalt - en självständig asfalttillverkare

Veidekke Industri AB har startat ett asfaltverk i Gillinge, Gillinge Asfalt, med avsikt att sä...

Läs mer
Sluta gräv 550
Vy över den prisade Årstabron.

Ramboll vann europeiskt bropris

I går avgjordes European Steel Bridge Awards i Prag. Aktörerna bakom uppgraderingen av...

Läs mer
DLMASKIN550


Säkerhetsbranschen kan stärka tills fler trafikpoliser är på plats

En ny SIFO-undersökning visar önskemål om fler kontroller på vägarna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Gamla Årstabron nominerad till europeiskt pris



Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar...

Läs mer
Svevia är Sveriges största driftentreprenör.

Vägunderhåll en miljonaffär för Svevia

Den 1 september startar många kontrakt för vintervägunderhållet av Sveriges...

Läs mer

Kenth Pettersson är Fox nya stjärna

Kenth Pettersson har anställts som som säljare/ljuskonsult med inriktning på väg- och gatubelysning.

Fox Belysning stärker organisationen för väg och gata.

Läs mer

Mötande trafik i tunneln

Under nätterna efter onsdag 29/8 samt torsdag 30/8 kommer det att vara mötande trafik i...

Läs mer
Svevia sköter renhållning i Stockholms tunnlar både för Stockholms stad och för Trafikverket.

Svevia tvättar Stockholms tunnlar

Uppdraget för att tvätta och underhålla tunnlar inom Stockholms stad kommer under...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se